Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijs van foto in magazine?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prijs van foto in magazine?

    Hallo,

    Even een korte situatieschets:

    - Kameraden met een klein bureau organiseren een miss-verkiezing en zoeken hiervoor fotografen (op TF-basis). Normaal doe ik dit niet (ik werk in bijberoep), maar wou hen uit de nood helpen en heb deelgenomen aan 1 van de shoots. Er werd geen TF-contract of dergelijke opgemaakt tussen de fotografen en het bureau.
    - Bij die shoot werd er kleding geleverd door een ontwerper. De foto's worden enkel gebruikt voor hun verkiezing. De ontwerper mag deze niet gebruiken voor eigen publiciteit, dit heb ik uitdrukkelijk nagevraagd voor de shoot.
    - Je hoort me al afkomen: nu wil de ontwerper een foto gebruiken voor publiciteit in een groot magazine (oplage: 40.000 exemplaren). Ik redeneer: geen probleem, ik laat hem kiezen uit een paar goede low-res beelden, werk het gekozen beeld af, maak een factuur en iedereen tevreden.

    Waar wringt het:
    - Het bureau vindt het maar normaal dat ik de foto's gratis zou leveren aan de ontwerper mits 'naamvermelding'.
    - Ik ga hier niet mee akkoord, punt.
    - Wat is een gangbare richtprijs dat ik hiervoor kan vragen? Normaal werk ik een ganse shoot af en factureer ik deze (fotoshoot zelf + afwerken beelden + leveren van de beelden inclusief publicatierechten). Ik heb nog geen idee hoe groot deze foto afgedrukt zal worden.

    Graag even advies voor deze situatie

  • #2
    Re: Prijs van foto in magazine?

    Je zal eerst al moeten overeen komen dat je een factuur mag sturen. Als dat bureau blijft weigeren om te betalen dan hoef je er verder geen tijd meer in steken.

    Vervolgens kan je toch zelf een prijs maken. Je geeft toch aan dat je daar al ervering in hebt (ganse pakket factureren).
    Anders kan je de tarievenlijst van Sofam als richtlijn gebruiken .

    Maar ik zou sowieso eerst zorgen voor een contractje vooraleer verder te werken.
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

    Comment


    • #3
      Re: Prijs van foto in magazine?

      Oorspronkelijk geplaatst door Vulture Bekijk bericht
      ......

      Waar wringt het:
      - Het bureau vindt het maar normaal dat ik de foto's gratis zou leveren aan de ontwerper mits 'naamvermelding'.
      - Ik ga hier niet mee akkoord, punt.
      nou dan houd het gewoon op hè.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Prijs van foto in magazine?

        Missverkiezingen... blijf er zo ver van weg ! Heb ik ook es gedaan om iemand uit de nood te helpen, er kwamen enkel problemen van.
        Dat ze maar beroep doen op een fotograaf van zo'n missensite.
        Die mensen zijn gewoon alles gratis te krijgen en de deelnemers uit te persen.

        Comment


        • #5
          Re: Prijs van foto in magazine?

          Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
          Je zal eerst al moeten overeen komen dat je een factuur mag sturen. Als dat bureau blijft weigeren om te betalen dan hoef je er verder geen tijd meer in steken.

          Vervolgens kan je toch zelf een prijs maken. Je geeft toch aan dat je daar al ervering in hebt (ganse pakket factureren).
          Anders kan je de tarievenlijst van Sofam als richtlijn gebruiken .

          Maar ik zou sowieso eerst zorgen voor een contractje vooraleer verder te werken.
          Inderdaad, m'n gedacht is om de ontwerper te contacteren en hem een interessante prijs voor te stellen. De Sofam tarievenlijst heb ik, maar die tarieven zijn meestal een stuk hoger dan de gangbare prijzen heb ik al gemerkt.
          Ik heb het gevoel dat het bureau de factuur langs hen wil laten passeren (moest er een komen). Ik weet natuurlijk ook niet welk contract er bestaat tussen het bureau en de ontwerper.

          Comment


          • #6
            Re: Prijs van foto in magazine?

            Sofam is maar een leidraad. Dan heb je een idee welke "verdeelsleutel" je moet toepassen. (je normale tarief en dan rekening houden met de drager en het aantal exemplaren hiervan)

            Ik zou er niet te veel tijd in steken. "Dat is mijn prijs, te nemen of te laten." Als ze er niet voor willen betalen is dat goed maar dan geen foto's he. Zou ze wel al inlichten dat je het niet zal pikken moesten ze zonder jou toestemming de low-resolution foto's toch gaan afdrukken in hun blaadje!
            Contractje niet vergeten!
            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

            Comment


            • #7
              Re: Prijs van foto in magazine?

              Als ze jouw foto willen publiceren, zal je wel goed zijn en mag je wel iets vragen me dunkt !

              En wat is de rol van je 'kameraden' ?

              Ik heb ook al op recepties of feestjes van vrienden gefotografeerd en die beloven ook een vergoeding, maar achteraf hoor je er niks meer van.

              Zolang je gratis werkt ben je een goeie, maar van zodra je geld vraagt hebben ze je niet meer nodig !
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #8
                Re: Prijs van foto in magazine?

                @Nevermore: De low-res beelden zijn echt low-res, afdrukken heeft dus geen zin, daar pas ik wel mee op. Het gaat niet over een 'blaadje', maar over een groot bekend magazine in ons land. Ik heb de prijzen van de advertentieruimtes intussen opgevraagd en deze zijn zeker niet gratis. De prijs voor het gebruik van 1 foto is daarbij vergeleken peanuts.

                @Johan: Kameraden = het bureau zelf. Zij zijn overeengekomen met de ontwerper om de kleding te gebruiken voor die fotoshoot. Of er een contract is of wat er in staat, geen idee. Maar de 3e partij (de fotograaf in dit geval) moet z'n akkoord geven om de foto te publiceren. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat de foto die ik gratis ter beschikking stel voor hun verkiezing (en enkel voor hun verkiezing) overal kan en mag gebruikt worden zonder vergoeding.

                Comment


                • #9
                  Re: Prijs van foto in magazine?

                  Wie is er eigenaar van die foto('s) eigenlijk?
                  Normaal de fotograaf, tenzij jij een overeenkomst had met dat bureau dat ze de eigendomsrechten kregen/kochten. Blijkbaar is daar geen overeenkomst over dus ben jij als fotograaf nog eigenaar.

                  Kan je niet gewoon een overeenkomst sluiten met de vragende partij? Nl. de ontwerper?
                  Moet dat bureau er nog verder voor iets tussen zitten?

                  Nogmaals, niet te veel tijd in steken. Tenzij jij natuurlijk héél graag jou foto('s) in dat blad ziet verschijnen....
                  Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prijs van foto in magazine?

                    Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                    Wie is er eigenaar van die foto('s) eigenlijk?
                    Normaal de fotograaf, tenzij jij een overeenkomst had met dat bureau dat ze de eigendomsrechten kregen/kochten. Blijkbaar is daar geen overeenkomst over dus ben jij als fotograaf nog eigenaar.

                    Kan je niet gewoon een overeenkomst sluiten met de vragende partij? Nl. de ontwerper?
                    Moet dat bureau er nog verder voor iets tussen zitten?

                    Nogmaals, niet te veel tijd in steken. Tenzij jij natuurlijk héél graag jou foto('s) in dat blad ziet verschijnen....
                    Idd, de fotograaf is eigenaar.
                    Over 5 min. bel ik hem

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prijs van foto in magazine?

                      Gaat het model wel akkoord met de publicatie? Hou daar ook rekening mee want zonder overeenkomst rondom portretrecht kan je geen beeld verkopen aan derden.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prijs van foto in magazine?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                        Gaat het model wel akkoord met de publicatie? Hou daar ook rekening mee want zonder overeenkomst rondom portretrecht kan je geen beeld verkopen aan derden.
                        Model/miss-kandidate is verbonden aan het agentschap.
                        Het agentschap eist bijna dat ik de foto's gratis laat publiceren. Hebben zij met de ontwerper een contract dat de foto's voor alle doeleinden gebruikt mogen worden? Goed mogelijk, maar de fotograaf heeft geen enkel contract gezien of getekend.

                        Wanneer ik blijf volhouden dat ik betaald wil worden krijg ik de vraag wat m'n prijs is. Zij zouden dit voorstellen aan de ontwerper. Ik antwoord weer negatief: ik wil dit met hem regelen, niet via een 3e partij die mijn prijs (als het nog mijn prijs is op dat moment) gaat voorleggen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Prijs van foto in magazine?

                          Ik ken iemand die in de toekomst enkel nog met contractjes gaat werken.
                          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Prijs van foto in magazine?

                            Hehe, ik werk altijd met contractjes, net om deze toestanden te vermijden.
                            En zij...zullen hun les zo wel leren.
                            Voor deze ene keer denk je dan kameraden uit de nood te kunnen helpen, tja...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Prijs van foto in magazine?

                              't Wordt zowiezo onderhandelen.

                              Ik neem aan dat ze geen tijd meer hebben om een nieuwe shoot te organiseren (alle missen terug laten afkomen, kleren uit de rekken,....) dus speelt in je voordeel om de prijs zo hoog mogelijk te houden.

                              Van de vriendendiensten heb je soms de grootste misserie maar als je zie hoe die missverkiezingen ge(des)organiseerd worden niet verwonderlijk
                              EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                              www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

                              Comment

                              Working...
                              X