Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe opdracht in de bouwsector

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe opdracht in de bouwsector

    Gisteren de vraag gekregen van een bouwonderneming om voor hun een soort van catalogus op te stellen, die zij enkel zouden gebruiken om bij bezoek aan klanten hun verschillende projecten te kunnen laten zien, welke afwerkingen zij doen, ruwbouw, sleutel op de deur, plaatsen van parket, keukens...

    Bedoeling is om +-15 werven te bezoeken, en hiervan foto's van exterieur en interieur te maken.
    Hiervan zal dan nadien een boek gemaakt worden.
    Foto's zullen in de toekomst ook op hun website gebruikt worden.

    Daar ik weinig ervaring heb in deze sector had ik graag wat info gehad over hoe men (mensen met ervaring) dit zouden aanpakken?

    Een volledige prijs maken voor het hele project, of per uur werken, of per werf...

    thx voor de info alvast,

    Marc
    1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
    www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

  • #2
    Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

    Ik ben ook geen metser en heb dus ook wijnig ervaring in de sector. Tenzij als klant.
    De bouw werkt meestal volgens een meetstaat.
    Uren en materialen worden daar dan per item in de meetstaat begroot.

    Maar da’s niet wat je bedoeld he.

    Hoe begroot je je andere projecten? De klant is verschillend, mogelijk je onderwerp ook, maar het blijft toch fotografie?
    Begroot zoals je gewoon bent, dat zullen ook andere fotografen doen.

    Ik zou alvast een inshatting maken van je tijd en bijkomende onkosten. Offerte is dan toch gewoon je uurloon + onkosten? Of mis ik nog iets in je vraag?
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

      @ kpas

      normaal werk ik met een vast uurloon + extra onkosten,

      maar heb al verschillende keren gelezen dat men in de immo-sector (ok is niet helemaal hetzelfde, maar toch...) met een vast bedrag per woning werkt.

      Het is zo, als dit een beetje goed loopt, is er kans op een langere samenwerking naar toekomstige projecten van de bouwfirma toe...dus wil het ineens goed doen

      Marc
      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

        Heb je gevraagd naar hun budget? Of hoe men nu werkt? Een aftastend gesprek is steeds nuttig.
        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

          Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
          Gisteren de vraag gekregen van een bouwonderneming om voor hun een soort van catalogus op te stellen...........

          Daar ik weinig ervaring heb in deze sector had ik graag wat info gehad over hoe men (mensen met ervaring) dit zouden aanpakken?
          waarom kwamen ze dan bij u?
          en hoe of wat een bouwbedrijf rekend heeft u toch niets mee te maken.
          reken gewoon uw prijs.
          snap het hele verhaal niet zo?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

            Maandag zitten we samen, het is daarom dat ik vooraf hier wat info wou inwinnen.

            Hoe kwamen ze bij mij? via via via...

            Blijkbaar is het moeilijk om over bepaalde dingen info te vinden/krijgen , als nog maar pas opgestarte "bijberoeper" is dit niet altijd even gemakkelijk, en is het soms handig dat je naar iemand kan stappen met iets meer ervaring ...

            Marc
            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

              Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
              ...........
              , als nog maar pas opgestarte "bijberoeper" ...
              tja..maar dat heeft u in het opening topic er niet bijgeschreven.
              ga er vanuit, dat u als bijberoeper toch zelf enige ervaring heeft met andere opdrachten.
              ga daar vanuit bij uw onderhandelingen.
              of praat eens met uw boekhouder.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

                Ik zou eerlijk gezegd gewoon per uur rekenen ... hou ook rekening met je verplaatsingen, je spreekt over 15 werven ... waar zijn die gelegen ... kris kras door het land rondrijden gaat je veel tijd en geld kosten.

                heb je de juiste lenzen al, voor immo heb je een UWA nodig, iets zoals een 10-22 of zo, hou er rekening mee als je die nog moet kopen.

                Ik zou mijn manier van werken niet aanpassen aan de klant ... zij zijn naar jou gekomen, dus maak gewoon een offerte op per uur, eventueel met verplaatsingsongkosten en specificeer duidelijk hoeveel post processing inbegrepen is.
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

                  @ Lambocars

                  thx voor je altijd nuttige reactie

                  Zoals je zegt, zijn zij naar mij gekomen...

                  Qua materiaal had ik de 17-40L f4.0 (vandaag verkocht) op Fullframe, maar zoek de 16-35 of 17-35 f2.8 in de plaats te kopen, dus hier zal het wel mee lukken denk ik.

                  Marc
                  1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                  www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

                    Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
                    @ Lambocars

                    thx voor je altijd nuttige reactie

                    Zoals je zegt, zijn zij naar mij gekomen...

                    Qua materiaal had ik de 17-40L f4.0 (vandaag verkocht) op Fullframe, maar zoek de 16-35 of 17-35 f2.8 in de plaats te kopen, dus hier zal het wel mee lukken denk ik.

                    Marc
                    ik werk ook zeer veel in deze banche en sinds ik een T/S objectief heb (Canon TS-E 24mm f/3.5 L II ) nog veel betere foto's... eigenlijk onmisbaar... geloof me , huizen die achterover vallen tegenover rechte huizen .....vul zelf maar in ... enne , perspectiefcorrectie met photoshop CS5 kan bijlange niet tippen aan de kwaliteit van een T/S objectief ... de Canon TS-E 17mm f/4.0 L staat ook nog op mijn verlanglijstje ..

                    uw 17-40 had nog heel goede diensten kunnen bewijzen ondanks de f4 , want als je alles scherp wil moet je sowiso naar f11 of hoger !!! en fotograferen uit de hand is bull****..
                    de 17-40 L IS USM gebruik ik ook zeer vaak en heb niet de minste nood aan een 2,8 versie. leuk is ook de nieuwe Canon EF 8-15mm f/4 L USM Fisheye...

                    voor de rest , werk zo veel mogelijk per uur + onkosten , dat is men in de bouwsector zo gewoon , maar maak wel een prijsraming zodat men toch iets of wat inschatting heeft .
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

                      Ik ben een buitenstaander, omdat ik alleen als hobby fotografeer, maar dat wil niet zeggen dat ik niet kan rekenen. Als je spreekt over 15 werven bezoeken om te fotograferen, dan denk ik aan 2 uur per werf minimaal, daar zit dan in fotograferen en postproductie van de beelden. Reken 100 euro per werf, dan zit je al aan 1500 euro zonder je verplaatsingen. Informeer maar is of ze daar wel aan denken !

                      MVG, Jeff C.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

                        Even dit binnen halen, kan helpen

                        Vriendelijke groet
                        Duroc

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

                          Ik heb recent een soortgelijk project afgerond voor een keukenwinkel.
                          17 keukens gefotografeerd en dan een boek gemaakt.
                          Bereken je aantal uren (incl postprocessing).
                          Ga uit van minstens 1 uur postprocessing per uur fotograferen.
                          Alleen voor keukens ging ik uit van 1 uur fotograferen per keuken.
                          Bereken de prijs voor het samenstellen van het boek (als je dat zelf moet doen).
                          Bereken je onkosten (kilometers e.d.)
                          En met al deze gegevens maak je een prijs per werf of een totaal prijs voor het project. Maar ik zou die totaalprijs dan wel verdedigen met de bovenstaande calculatie.
                          De opdrachtgever komt dan niet voor verrassingen te staan en je krijgt achteraf ook geen discussies.

                          Succes, Bert
                          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                          www.bertofotografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

                            Ik volg ook de werkwijze van Berto hierboven: werk voor jezelf met een uurloon in je prijsberekening, maar doe dat niet naar de klant toe. In heel veel gevallen is werken met een uurloon voor de klant onduidelijk. Weten zij veel hoe lang jij nodig hebt voor archivering, nabewerking,... Werken met uurloon naar de klant vraagt veel vertrouwen. In beide richtingen. In mijn ogen bespaar je jezelf veel gedoe door "per werf" te werken.

                            Ik heb er trouwens onlangs over geschreven op mijn blog.

                            Veel succes!

                            Roeland
                            www.135mm.be
                            @135mm_leuven
                            info@135mm.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe opdracht in de bouwsector

                              aan allen die hier gereageerd, nogmaals bedankt voor de nuttige info...en bedankt voor de succeswensen

                              ga nadat we maandag samen gezeten hebben de volledige berekening maken qua uren, verplaatsing, nabewerking... en dan een totaalprijs maken voor het gehele project en dit dan voorleggen aan de firma

                              Marc
                              1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                              www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                              Comment

                              Working...
                              X