Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portfolio voor model - copyrightvermelding

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portfolio voor model - copyrightvermelding

    Ik ben van start gegaan met portretfotografie,
    en heb al enkele reportages achter de rug op TFP-basis.

    Een model vraagt mij nu om haar de foto's
    door te sturen zonder copyright vermelding erop,
    omdat ze zegt dat er geen copyright lijntje mag staan op foto's voor een portfolio.

    Is dat zo? Vinden modellenbureau's dat niet kunnen op een portfolio?
    En 2e vraag: sturen jullie de foto's zomaar door zonder je eigen naam erop te zetten?
    3e: wat als het model toch je foto's gebruikt, en je copyright eraf knipt (zonder toestemming uiteraard)

  • #2
    Re: Portfolio voor model - copyrightvermelding

    Oorspronkelijk geplaatst door Karpertim Bekijk bericht
    Is dat zo? Vinden modellenbureau's dat niet kunnen op een portfolio?
    En 2e vraag: sturen jullie de foto's zomaar door zonder je eigen naam erop te zetten?
    3e: wat als het model toch je foto's gebruikt, en je copyright eraf knipt (zonder toestemming uiteraard)
    ik kan me best voorstellen dat een modellenbureau dat niet leuk vindt...
    ik zet nooit iets op m'n foto's, modellen krijgen de foto's in webformaat
    en vragen zelden om een full res pic.

    in je contract bepaal je wat er al dan niet met de foto's mag gebruiken...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Portfolio voor model - copyrightvermelding

      3e: wat als het model toch je foto's gebruikt, en je copyright eraf knipt (zonder toestemming uiteraard)
      Om even te antwoorden op je derde vraag:
      het vermelden van een copyright tekst op een foto heeft geen enkele juridische waarde.
      omdat de fotograaf toch steeds volgens de wet het copyright bezit (op bepaalde uitzonderingen na, zoals werken in opdracht van een werkgever)
      het vermelden van zo'n copyright tekst heeft enkel psychologische waarde.
      en kan een hulp zijn bij het identificeren van de fotograaf als iemand de foto in de handen krijgt en ze ergens wil publiceren met je toestemming.
      dus dat strookje eraf knippen is niet verboden.

      helemaal anders wordt het natuurlijk wanneer je het strookje eraf knipt om dan te gaan claimen dat iemand anders de foto heeft gemaakt.

      als het over tfp gaat: ik heb een copyright-stempel waarmee ik op de achterkant van de print een stempel zet.

      Comment


      • #4
        Re: Portfolio voor model - copyrightvermelding

        wie zet er nu zijn naam op een foto? Maandag ging het in Classic Albums over De Zwarte en daarop staan Hetfield en Urlich toch ook niet contstant door de muziek door te schreeuwen dat zij de nummers maakten, dat staat ergens in het boekje.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Portfolio voor model - copyrightvermelding

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Om even te antwoorden op je derde vraag:
          het vermelden van een copyright tekst op een foto heeft geen enkele juridische waarde ... dus dat strookje eraf knippen is niet verboden.
          Als er een copyright vermelding op de foto staat en deze wordt, op welke manier dan ook, verwijderd is dit wel degelijk strafbaar hoor. De uitleg van mijn advocaat is hier simpel over : 'als de copyright vermelding verwijderd wordt spreken we over een opzettelijke aanpassing van de foto met de bedoeling de copyright owner zijn rechten te schenden'

          Als iemand jouw foto publiceert met het copyright en/of naamsvermelding kan je wel vragen om ze te verwijderen als ze geen toestemming hadden, maar als je naam of copyright vermelding weggesneden werd kan je ook nog eens extra schadevergoeding vragen voor moedwillige inbreuk op jouw rechten ... dun lijntje hoor, maar eentje die serieus wat centjes kan kosten, zeker als ze door het gebruik van jouw foto zonder je copyright nog inkomsten vergaard hebben ook

          Ik heb vorige week nog zo'n case gehad, foto's van mij op een commerciële site in Canada ... copyright lijntje onderaan de digitale foto netjes weggesneden, en dan spreken we nog maar over 900x600 beelden hé, dus zelfs webformaat wordt gepikt ... ze waren in elk geval snel weer verdwenen van de site hoor !

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          wie zet er nu zijn naam op een foto?
          Op een digitale foto ... altijd ... op een print nooit op de voorkant, maar altijd met een sticker op de achterkant.
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Portfolio voor model - copyrightvermelding

            Oorspronkelijk geplaatst door Karpertim Bekijk bericht
            Is dat zo? Vinden modellenbureau's dat niet kunnen op een portfolio?
            En 2e vraag: sturen jullie de foto's zomaar door zonder je eigen naam erop te zetten?
            3e: wat als het model toch je foto's gebruikt, en je copyright eraf knipt (zonder toestemming uiteraard)
            Modellenbureaus gaan meestal je naam eruit croppen.
            In een gedrukt portfolio is het niet wenselijk een watermerk op je beelden te hebben.

            Ik bezorg steeds de HR versies zonder watermerk aan het model, ook al is het een TFCD sessie.
            www.fotofolio.be

            Comment

            Working...
            X