Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro lens

    welke van de 2 zou ik nemen/ is de beste .
    Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM 469
    of de Canon EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM 799 euro
    natuurlijk prijs verschil is er . maar stel dat we daar even niet naar zien. maar naar de kwaliteid. na al even wat zoekwerk ,ben ik meer geneigd daar de 2.8 l te gaan precies. of is de IS overbodig op een macro lens?
    grts canon joeri
    canon 60d /1000. speedlite 580 ex . canon 100mm2.8f l usm.70-300 canon,17-70sigma
    18 -135 canon.en 18-55 canon ,manfrotto statief.

  • #2
    Re: macro lens

    Mijn vrouw heeft de eerste ingeruild voor de tweede. Natuurlijk een prijsverschil, maar ook een kwaliteitsverschil. Als je het kunt veroorloven zou ik zeggen: ga meteen voor die "L" versie. "IS" is niet overbodig op een macrolens als je uit de hand wil schieten. Voor een bloempje kun je allicht je statief opstellen, voor een vliegje is dat vaak wat moeilijker.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: macro lens

      Door de extra IS wordt je macro lens tevens veel universeler toepasbaar.

      Mocht je het geld hebben, of de tijd hebben om door te sparen, ga voor de IS uitvoering!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: macro lens

        Door de VR kan ik mijn Nikkor 105 2.8 VR op veel concerten gebruiken als korte tele, soms zelfs met TC 2x.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: macro lens

          ik was idd al meer geneigd naar de 2de lens te gaan.
          mits idd de meerpreis. maar beter ffe wat meer geven/sparen . dan de eertste te kopen en dan te beseffen dat ik toch beter die 2de had genomen.
          canon 60d /1000. speedlite 580 ex . canon 100mm2.8f l usm.70-300 canon,17-70sigma
          18 -135 canon.en 18-55 canon ,manfrotto statief.

          Comment


          • #6
            Re: macro lens

            Oorspronkelijk geplaatst door canon joeri Bekijk bericht
            ik was idd al meer geneigd naar de 2de lens te gaan.
            mits idd de meerpreis. maar beter ffe wat meer geven/sparen . dan de eertste te kopen en dan te beseffen dat ik toch beter die 2de had genomen.
            Verstandige keuze. Ik heb ook eerst de gewone EF 100mm gehad voordat de 100L op de markt was gekomen. Een zeer goede lens hoor, maar de 100L is wat mij betreft net even dat beetje beter. Niet eens zozeer optisch maar wel qua bouw en uiteraard de zeer fijn functionerende IS
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: macro lens

              Al het bovengezegde klopt.
              Maar doe je enkel macrofotografie van statief, dan kun je toch wel iets beters met dat geld doen, want optisch doen ze niet heel veel voor elkaar onder.
              Wil je er inderdaad ook portret/concert mee doen, dan is de beeldstabilisatie erg handig.
              Maar voor 98% van de tijd macro en 2% portret is dat prijsverschil toch wel fors.
              En trouwens...voor die 320 euro prijsverschil koop je al bijna een canon 85 mm 1.8.....dus ja. Eigenlijk alleen nuttig als je regelmatig macro uit de hand schiet.....
              of als je heel vaak tijdens macrofotografie heel snel ook een portret van je vrouw wilt maken
              Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
              Canon powershot s120

              Comment


              • #8
                Re: macro lens

                Ik heb jaren de gewone 100mm 2.8 gehad en er nooit mijn draai mee gevonden.
                Aan de korte kant voor macro en geen handige brandpuntsafstand als tele.

                De universele toepasbaarheid viel me persoonlijk tegen.

                Heb nu een 180mm macro (zonder IS).

                Als je onderwerp stil zit en is er geen wind dan kan je uit de hand werken bij veel licht, anders heb je toch een snel een statief nodig, alhoewel IS dat moment een beetje gaat uitstellen.

                En als de boel over en weer zwiept is het korte sluitertijd en gokken, daarbij helpt IS m.i. niet.

                Comment


                • #9
                  Re: macro lens

                  Ikzelf heb de 100 mm 2.8 usm, dus niet de L versie en heb er nog geen moment spijt van gehad. Zelf werk ik zelden op statief, maar moet er ook bijzetten dat ik geen bloemen maar voornamelijk insecten fotografeer.
                  Als ik het goed voor heb helpt de IS hier echter niet veel bij. Tenslotte zijn je eigen bewegingen wel geneutraliseerd, maar de bewegingen van het insect niet. Kevers en bijen zijn niet precies dieren die veel stilzitten. Vlinders kun je meer geluk in hebben.
                  Daardoor heb ik beslist indertijd om geen L versie aan te schaffen.
                  Met het uitgespaarde geld heb ik een sigma ringflitser gekocht http://www.sigmaphoto.com/shop/em-14...ro-flash-sigma

                  Door het flitslicht van de ringflits vallen wat schaduwen weg (ze zijn er wel nog, maar in beperkte mate) en word het insect voor een stik bevroren door de flits.
                  Dit vergemakkelijkt het fotograferen uit de hand met een macroflits op 1/100 of 1/200 met diafragma 16 en iso 400. Natuurlijk blijft oefening nodig, macro is nu eenmaal niet zo gemakkelijk. Wel rekening houden dat de achtergrond donkerder word op die manier.

                  De hoofdzaak blijft natuurlijk voor wat je de macro lens gaat gebruiken. Dit bepaalt alles.
                  "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro lens

                    vandaag eens naar konijn gereden , en beide lensen bekeken/getest .
                    en om dat ik niet zo heel graag met statief werk toch maar de L lens genomen .
                    alvast bedankt voor de reactie s . en nu gaan we wat testen op beestjes enz.
                    grtz canon joeri
                    canon 60d /1000. speedlite 580 ex . canon 100mm2.8f l usm.70-300 canon,17-70sigma
                    18 -135 canon.en 18-55 canon ,manfrotto statief.

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro lens

                      Gefeliciteerd met je aanschaf!
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment

                      Working...
                      X