Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijskaart en flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijskaart en flits

    Ik weet hoe je de grijskaart gebruik.

    Als je bv een fles wilt fotograferen met flits, hoe meet je dit met de grijskaart

    Met de flits kom ik er niet uit???
    #Dyslexie#
    Fotoacademie Amsterdam Digitaal

    Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

  • #2
    Met een flitsmeter en witbalans op flitslicht i.p.v. een grijskaart ?

    Ludovic
    EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
    BD0118BE

    Comment


    • #3
      Flitsmeter???
      #Dyslexie#
      Fotoacademie Amsterdam Digitaal

      Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

      Comment


      • #4
        Met de gewone flitsmeter kan je de belichtingswaarde van de flits meten. Maar niet de kleurtemperatuur of de grijswaarden. Met een dure lichtmeter kan je ook de juiste kleurtemperatuur meten, maar of er ook zijn die de kleur van het flitslicht meet weet ik niet.
        Het flitslicht zal normaal elke andere lichtbron wegflitsen.
        Bij rechtstreeks flitsen volstaat het de kleurtemperatuur van de flitser te kennen en die graden Kelvin in te stellen in je toestel. Dat is mijn idee.
        Normaal is dit geen probleem.
        Bij de nikon D100 (én D2H) in samenwerking met de SB800 flits, en nikkorobjectieven, gebeurd de kleurinstelling automatisch en heb je daar geen omkijken naar. Maar hiermee heb ik nog maar geringe ervaring.
        Met studioflitsen witbalans naargelang de mogelijkheden van je camera instellen zon/flash/of de Kelvingraden. De kleur die je krijgt is natuurlijk ook afhankelijk van de reflectieschermen. Een warmere kleur krijg je door bv met een "gouden" reflectiescherm, en kille met een zilveren....te werken enz. Bouncen op een wit geeft normaal geen problemen.
        Is dit een anwoord op je vraag of bedoelde je iets anders ?

        Comment


        • #5
          De vraag is als je iets wilt fotograferen met flits hoe meet je dit met de grijskaart ???
          #Dyslexie#
          Fotoacademie Amsterdam Digitaal

          Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

          Comment


          • #6
            Originally posted by 4nightlife
            De vraag is als je iets wilt fotograferen met flits hoe meet je dit met de grijskaart ???
            niet... een grijskaart is voor opvallend licht te meten met je camera...en voor het licht van je flits te meten is je camera misschien wel snel genoeg...maar jij zeker niet om dat waar te nemen... een grijskaart gebruik je dus enkel bij een stabiele lichtbron en niet bij flitslicht... daar gebruik je lichtmeters voor die flitslicht kunnen meten...
            als je effectief niet genoeg licht hebt voor je fles...dan is't een optie om een lamp of een lange sluitertijd + statief te kiezen...
            some toys 4 big boys
            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

            Comment


            • #7
              Originally posted by 4nightlife
              De vraag is als je iets wilt fotograferen met flits hoe meet je dit met de grijskaart ???
              Flitslicht kan je niet meten via een grijskaart, flitslicht kan je alleen meten met een flitsmeter en daar heb je geen grijskaart bij nodig.
              "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
              Member of Han Fan Clan
              Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

              Comment


              • #8
                Ja ik was er al bang voor. Iemand tips voor lichtmeters zie http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=40046
                #Dyslexie#
                Fotoacademie Amsterdam Digitaal

                Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

                Comment

                Working...
                X