Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een beetje zielig of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een beetje zielig of niet

    Het is eigenlijk wel zielig als je gaat schrijven op een forum dat er geen commentaar komt op je foto. Je vindt je foto goed en een beetje "speciaal" anders zou je niet posten. Maar er komt geen commentaar, zelfs geen slechte commentaar. Is de fotografie waar je mee bezig bent dan toch "te" speciaal of te moeilijk om te verteren, of zit je op het verkeerde forum te posten, of ...
    Dus twijfels steken de kop op. Is de bewerking te fel, is de compositie niet in evenwicht, is het onderwerp te banaal of niet goed, is de scherptediepte te klein, is de belichting fout, is de foto zelfs te slecht voor commentaar, ... en na een kritische zelfevaluatie van je foto vind je nog steeds dat je foto goed is zelfs meer dan goed, nee je foto is prachtig.

    Zielig hé.
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

  • #2
    Re: Een beetje zielig of niet

    Een eenvoudige "rule of thumb" hier is dat je zelf meer commentaar krijgt als je er zelf veel levert...
    De héle goeie foto's, die krijgen meestal wel veel repliek. Maar een gewoon goeie plaat, in een minder populair onderdeel... Tja, dan kan je al eens pech hebben. That's life
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Een beetje zielig of niet

      Klopt, veel comments geven is veel krijgen, wel merk ik (vaak) dat die commentaar beperkt blijft tussen 'de bekenden' en is dan ook (vaak) lovend voor mekaar want, kritische commentaar tussen bekenden is "not done".
      Ook zielig hé.
      Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

      Comment


      • #4
        Re: Een beetje zielig of niet

        Mja, ik ken het gevoel. En het is langs 2 kanten te begrijpen.

        Zelf zit ik niet zo heel veel op het forum, maar ik probeer als ik bv een foto post ook eens te kijken naar de andere posts en een reactie te plaatsen. Bij sommige weet ik ook gewoon niet wat te plaatsen, vaak omdat mijn kennis nog te gering is. Als ik zie dat iemand echt nog geen enkele reactie heeft gehad, laat ik zeker iets achter.

        Ik denk dat het ook meespeelt dat je kan zien hoeveel keer je foto bekeken is. Je ziet dan dat er, zeg maar, 2 van de 100 bezoekers de moeite hebben gedaan om te posten. Anderzijds moet je daar mee leren leven. Je kan ook moeilijk verwachten dat mensen reageren op jouw foto's als je zelf nooit de moeite doet om eens een reactie te plaatsen.

        Ik ben de mensen die de moeite doen om te reageren op een foto van me gewoon al heel dankbaar

        (Misschien is de invoering van rating-systeem wel iets? Te vergelijken met het 'liken' op facebook of de bekende 5 sterretjes of een score op 10. Dat is iets wat slechts een enkele muisklik vraagt van de bezoeker en je toch al een beeld schetst van de waardering voor je foto. Met hiernaast natuurlijk nog steeds de mogelijkheid om reacties te plaatsen.)
        Nikon D90, een 18-105 en een 70-300
        Website
        http://500px.com/herwindaniels

        Comment


        • #5
          Re: Een beetje zielig of niet

          Het sub-forum waarin je post is daarin ook van belang.
          Het soort foto's speelt een rol.
          Er zijn meerdere factoren hoor.

          Ik zal bijvoorbeeld niet licht een commentaar geven op een foto waarvan ik niet thuis ben in het genre (tenzij natuurlijk heel duidelijk is dat de foto over- of onderbelicht is, of wanneer de foto totaal niet scherp is.
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Een beetje zielig of niet

            Dit blijft lastig...

            Maar zoals gezegd een beetje zaaien en een beetje oogsten is al een stuk van dit probleem.

            Een rating systeem daar leer je niet echt van, ook niet van geen reactie's.
            Maar een duidelijk reactie met hoe of wat voor al als de foto natuurlijk beter kan.
            Daar heb je iets aan en leer je iets van daarom die mensen ookbij deze bedankt!
            Greetz Twan

            http://500px.com/TwanGroenen

            Comment


            • #7
              Re: Een beetje zielig of niet

              Hey juppekes

              Eigenlijk ben ik ook zo'n zieligaard

              Ik geef bijna zelden commentaar op een ander zijn foto's

              En laatst heb ik op een foto van mij zelf gereageerd omdat ik na enkel dagen nog geen enkele reactie had.

              Maar ik weet uit ervaring dat geven krijgen is.

              Toen ik enkele jaren geleden dagelijks foto's poste en reacties gaf in macro's kreeg ik zelf ook veel reacties

              Als ik nu eentje post zit ik rap op het tweede blad
              Bootjes

              Comment


              • #8
                Re: Een beetje zielig of niet

                Foto's van populaire leden zullen altijd meer aandacht krijgen, en er zullen altijd (onbewust) kliekskes zijn. Uiteindelijk moet je je daar allemaal niets van aantrekken, en gewoon voor je zelf een bepaald niveau opleggen.

                Trouwens, er zijn nog een héle hoop andere foto-community's hé: flickr, 500px, 1x, dutchphotozone, deviantart, pbase, smugmug,... Iedereen vindt zijn goesting wel érgens zeker?
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Een beetje zielig of niet

                  En dan mag men ook nog niet vergeten dat wanneer er bij de foto staat dat die bijvoorbeeld 100 maal bekeken werd, dat niet per definitie betekent dat 100 BD-leden naar de foto gekeken hebben. Er kijken ook niet-leden, en deze kùnnen zelfs niet eens een reactie posten.
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een beetje zielig of niet

                    Inderdaad. De beste optie is om het allemaal niet te persoonlijk/serieus op te nemen
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een beetje zielig of niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                      Inderdaad. De beste optie is om het allemaal niet te persoonlijk/serieus op te nemen
                      Terechte opmerking. Op bijna elk tijdstip kun je op de eerste pagina van het forum aflezen dat er meer 'gasten' on board zijn dan geregistreerde leden.
                      Momenteel (12AUG11-11:38 - 600 (107 leden en 493 gasten)). En alleen die 107 kunnen reageren.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een beetje zielig of niet

                        Technische of meetbare aspecten van een foto beoordelen is meestal geen probleem voor de grote meerderheid maar als het gaat over meer subjectieve aspecten als sfeer, beeldverdeling, uitsnede, compositie, grafische opbouw, afwijkend van de "regeltjes", etc. dan haken de meesten af... . En dat is op de meeste fora zo.

                        Toch ook zielig hé.

                        Plaatjes die 0% creativiteit hebben maar 100% technisch in orde zijn (Scherpte en belichting zijn perfect, geen storende elementen, met het beste materiaal gemaakt) worden voorzien van veel ooo's en wow's terwijl ze eigenlijk als foto heel saai zijn.
                        Meestal is het ook gewoon vastleggende fotografie "Ik heb iets gezien en ik heb er een foto van gemaakt".

                        Toch ook zielig hé.
                        Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een beetje zielig of niet

                          Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
                          Technische of meetbare aspecten van een foto beoordelen is meestal geen probleem voor de grote meerderheid maar als het gaat over meer subjectieve aspecten als sfeer, beeldverdeling, uitsnede, compositie, grafische opbouw, afwijkend van de "regeltjes", etc. dan haken de meesten af... . En dat is op de meeste fora zo.
                          Dan kijk je op de verkeerde fora...
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een beetje zielig of niet

                            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Dan kijk je op de verkeerde fora...
                            Er zijn uiteraard fora waar men enkel die foto's "bejubelt" die onscherp zijn, slecht belicht, bewogen, met extreme kleurzweem, gemaakt met zo slecht mogelijke toestellen en de slechtste mogelijke plastieken lensjes, etc en liefst nog met alle bovenstaande kenmerken samen in 1 foto.

                            Ook zielig hoor.
                            Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een beetje zielig of niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
                              Technische of meetbare aspecten van een foto beoordelen is meestal geen probleem voor de grote meerderheid maar als het gaat over meer subjectieve aspecten als sfeer, beeldverdeling, uitsnede, compositie, grafische opbouw, afwijkend van de "regeltjes", etc. dan haken de meesten af... . En dat is op de meeste fora zo.

                              Toch ook zielig hé.

                              Plaatjes die 0% creativiteit hebben maar 100% technisch in orde zijn (Scherpte en belichting zijn perfect, geen storende elementen, met het beste materiaal gemaakt) worden voorzien van veel ooo's en wow's terwijl ze eigenlijk als foto heel saai zijn.
                              Meestal is het ook gewoon vastleggende fotografie "Ik heb iets gezien en ik heb er een foto van gemaakt".

                              Toch ook zielig hé.
                              Amen:-) Het gaat om gevoel hé! Zeer moeilijke zoektocht maar wel het boeiende in de fotografie. Ik ben nu de pioniers van creatieve fotografie aan het bekijken (bib plundering;-) ) Daar leer je eigenlijk al veel van..
                              Ik vind het het denkproces om iets uit te drukken en daarna op zoek gaan om dit ook weer te geven.. het leukste.. Vaak lukken de foto's onvoldoende maar je bent er wel mee bezig:-) Zelf kritisch kijken en zoeken naar wat je goed en minder goed vind aan een foto is vaak leerrijker dan kritiek krijgen (pos en neg) van bepaalde vooroordelende fotografen.. Het is een eigen zoektocht.. Dus zeker allemaal niet zielig! :-)
                              --> www.browet-photography.be <-- Canon EOS 5D Mark II - Canon 50mm 1.4 - Canon 24 L 1.4 - Tamron AF 90mm 2.8 macro - canon 135 L 2.0 - speedlite 430 EX en 580 II - LEE filters, Mafrotto statief, California sunbounce

                              Comment

                              Working...
                              X