Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor Pentax K100D Super

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor Pentax K100D Super

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn Pentax K100D Super, en na uren allerlei artikels en topics te hebben gelezen, is het me nog niet helemaal nodig wat ik nodig heb. Daarom leek het me interessant om hier eens wat ideeën te sprokkelen.

    Ik heb een kitlens (18-55 mm, f3.5-5.6), maar maak vaak foto's in vrij donkere ruimtes. Daarbij moet ik mijn ISOwaarde verhogen tot 3200, en dan geeft het toestel veel ruis in het beeld.

    Zou ik dit kunnen oplossen met een andere lens? Ik ben op zoek naar iets zeer betaalbaars, eventueel tweedehands. Ik heb ook gelezen dat ik oude Pentax-lenzen kan gebruiken. Dat wil ik ook wel overwegen.

    Mijn onderwerpen bevinden zich meestal vrij dichtbij: van een halve meter tot ongeveer vier meter. Wat zouden jullie me aanraden?

    Ik ben benieuwd naar jullie tips!

    Frederik

  • #2
    Re: lens voor Pentax K100D Super

    Ik denk dat je goed af bent met een 50mm, bv. de FA 50mm f/1.4 of de f/1.7 (niet meer in productie). Helaas is ook deze lens het laatste anderhalf jaar flink duurder geworden, maar misschien vind je ze tweedehands.

    Deze lens is heel goed als portretlens, en doordat ze lichtsterk is, kan je experimenteren met de scherptediepte.

    Een andere en goedkopere optie is de 35mm f/2.4. Dat is een heruitgave van de FA 35mm f/2, met een plastic mount (maar da's niet erg relevant). Optisch eveneens zeer goed.

    Comment


    • #3
      Re: lens voor Pentax K100D Super

      Je kan zeker oude Pentax lenzen gebruiken. Je kan dan wel niet alle functionaliteit van je camera gebruiken.

      Een goedkoop en wat lichtsterker alternatief voor je zoomlens is de Tamron 17-50 2.8.
      De kwaliteit is prima.

      Comment


      • #4
        Re: lens voor Pentax K100D Super

        Merci voor de tips! Ik ga ze eens bekijken, en laat zeker weten wat het geworden is.

        Comment


        • #5
          Re: lens voor Pentax K100D Super

          Als je er niet mee in zit AF te verliezen, zijn A-generatie objectieven de interessantste. Deze behouden immers de mogelijk alle belichtingsprogramma's te gebruiken.

          Het lijkt me inderdaad interessant voor een vaste brandpunt te gaan. Doch een 50mm is me dunkt niet aan te raden voor indoor fotografie op korte afstand zoals jij beschrijft. Ik zou eerder naar een 35mm, een 28mm of zelfs een 24mm gaan kijken. Daar hou je bovendien iets meer scherptediepte mee, want die wil met een 50mm nogal snel erg kort worden.

          Vooral voor 35mm heb je behoorlijk wat keuze, zelfs tss AF-objectieven. Van de nieuwe instap prime DA35/2.4, over de iets duurdere (maar intss niet meer gemaakte) FA35/2 naar de uitstekende DA35/2.8 macro limited. De echte top daar is de FA31/1.8 limited. Maar als je budget beperkt is, lijkt me de DA35/2.4 een uitstekende keuze!!

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: lens voor Pentax K100D Super

            Ik kom telkens terug uit bij die DA35/2.4, dus ik denk dat ik die maar eens ga proberen.
            En daarnaast ga ik nog op zoek naar een bijkomende zoomlens, genre 55-200mm. Met die drie lenzen kan ik wel een tijdje voort denk ik. En dan kan ik op termijn mijn body upgraden naar een geavanceerder type.

            Of is het dom om nu allerlei lenzen te kopen, en zo vast te zitten aan één merk bij een latere upgrade van body, en zou ik beter eerst investeren in een betere body? Vandaag heb ik niet het gevoel dat de K100D te beperkt is voor mij (behalve dan de ruis op ISO 3200).

            Comment


            • #7
              Re: lens voor Pentax K100D Super

              Oorspronkelijk geplaatst door Frederik82 Bekijk bericht
              Ik kom telkens terug uit bij die DA35/2.4, dus ik denk dat ik die maar eens ga proberen.
              En daarnaast ga ik nog op zoek naar een bijkomende zoomlens, genre 55-200mm. Met die drie lenzen kan ik wel een tijdje voort denk ik. En dan kan ik op termijn mijn body upgraden naar een geavanceerder type.

              Of is het dom om nu allerlei lenzen te kopen, en zo vast te zitten aan één merk bij een latere upgrade van body, en zou ik beter eerst investeren in een betere body? Vandaag heb ik niet het gevoel dat de K100D te beperkt is voor mij (behalve dan de ruis op ISO 3200).
              Je kan op termijn perfect naar de K-5 (of een opvolger) upgraden, dus investeren in Pentax kan in principe geen kwaad zolang je er je gading vindt. Een stapje hoger dan APS-C, i.e. kleinbeeldformaat (de zgn FF), is niet mogelijk. Persoonlijk ben ik nog steeds van oordeel dat APS-C zal blijven en voor mijn (toch wel gevorderde) vereisten voldoende zal blijven. APS-C hinkt in mijn oordeel hoogstens één generatie achter op FF in termen van beeldkwaliteit, dus het verschil blijft relatief...

              Als ik even in m'n persoonlijke geschiedenis kijk, dan ben ik binnen Pentax netjes van een *istDS (vglbaar met de K100D) naar de K10D en alle topmodellen sindsdien (K20D, K-7 en nu K-5) gegroeid. Maar... heb ik nog steeds de objectieven waar ik in die beginjaren in investeerde? Neen... stuk voor stuk zijn ze vervangen door beter Pentax glas, waardoor m'n collectie nu vooral ster(*) en limited glas omvat. Ook hier bleek Pentax geen probleem. Enkel m'n wens voor een heel lang flexibel (zoom) top-kwaliteit objectief voor natuurfotografie is nog niet ingelost. De FA*300/4.5 doet het voorlopig nog uitstekend, maar ik mis soms wat zoom-mogelijkheid.

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment

              Working...
              X