Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto gebruikt zonder toestemming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto gebruikt zonder toestemming

    Ik weet dat deze discussie al tal van keren aangehaald en gevoerd is, maar ik wil ze toch nog eens openstellen. Een tijdje geleden kreeg ik het leuke bericht van iemand, die mij met trots meedeelde dat ze een foto van mij gebruiken op hun website. Ik had hiervoor echter nooit toestemming gegeven, noch de vraag gekregen of ze mijn foto mochten gebruiken.
    Ik ben ondertussen al een paar jaar zelfstandige, en vond dit dus ook niet gepast.

    De website in kwestie heeft volgens mij een commercieel karakter. Ondertussen ga ik er vanuit deze niet verbonden is aan hun core business. Ik ga er dus ook vanuit dat dit geen verzachtende omstandigheid is.
    Ok, na heel wat informeren op het wijde web, heb ik naar een modelbrief (dat ik hier op het forum gevonden heb, waarvoor dank) een aangetekend schrijven gestuurd waarin ik hen in gebreke stel. Ik stelde vast dat zij geen voorafgaande toestemming hadden voor de publicatie, en ondanks dat zij het watermerk niet verwijderd hadden, zij geen naamsvermelding voorzien hadden. Het watermerk bevat enkel een verwijzing naar mijn website, en ik ga er dus ook van uit dat dit geen correcte naamsvermelding is. Ik had ook een factuur bijgesloten waarin ik de reproductierechten voor de periode waarin zij de foto gebruikt hadden opeiste, verhoogd met een schadevergoeding.

    Zij hebben mij ondertussen laten weten dat zij in geen geval bereid zijn tot betaling. Zij vinden dat ik direct had moeten reageren om de foto te laten verwijderen. En dat zij niet in fout zijn want ze hadden mij verwittigd (nadat ze de foto online geplaatst hadden). Ik mocht niet klagen want het was in hun ogen reclame voor mij. Ze stelden zelfs voor dat ik ze meerdere foto’s wilden online plaatsen om zo nog meer reclame te maken (zonder de factuur te betalen natuurlijk).

    Nu heb ik denk ik gedaan wat ik kon doen, maar zou ik graag wat advies of een tweede mening krijgen. Ik denk dat een advocaat voor dit bedrag toch niet te beginnen valt, en dat een incasso misschien ook niet zal opbrengen gezien de situatie.

    In elk geval wil ik het nu ook zo niet laten, want dan komen ze er te goed vanaf. Ze zijn zicht bewust van hun fout, en denken dat ik ze niets kan maken omdat ze mij verwittigd hebben. Ze zeggen dat ze dit bedrag niet kunnen betalen, en dat geld niet hebben. (hoewel ze wel melden dat ze een 1000+ euro per maand binnenhalen) Ze willen echter geen cent betalen, maar komen af met voorstellen in natura waar ik geen enkele interesse in heb.

    Is er iemand die nog een idee heeft hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

  • #2
    Re: Foto gebruikt zonder toestemming

    tegenvoorstel laten doen. (geen natura)

    en indien dit niet lukt, dreigen met advocaat! ze zijn in de fout!


    maar je spreek wel dat je verwittigd bent geweest, direct na het online zetten??
    indien ja, dan kan het lastig worden, je kon hen dit inderdaad geweigerd hebben.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Foto gebruikt zonder toestemming

      wordt de opname nog gebruikt?
      zo ja; vragen hem weg te halen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Foto gebruikt zonder toestemming

        Onmiddellijke verwijdering van de foto is toch het minste wat ze moeten doen hoor.

        En het probleem gaat zijn dat jouw kosten van een advocaat hoger zullen oplopen dan wat je gaat kunnen binnenhalen uit een dergelijke proces ... en daar rekenen die gasten natuurlijk op

        Heb vorige week identiek hetzelfde voorgehad, maar dit was wel een commerciële site ... en dan kan je een deel van de winst eisen die ze met je foto gemaakt hebben bovenop de normale tarieven en schadevergoeding ... maar terug hetzelfde antwoord van mijn advocaat : 'is het de moeite om voor enkele duizenden Euro, die ze waarschijnlijk toch niet zullen betalen, alles op te starten om dan uiteindelijk enkele honderden Euro over te houden ?' ... ik vind van wel, maar je moet wel met beide voetjes op de grond blijven.

        Een kale steen kan je niet stropen zou mijn vader altijd
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Foto gebruikt zonder toestemming

          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          ........

          Heb vorige week identiek hetzelfde voorgehad, maar dit was wel een commerciële site ... en dan kan je een deel van de winst eisen die ze met je foto gemaakt hebben bovenop de normale tarieven en schadevergoeding ...
          tja en hoe wil je de hoogte van die winst bewijzen?

          zou zeker niet verder gaan dan te vragen de opname te verwijderen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Foto gebruikt zonder toestemming

            Als ze niet willen verwijderen dan probeer je het op een ludieke 'Basta' manier en haal je iets van hen uit het bedrijf die evenveel waard is, een design zetel,ofzo ;-)

            Als ze dan vragen wat je aan het doen bent kun je nog altijd zeggen dat het voor hen ook een soort reclame is
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: Foto gebruikt zonder toestemming

              contact opnemen met Sofam?
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Foto gebruikt zonder toestemming

                Dus als ik jouw opbel als ik bij jouw iets heb gestolen, mag jij geen verhaal meer halen, want je wist ervan. Daar komt de reactie toch eigenlijk opneer, vreemd.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Foto gebruikt zonder toestemming

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  tja en hoe wil je de hoogte van die winst bewijzen?

                  zou zeker niet verder gaan dan te vragen de opname te verwijderen.
                  grt,bouk.
                  Daar bestaan ook formules voor. Dit is trouwens één van de redenen waarom mijn grootste site in de VS staat, daar lachen ze niet met misbruik van een foto op een commerciële site ... als ze een foto gebruiken waardoor de originele copyright eigenaar verlies van goodwill, reputatie of financieel heeft kan je tot $150,000 per inbreuk eisen ... zelfs al hebben ze er maar $10 winst mee gemaakt

                  Ik heb via een advocaat in de VS zo'n copyright procedure al enkele keren opgestart, en als de inbreuk ook op een server in de VS staat zijn ze héél snel om een gezamenlijk overeengekomen bedrag voor te stellen hoor ... heb wel nog nooit die $150K kunnen binnenhalen spijtig genoeg

                  Staat je foto op een server in .ru of zo dan heb je prijs ... gewoon over je laten gaan, je kan er toch niets tegen beginnen
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto gebruikt zonder toestemming

                    Als je lid bent van Sofam, kan je hen inschakelen. Heb ik al 2 keer gedaan voor relatief kleine bedragen (ik heb nu eenmaal principes) en ik ben heel tevreden van hun resultaten.
                    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                    Focaldesign

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto gebruikt zonder toestemming

                      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht

                      Ik heb via een advocaat in de VS zo'n copyright procedure al enkele keren opgestart, en als de inbreuk ook op een server in de VS staat zijn ze héél snel om een gezamenlijk overeengekomen bedrag voor te stellen hoor ... heb wel nog nooit die $150K kunnen binnenhalen spijtig genoeg
                      Als ik dat zo allemaal lees dan zou je daar beter je hoofdinkomen uithalen

                      Blijkbaar behoort het opstarten van rechtzaken tot je core business
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto gebruikt zonder toestemming

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                        Blijkbaar behoort het opstarten van rechtzaken tot je core business
                        Ik heb er zelf nog nooit een echt groot bedrag mee kunnen binnenhalen spijtig genoeg , maar ik ben van het principe dat je gewoon pure diefstal pleegt door iemand zijn foto te stelen en op je site te gebruiken zonder de correcte vermeldingen.

                        Dus als ik mijn foto ergens anders tegenkom dan reageer ik altijd ... gewoon uit principe !
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto gebruikt zonder toestemming

                          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                          Dus als ik mijn foto ergens anders tegenkom dan reageer ik altijd ... gewoon uit principe !
                          Ik reageer ook steeds, maar om een rechtzaak aan te spannen ...
                          www.fotofolio.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto gebruikt zonder toestemming

                            "You catch more flies with honey than vinegar"

                            Je had dus al contact met de personen in kwestie, dus waarom niet gewoon even bellen en/of mailen ipv meteen in de aanval?
                            Het is niet dat ze de foto gestolen hebben en achter je rug gebruikt hebben. Ze hebben het je laten weten zoals je zelf aangeeft.
                            En op dat moment had je hun moeten laten weten dat er eventuele kosten aan vasthangen.
                            Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                            website: http://www.hung.be
                            facebook - Instagram

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door hung
                              "You catch more flies with honey than vinegar"

                              Je had dus al contact met de personen in kwestie, dus waarom niet gewoon even bellen en/of mailen ipv meteen in de aanval?
                              Het is niet dat ze de foto gestolen hebben en achter je rug gebruikt hebben. Ze hebben het je laten weten zoals je zelf aangeeft.
                              En op dat moment had je hun moeten laten weten dat er eventuele kosten aan vasthangen.
                              Vanwaar hebben ze die foto gehaald? Indien ze 't bestand niet van TS hebben gekregen, maar zomaar ergens hebben gedownload, dan is het diefstal. Punt. Als ze dan laten weten dat ze die foto gebruiken, speelt geen enkele rol.
                              Volgens mij is het ook doordacht: een foto pikken, op de site plaatsen en dan laten weten dat ze de foto gebruiken. Makkelijk zat toch? "Een vergoeding? Maar nee, we hebben 't laten weten hoor, dus meneer moet nu niet zagen...."
                              En ze gaan ervan uit dat niemand wettelijke stappen onderneemt voor zo'n klein misdrijf en dus ook "kleine" vergoeding.
                              Ze voelen zich veel te veilig.
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                              Comment

                              Working...
                              X