Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iso omhoog of flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iso omhoog of flitsen

    Een tijdje geleden nam ik foto's op een feest met een 17-50 2.8 lens en de 430 speedlite II (flitskop onder een hoek van 45 of recht omhoog). Ik kwam daar tot de vaststelling dat ik naar iso 1600 moest gaan (zelfs bij f 3.5) om eens iets of wat acceptabele verlichte foto te krijgen maar daar dook dan weer een ander probleem op ruis.

    Een maand geleden trouwde mijn broer en de fotograaf nam in donkere omstandigheden de ganse tijd foto's met zijn flitskop omhoog (hoge ruimten waar hij niet kon bouncen). De foto's waren zeer goed verlicht. Uiteraard is zijn D3 van een iets andere kwalteit dan mijn 50D. Het leek een makkie met zijn toestel en flits.

    Vandaag naar een binnenspeeltuin geweest met de kids en opnieuw zitten prullen om nen acceptabele foto te maken. Zelfs iso 3200 met een 85 mm 1.8 op f2.2 om een mooi verlichte foto te krijgen met flits wat uiteraard veel te hoog is om ruis te vermijden. Flits stond rechtomhoog maar bouncen was niet mogelijk want plafond was te hoog. Flitser onder een hoek van 45° gaf dat enkel de bovenkant van het hoofd (te fel) verlicht was.

    Mijn vraag is nu, geeft een Speedlite 580 meer licht dan een 430 als je ETTL flitst of is dit gelijk en is deze alleen krachtiger manueel? Is een betere flitser een oplossing of moet ik het eerder zoeken in een ander toestel zoals de 5D MKII die beter is in hoge iso's? Heb je zulke problemen ook met een 5D MKII?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Iso omhoog of flitsen

    Flitser onder een hoek van 45° gaf dat enkel de bovenkant van het hoofd (te fel) verlicht was
    Ik vermoed dat je er geen omnibounce hebt opzitten? Dan kan je de flitskop op 65graden zetten(zachter licht dan recht er op) en door de omnibounce gaat het licht alle kanten op waardoor je een meer egale belichting krijgt.

    Werk je manueel of in TTL ? Ik vermoed TTL en dat is niet aangeraden, beter manueel werken en enkele testshots nemen. Je belichting aanpassen aan de omgeving dmv sluitertijd bv 1/30s als er heel weinig licht is, en diafragma (zo laag mogelijk maar zorgen dat je genoeg scherptediepte hebt voor groepshots bv. F4 en hoger misschien.)
    In principe heb je aan een 430 genoeg want voor indoor wordt meestal minder vd flitser gevraagd.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Iso omhoog of flitsen

      Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht

      Mijn vraag is nu, geeft een Speedlite 580 meer licht dan een 430 als je ETTL flitst of is dit gelijk en is deze alleen krachtiger manueel? Is een betere flitser een oplossing of moet ik het eerder zoeken in een ander toestel zoals de 5D MKII die beter is in hoge iso's? Heb je zulke problemen ook met een 5D MKII?
      flitsen is gewoonweg moeilijk om goed te doen. Ik denk niet dat je t in t materiaal moet gaan zoeken. Oefenen oefenen oefenen. Ik ben er nu een half jaartje meer bezig en soms lukt t, soms niet. Ik zou wel TTL aanraden, die is in de meeste gevallen betrouwbaar. Als je dat allemaal manueel moet doen moet je voor elke stap die jij of je onderwerp zetten je flitskracht gaan aanpassen. Da's ook geen manier om je met je beeld bezig te houden. In de fotografie mag je gerust een aantal zaken uitbesteden.

      Had je je reflectiekaartje uitgetrokken als je in 45° flitste? Als dat niet doet heb je wel eens half verlichte koppen enzo.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Iso omhoog of flitsen

        Dit zeker niet normaal, je moet is een test doen, kan je gerust thuis doen hoor.

        Plaats je toestel op Manueel snelheid 1/30 en het diafragma op F 4, de ISO op 400
        neem eerst een foto zonder flits, dan plaats je de flits op het toestel, controleer of ze goede batterijen heeft, en zet de flits op ETTL neem nu een tweede foto op dezelfde plaats als de eerste (werken van op een statief heeft de voorkeur)

        Vergelijk beide beelden, normaal moet de foto met flits een pak helderder zijn dan die zonder flits, zijn ze echter bijna identiek dan is er duidelijk iets mis en moet je verder opzoek naar het probleem.

        Bij al mijn flitswerk op openingen en recepties enz werk ik nooit hoger dan 400 ISO en met een bounce, wel met het witte kaartje omhoog, maar dat geeft perfect belichte beelden, ik gebruik wel een 580, maar ik verwacht van een 430 toch vergelijkbare resultaten.

        MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Iso omhoog of flitsen

          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
          Flits stond rechtomhoog maar bouncen was niet mogelijk want plafond was te hoog. Flitser onder een hoek van 45° gaf dat enkel de bovenkant van het hoofd (te fel) verlicht was.
          In zo een geval, zeker de bouncekaart gebruiken.

          Comment


          • #6
            Re: Iso omhoog of flitsen

            Enige probleem met de 430EX is dan dat die geen bounce-kaartje ingebouwd heeft Is overigens wel zelf eenvoudig op te lossen door zelf een kaartje te maken (wit karton o.i.d.) en deze aan de flitser vastmaken met een elastiek.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Iso omhoog of flitsen

              ik heb me deze gekocht, na lang zoekwerk, heb die 430 eens geprobeert, maar " net iets" te weinig. Nissin: richtgetal 60 en +- 140 euro goedkoper dan de canon 580
              ( Canon heeft een richtgetal van 58 ) en groot voordeel : volledig manueel, heeft een 2de flash als ge bouncet ( automatisch bij het omhoogzetten van de flitser, en doet zijn werk. ben er 100% contant van. En haalt datgene wat hij zegt
              Leuk gadgetje : als ge uw toestel draait, dan draait het display mee, zodat ge altijd op de flits kunt aflezen hoe hij staat, ongeacht de draairiching van uw toestel. Maar daar deed ik het niet voor, dat richtgetal van 60 gaf me de doorslag, en kost maar een paar euro meer dan de 430, die ik een 3tal keren heb gebruikt, en waarin ik heel teleurgesteld was, kwa belichtng.
              ( ps, gebruik wel de 5D II )

              Comment


              • #8
                Re: Iso omhoog of flitsen

                Zoals één van de andere reacties al zei: het materiaal is het probleem niet, maar het is een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Laat je zeker niet ontmoedigen door tegenvallende resultaten: alleen zo leer je bij! Het is vaak ook niet mogelijk om concrete regeltjes te geven: in de ene situatie werkt een bepaalde techniek, in een andere situatie net niet.

                Mijn eigen ervaring: het is vaak niet iso omhoog OF flitsen, maar heel vaak ISO omhoog EN flitsen. Hiermee bedoel ik: in heel donkere omstandigheden is het vaak zo dat je een compromis moet zoeken tussen nog aanvaardbare ruis (dus hoge ISO), zo laag mogelijke sluitersnelheid om bewegingsonscherpte te vermijden, open diafragma maar toch voldoende scherptediepte en dat in combinatie met (hopelijk onopvallend) flitslicht. En net dat compromis leer je vinden met ervaring... Daarenboven zijn sommige dingen ook gebonden aan persoonlijke voorkeur. Velen zeggen, vaak terecht (hoewel niet altijd): gebruik TTL. Ik heb een hekel aan TTL en gebruik het dus ook nooit. Ik gebruik mijn flitsers, indien on-camera, vaak Automatisch of zelfs manueel. Voor mij werkt TTL enkel goed als de flits het hoofdlicht is, niet als invulflits, terwijl dat laatste net meestal het geval is voor mij.

                Hopelijk heb je hier wat aan. Op mijn blog vind je ook hier en daar tips over flitsfotografie.

                Succes ermee in ieder geval!

                Roeland
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: Iso omhoog of flitsen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht

                  Mijn eigen ervaring: het is vaak niet iso omhoog OF flitsen, maar heel vaak ISO omhoog EN flitsen. Hiermee bedoel ik: in heel donkere omstandigheden is het vaak zo dat je een compromis moet zoeken tussen nog aanvaardbare ruis (dus hoge ISO), zo laag mogelijke sluitersnelheid om bewegingsonscherpte te vermijden, open diafragma maar toch voldoende scherptediepte en dat in combinatie met (hopelijk onopvallend) flitslicht.
                  Is eveneens mijn ervaring...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                  Daarenboven zijn sommige dingen ook gebonden aan persoonlijke voorkeur. Velen zeggen, vaak terecht (hoewel niet altijd): gebruik TTL. Ik heb een hekel aan TTL en gebruik het dus ook nooit. Ik gebruik mijn flitsers, indien on-camera, vaak Automatisch of zelfs manueel. Voor mij werkt TTL enkel goed als de flits het hoofdlicht is, niet als invulflits, terwijl dat laatste net meestal het geval is voor mij.
                  Ik gebruik dan overigens wel vrijwel altijd ETTL als ik de flash op de camera heb staan, ook als fill flash...
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment

                  Working...
                  X