Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW

    Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van het nemen van foto's in het formaat RAW?
    Groetjes Ellen, Canon Powershot 3S iS

  • #2
    Nadat je foto in RAW genomen is kan je nog zaken veranderen die normaal gezien in je camera zelf gebeuren voor het wegschrijven in JPG.

    Enkele settings die je achteraf nog kan veranderen zijn oa;

    Witbalans
    Belichtingscorrectie
    scherpte
    contrast
    saturatie
    en nog veel meer...

    Het nadeel is dat een RAW bestand groter is, en ook iets meer werk vergt achteraf. Maar als je al je foto's wil converteren met e zelfde instelling kan je dit wel in een batch doen
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

    Comment


    • #3
      Dat je met bepaalde software, op maat voor je fototoestel, meer/makkelijkere mogelijkheden hebt voor nabewerking van de foto's.

      Oeps, Wunjo was me al voor met zelfs een duidelijkere uitleg...
      Panoramix

      Comment


      • #4
        Een ander niet onbelangrijk voordeel dat Wunjo vergeten zeggen is dat het bestand wel groter is dan een jpeg maar toch het kleinste mogelijke bestand geeft zonder dat je enige vorm van verlies hebt.

        Een jpeg betekent immers verlies van data (niet snel merkbaar maar toch) Een tif heeft ook geen verlies van data maar is wel 3x zo groot als een RAW.

        Een ander voordeel van raw is ook nog dat het eigenlijk een soort negatief is en dat je deze moet ontwikkelen. Maar in de toekomst zullen de Raw convertors beter en beter worden. Je zal dus binnen een paar jaar je foto opnieuw kunnen ontwikkelen met een betere raw convertor. En zo kan je dus een betere foto krijgen. Het gevaar is natuurlijk wel dat op een bepaald ogenblik je raw file niet meer door de nieuwe convertors geconverteerd zou kunnen worden.

        Comment


        • #5
          wat is een goed programma daarvoor dan? nikonview heb ik, maar daar kan ik niet veel mee. Kan aan mij liggen.
          Groetjes Ellen, Canon Powershot 3S iS

          Comment


          • #6
            Originally posted by Kevlar
            Het gevaar is natuurlijk wel dat op een bepaald ogenblik je raw file niet meer door de nieuwe convertors geconverteerd zou kunnen worden.
            Meestal maken ze toch de programma's backward compatibel. Je kan toch altijd in word 2006 een bestand openen van word 95
            http://www.vannecke.be
            Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
            Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

            Comment


            • #7
              Originally posted by piet1112
              wat is een goed programma daarvoor dan? nikonview heb ik, maar daar kan ik niet veel mee. Kan aan mij liggen.
              http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=39943

              http://www.vannecke.be
              Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
              Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

              Comment


              • #8
                Hoi,

                Ik werk zelf nooit met RAW, maar het viel me op toen ik een paar test opnames maakte dat de camera met het terug kijken de bestanden een stuk sneller laden.

                Grtz Willem
                Fujifilm S3 Pro www.fc-ret.nl

                Comment


                • #9
                  hallo Ellen,

                  om je raw bestanden te kunnen bewerken, heb je een van volgende programma's nodig :

                  Nikon Capture Editor 3.0 - 3.51 - 4.0
                  Adobe photoshop 7.01 + RAW pluging
                  Adobe photoshop CS (v.8)
                  Qimage
                  Bibble

                  Deze zijn de bekenste en ondersteunen je CP5700

                  Nikon Editor V6.0 of hoger heeft, buiten een viewer om die RAW (is NEF bestand bij nikon) te bekijken, ook een zeer simpele RAW editor die contrast, witbalans en belichting en basiskleur kan bijsturen.
                  Je moet hiervoor een NEF bestand 'viewen' en dan met de rechtermuisknop kies je 'EDIT WITH NIKON EDITOR' en het bestand wordt geladen.

                  Veel meer waarde heeft Nikon Capture Editor, daarin is alles mogelijk, en zeker versie 4.0 maar deze software is betalend.

                  Suc6

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Phille
                    hallo Ellen,

                    om je raw bestanden te kunnen bewerken, heb je een van volgende programma's nodig :

                    Nikon Capture Editor 3.0 - 3.51 - 4.0
                    Adobe photoshop 7.01 + RAW pluging
                    Adobe photoshop CS (v.8)
                    Qimage
                    Bibble

                    Deze zijn de bekenste en ondersteunen je CP5700

                    Nikon Editor V6.0 of hoger heeft, buiten een viewer om die RAW (is NEF bestand bij nikon) te bekijken, ook een zeer simpele RAW editor die contrast, witbalans en belichting en basiskleur kan bijsturen.
                    Je moet hiervoor een NEF bestand 'viewen' en dan met de rechtermuisknop kies je 'EDIT WITH NIKON EDITOR' en het bestand wordt geladen.

                    Veel meer waarde heeft Nikon Capture Editor, daarin is alles mogelijk, en zeker versie 4.0 maar deze software is betalend.

                    Suc6
                    Bedankt! Heb meteen gedaan! Zie showcase
                    Groetjes Ellen, Canon Powershot 3S iS

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by NoNex
                      Ik werk zelf nooit met RAW
                      Shame on you Willem, dat is nu net één van de dingen die ik begin te missen op m'n S602z

                      Comment


                      • #12
                        Hoi Tony,

                        Niet doorvertellen, maar ik snap het raw verhaal niet helemaal. Er zijn zoveel settings in de programma`s dat je haast niet weet waar je moet beginnen. Kijk eens naar de testen van Phille, elk programma geeft een ander resultaat. C1 (ziet er gebruiksvriendelijk uit) ondersteund geen S2. Het grote voordeel van RAW is de kwaliteit, daar staat tegenover dat de jpg`s die ik maak goed zijn voor een mooie 30x40 print. Misschien moeten we eens een topic starten met de nadelen van RAW om een totaal beeld te krijgen.

                        Grtz Willem
                        Fujifilm S3 Pro www.fc-ret.nl

                        Comment


                        • #13
                          ik zit al een tijdje te frotten met raw maar ik vind het ontzetten omslagtig.
                          als ik ps cs heb gaat het misschien sneller nu schiet ik er niet veel mee op.
                          raw openen in fileviewer van canon om zetten naar tiff en dan bewerken, wordt er ook nog een thumnail gemaakt.
                          als je de raw rechtstreeks kan openen zal het wel beter en sneller gaan.
                          nu vindt ik het nog niks.
                          Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

                          Comment


                          • #14
                            RAW is helemaal niet omslachtig, maar een goede voorbereiding is het halve werk en daarom moet je jezelf ook de juiste software aanmeten.
                            Ikzelf werk sneller in RAW dan in jpeg, maar ik heb me ook een goede workflow aangeleerd.

                            RAW heeft trouwens geen nadelen, maar ik begrijp dat mensen die RAW nooit een kans hebben gegeven er meer argwanend tov staan. Zelf ben ik er rotsvast van overtuigd dat enkel de beste resultaten worden behaald met RAW.

                            Wat me soms zo verwonderd is dat ik hier van velen te lezen krijg hoe belangrijk ze discuties voeren over een type objectief, het sumiere kwaliteitsverschil ervan, de extra bitjes aan mogelijkheden tussen verschillende toestellen, maar dan wel gewoon 'point & shoot' in jpg werken, wat een omgekeerde wereld, dan zou ik een handig pocketcammetje kopen ... just my two cents ...

                            Comment


                            • #15
                              Zie het ook als een negatief, ge kunt er altijd op terugvallen.
                              Onlangs nog enkelle foto's die ik gemaakt had ,toen ik mijn camera 1 week had, opnieuw 'ontwikkeld', met de technieken die ik nu ken en de programma's die ik nu heb. toch wel een groot verschil.
                              Daarom gooi ik mijn nef's ook nooit weg, phille doet dit wel dacht ik, maar hij zal iets zekerder van zijn zaak zijn dan mij

                              Comment

                              Working...
                              X