Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help, mensen vragen om shoots

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help, mensen vragen om shoots

    Hallo,

    de laatste paar dagen vragen veel mensen om fotoshoots.
    Geen probleem, alleen weet ik niet hoeveel ik zou moeten vragen.
    Voor mij gaat het niet om het geld maar het zou wel fijn zijn moest ik er een
    kleinigheid mee bijverdienen.
    Maar het grootste probleem is vooral hoe ik de foto's zal opsturen.
    Hoe doen jullie dat?
    Ik zat eraan te denken om ze zeker de foto's met copyright per e-mail te sturen die ze op het internet mogen plaatsen. Het zijn toch kleine foto's en nemen niet veel plaats in beslag.

    Maar ik weet niet hoe ik de originele zou sturen. De bestanden zijn meestal redelijk groot en als ik ze per mail wil sturen in origineel zal dit in vele mails moeten gestuurd worden of in een album maar dan zie ik dat mijn foto's niet in hun volle resolutie verstuurd worden maar ook worden verkleind.

    Dus ik zit hier een beetje vast in hoe ik ze zal versturen?

    Hier zijn wat foto's die recent zijn gemaakt.



  • #2
    Re: Help, mensen vragen om shoots

    dropbox, simple comme bonjour.

    Comment


    • #3
      Re: Help, mensen vragen om shoots

      En hoe werkt dat dan?
      Kunnen ze dan die foto's er gewoon als origineel van downloaden
      en dat er geen andere mensen het album kunnen zien of in kunnen ? (zodat de foto's niet kunnen worden gestolen)

      Comment


      • #4
        Re: Help, mensen vragen om shoots

        Als je je foto's op dropbox geplaatst hebt, kan je een website doorsturen naar de persoon in kwestie waarvan ie een per een die foto's kan downloaden (dit werkt per mapje, je kan dus map1 naar vriend1 sturen die niet aan map2, met foto's voor vriend2, kan.

        Om veel foto's door te sturen kan je de map ook delen (andere persoon moet dan ook wel dropbox op zijn pc hebben). Dat werkt wel een pak eenvoudiger!

        Comment


        • #5
          Re: Help, mensen vragen om shoots

          eerst programmaatje dropbox downloaden (jij en de ander), het is gratis.
          Jij maakt dan een folder aan in dropbox, waarin je de foto's zet die je wilt versturen.
          (copies gebruiken)
          dan deel je de folder met de ander.
          Dat wil zeggen, de ander kan alles uit die folder uithalen wat jij er hebt ingezet.
          Niks meer, niks minder.
          Als je de originelen er in zet, kunnen ze de originelen downloaden, als je alleen verkleinde bestanden erin zet kunnen ze alleen de verkleinde bestanden downloaden
          En niemand anders kan er aan, dan degene met wie je de folder deelt.
          Dus geen pottekijkers.

          Comment


          • #6
            Re: Help, mensen vragen om shoots

            ok dankje voor de uitleg

            Comment


            • #7
              Re: Help, mensen vragen om shoots

              Ik gebruik deze om de bestanden over te maken,
              https://www.wetransfer.com/

              Groetjes,

              Jean
              35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

              Comment


              • #8
                Re: Help, mensen vragen om shoots

                Wetransfer is zeker een van de betere manieren om grote bestanden te versturen, die gebruik ik tegenwoordig ook altijd.


                Maar als ze aan mij foto's vragen die ik op een of ander evenement gemaakt heb, dan stuur ik ze wel gratis door.
                Het is voor mij een hobby, en dat moet ook zo blijven, zonder problemen met de belastingen...
                Eergisteren heeft nog iemand een foto gevraagd van de Fly-in, hij was de piloot van een Cessna die ik tijdens het landen heb gefotografeerd. Die foto wou hij als bureaublad-achtergrond gebruiken op zijn computer, en ik heb ze dan ook in de juiste resolutie doorgestuurd, plus nog een groter bestand met de originele beeldverhouding zodat hj er nog een afdruk van kan laten maken.
                Er staat dan geen copyright op de foto.

                Als ze foto's vragen om te publiceren (op internet, boek of tijdschrift), dan is het wel een vereiste dat ze mijn naam erbij vermelden, en dat wordt altijd gedaan.
                Je stuurt geen originele fotobestanden door, maar wel foto's die je eerst hebt bewerkt om ze zo perfect mogelijk te maken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Help, mensen vragen om shoots

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Wetransfer is zeker een van de betere manieren om grote bestanden te versturen, die gebruik ik tegenwoordig ook altijd.


                  Maar als ze aan mij foto's vragen die ik op een of ander evenement gemaakt heb, dan stuur ik ze wel gratis door.
                  Het is voor mij een hobby, en dat moet ook zo blijven, zonder problemen met de belastingen...
                  Eergisteren heeft nog iemand een foto gevraagd van de Fly-in, hij was de piloot van een Cessna die ik tijdens het landen heb gefotografeerd. Die foto wou hij als bureaublad-achtergrond gebruiken op zijn computer, en ik heb ze dan ook in de juiste resolutie doorgestuurd, plus nog een groter bestand met de originele beeldverhouding zodat hj er nog een afdruk van kan laten maken.
                  Er staat dan geen copyright op de foto.

                  Als ze foto's vragen om te publiceren (op internet, boek of tijdschrift), dan is het wel een vereiste dat ze mijn naam erbij vermelden, en dat wordt altijd gedaan.
                  Je stuurt geen originele fotobestanden door, maar wel foto's die je eerst hebt bewerkt om ze zo perfect mogelijk te maken.
                  Helemaal mee eens
                  Maar, als ze vragen om een shoot, en jij moet je echt gaan verplaatsen en je naar hun timing schikken dan doe ik het niet meer gratis hoor, sorry ... gewoon per uur rekenen, van het moment dat je thuis vertrekt, ik reken geen verplaatsings onkosten per km meer aan maar gewoon per uur ... veel beter

                  Nooit originele OOC beelden afleveren, altijd bewerken ... ik zet binnen de 48u (dikwijls zelfs binnen de 24u) na een shoot of event de beelden in 900x600 met watermark online achter een paswoord, de 'klant' kiest de beelden die ze willen (of nemen ze allemaal) en die krijgen ze dan aan hoge resolutie op DVD toegestuurd, mooi schutblad erond ... véél mooier dan via wetransfer werken.

                  Nu zijn er altijd zeer ongeduldige klanten ... en die kunnen de high res beelden dan downloaden ... nadat de faktuur betaald werd natuurlijk
                  Dropbox is wel mooi en handig, maar de gratis versie is beperkt tot 2gb (op zich véél te weinig als je met high res jpg begint te spelen) maar als ik het mij goed herinner kan je ook maar één folder 'delen' met één user ?

                  Een gouden raad : geef nooit high res beelden aan een klant voordat je je centjes hebt ... eens ze de beelden hebben vinden ze meest ongelooflijke uitvluchten uit om je niet te betalen ... goede afspraken maken goede vrienden : alles, maar dan ook echt alle details op papier of mail zetten en laten goedkeuren.
                  Last edited by LamboCars; 26 augustus 2011, 08:21.
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment

                  Working...
                  X