Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag ivm witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag ivm witbalans

    Beste kenners, Morgen ga ik op mijn werk foto's maken van het carnavalsfeest. Ik zie het als een oefening want ik ben nog maar een beginnerke. Het is niet mijn bedoeling om alles op automatisch te trekken maar dus zelf mijn instellingen te doen. Nu gaat dat feest door in een ruimte die verlicht is met TL-lampen waarover een kap zit die nogal geel geworden is met den tijd maar het blijft hard licht. verder is een enorm raam waarvan dus daglicht komt. Nu is de vraag: hoe zou ik mijn witbalans instellen? Gebruik ik de automatische of gebruik ik de custom white balance die ik dan zou vastleggen met een wit A4-tje gezien ik niet in het bezit ben van een grijskaart.Ik weet dat het moeilijke vraag is maar probeer eens iets uit uw mouw te schudden waar ik eventueel iets aan kan hebben. Bedankt op voorhand.

  • #2
    Met dat groot raam.....en verlichting .. ik zou eerst eens proberen met de automatische lichtbalans.
    Je kan toch direct kontroleren of je tevreden bent met de kleurtemperatuur dus indien nodig kan je nog je witbalans instellen aan de hand van een wit A4-tje.
    Succes morgen
    Groetjes,

    Rudi Petitjean

    NATURE GALLERY

    Comment


    • #3
      Als je camera het toelaat kan je ook in RAW werken, bij lastige lichtomstandigheden moet je je daarbij niks aantrekken van de instellingen en kan je je 100% concentreren op het fotograferen zelf.
      Achteraf kan je dan de beste instellingen toepassen.
      Mark (300D)

      Comment


      • #4
        Euh die RAW wat is dat voor een beest? Ben het nog niet tegengekomen op mijn toestel dus ik veronderstel niet dat dat een optie is maar ik zou toch graag weten wat het juist is. Allemaal alvast bedankt voor de hulp. 't is te hopen dat ik er toch iets van bak.

        Comment


        • #5
          RAW kan niet met een Nikon CoolPix 5400. Volgens een bespreking ergens komt er een firmware-update waarna het wel mogelijk is. Afin, die update ben ik nog nergens tegengekomen. De combinatie groot raam met gelig TL-licht is moeilijk. Costum White balance met een wit A4 ter plekke lijkt me de beste oplossing.

          Comment


          • #6
            NEF = RAW op Nikons
            mijn 5700 heeft NEF, de 5400 weet ik ni

            NEF (of RAW) is een optie naast Jpg Fine, normal en basic
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              RAW of NEF kan niet met een Nikon CoolPix 5400.

              Comment


              • #8
                Originally posted by j@n
                RAW of NEF kan niet met een Nikon CoolPix 5400.
                Het kan inderdaad niet want ik ben het nog niet tegengekomen en ik ken de handleiding ondertussen al vanbuiten. Ik zal dus proberen met automatische WB en met de Custom WB en dan ter plekke op mijn LCD proberen uit te maken welke de beste keuze is en hopen dat de foto's er een beetje deftig uitzien. Nu heb ik nog wel een vraagje: op welke afstand van de lens dien ik dat A4-tje dan te houden want dat heb ik nergens kunnen terugvinden? Alvast bedankt voor de hulp.

                Comment


                • #9
                  Beeldvullend, maar zo dat het omgevingslicht, of in jou geval het licht van de TL-verlichting erop valt.

                  Comment


                  • #10
                    je kan ook es proberen om gewoon 'incandescent' te nemen bij Witbalans
                    dan wordt 't gelere licht witter
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      je kan ook je witbalance instellen op een transparante witte lens-cape

                      Comment


                      • #12
                        Beste @n,

                        Misschien kan dit je helpen. In deze topic http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=39410 kan je onder mijn inzending een binnenfoto onder vergeeld daglicht en met lichtinval vanuit een vrij groot raam in verschillende witbalans-instellingen bekijken. Deze pics zijn genomen met mijn cp5700.Qua witbalans-instellingen, veronderstel ik, weinig verschil met de 5700. De foto's zijn wel genomen rond 17 uur op 11/02/04, dus al lichte duisternis. Voor de custum white balans heb ik wel een gijskaart gebruikt. Het resultaat op de kleur is dus wel niet schitterend. De beste beelden zijn volgens mij in beide reeksen met witbalansinstellingen: 1 auto, 2 bewolkt, 3 met flits.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Pol Callens
                          Beste @n,

                          Misschien kan dit je helpen. In deze topic http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=39410 kan je onder mijn inzending een binnenfoto onder vergeeld daglicht en met lichtinval vanuit een vrij groot raam in verschillende witbalans-instellingen bekijken. Deze pics zijn genomen met mijn cp5700.Qua witbalans-instellingen, veronderstel ik, weinig verschil met de 5700. De foto's zijn wel genomen rond 17 uur op 11/02/04, dus al lichte duisternis. Voor de custum white balans heb ik wel een gijskaart gebruikt. Het resultaat op de kleur is dus wel niet schitterend. De beste beelden zijn volgens mij in beide reeksen met witbalansinstellingen: 1 auto, 2 bewolkt, 3 met flits.

                          Groetjes,
                          Pol.
                          Moet hier wel nog aan toevoegen dat ik mijn externe flits (Metz 54)hier heb gebruikt.

                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            amaai, allemaal heel erg bedankt voor de moeite hoor !
                            Pol: ik ben het met u eens dat auto, bewolkt en met flits het beste resultaat geven. Het resultaat van de WB instelling zal waarschijnlijk niet veel verschillen met mijn CP 5400 maar ik ben wel nog niet in het bezit van een externe flits. ik hoop jullie morgen een resultaat te kunnen tonen maar het zal dan wel een foto van een lege zaal zijn gezien ik te maken heb met beroepsgeheim. ( het zijn foto's in een rustoord)
                            Als nu iemand mij nog kan zeggen op welke afstand ik dat wit papier van mijn lens moet houden om die custom WB in te stellen ben ik helemaal tevreden.

                            Comment


                            • #15
                              @n kijk eens naar mijn reactie enkele reply's hoger:
                              Beeldvullend, maar zo dat het omgevingslicht, of in jou geval het licht van de TL-verlichting erop valt.
                              Beeldvullend is bij de Canon CP 5400 (28mm) ongeveer 50 cm. De camera kan niet scherpstellen op een wit vlak, zet daarom de scherpstelling even uit.

                              Comment

                              Working...
                              X