Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag ivm witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag ivm witbalans

    Beste kenners, Morgen ga ik op mijn werk foto's maken van het carnavalsfeest. Ik zie het als een oefening want ik ben nog maar een beginnerke. Het is niet mijn bedoeling om alles op automatisch te trekken maar dus zelf mijn instellingen te doen. Nu gaat dat feest door in een ruimte die verlicht is met TL-lampen waarover een kap zit die nogal geel geworden is met den tijd maar het blijft hard licht. verder is een enorm raam waarvan dus daglicht komt. Nu is de vraag: hoe zou ik mijn witbalans instellen? Gebruik ik de automatische of gebruik ik de custom white balance die ik dan zou vastleggen met een wit A4-tje gezien ik niet in het bezit ben van een grijskaart.Ik weet dat het moeilijke vraag is maar probeer eens iets uit uw mouw te schudden waar ik eventueel iets aan kan hebben. Bedankt op voorhand.

  • #2
    Met dat groot raam.....en verlichting .. ik zou eerst eens proberen met de automatische lichtbalans.
    Je kan toch direct kontroleren of je tevreden bent met de kleurtemperatuur dus indien nodig kan je nog je witbalans instellen aan de hand van een wit A4-tje.
    Succes morgen
    Groetjes,

    Rudi Petitjean

    NATURE GALLERY

    Comment


    • #3
      Als je camera het toelaat kan je ook in RAW werken, bij lastige lichtomstandigheden moet je je daarbij niks aantrekken van de instellingen en kan je je 100% concentreren op het fotograferen zelf.
      Achteraf kan je dan de beste instellingen toepassen.
      Mark (300D)

      Comment


      • #4
        Euh die RAW wat is dat voor een beest? Ben het nog niet tegengekomen op mijn toestel dus ik veronderstel niet dat dat een optie is maar ik zou toch graag weten wat het juist is. Allemaal alvast bedankt voor de hulp. 't is te hopen dat ik er toch iets van bak.

        Comment


        • #5