Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Watermark

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Watermark

    Ik wil graag een watermark op mijn foto.
    Omdat je tegenwoordig steeds vaker hoort dat er foto's gejat worden.
    Maar nou vraag ik me af, hoe maak ik nou iets origineels?
    Hebben jullie zelf een watermark (copyright) op je foto's?
    Mijn naam +achternaam is écht te lang (en lelijk, ghehe).
    Je ziet ook wel eens een hele balk door de foto, zodat je ze het er niet alsnog af kunnen shoppen, maar is dat niet te overdreven?
    Ideetjes zijn welkom!

  • #2
    Re: Watermark

    Als je een watermerk niet groot en lelijk op een foto zet dwars door het onderwerp, kun je het net zo goed laten. De resolutie zo laag maken dat alleen postzegelontwerpers er misschien nog iets mee kunnen, zou kunnen helpen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Watermark

      Enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten, kun je het volgende regeltje hanteren: hoe groter het watermerk, hoe banaler de foto

      Als je uitzonderlijk goeie foto's maakt, dan is de kans groot dat een ander er mee gaat lopen, zo werkt het internet helaas. Een klein watermerk is eenvoudig weg te snijden, en een groot watermerk verpest de foto. De resolutie laag houden lijkt mij de enige werkbare bescherming
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Watermark

        Zoals hoger al vermeld: een groot watermerk is betere bescherming, maar lelijk... Hou het doel voor ogen en wees realistisch: gaat er iemand echt de foto van je site plukken om er onrechtmatig gebruik van te maken? Kan inderdaad gebeuren, maar is die relatief kleine kans het waard om al je foto's te voorzien van een lelijk groot watermerk? De situatie verandert wel als je bijvoorbeeld beelden aan klant wil tonen op een klantgedeelte van je site of zo. Door er dan een (goed gekozen) watermerk over te plaatsen vermijd je dat ze met "previews" gaan lopen en niet meer geïnteresseerd zijn aan je uiteindelijke beelden (terecht of onterecht). Misschien niet echt ter zake, maar toch: maak altijd duidelijke afspraken als je beelden gaat aanleveren aan mensen over de al dan niet aanwezige watermerken. Je zou verstomd staan hoe vaak hier misbruik van gemaakt wordt: "ja u krijgt al de beelden op een cd". "Vergeten" vermelden dat er een dik watermerk over komt... Beter vermijden dat soort van toestanden en eerlijk en duidelijk zijn op voorhand.

        PhotoShelter heeft ooit een document gepubliceerd met een (objectief?) onderzoek naar de beste en minst storende manier van watermerken. Ik vind het niet meteen terug, maar misschien kan jij beter zoeken dan ik ;-)

        Hopelijk nuttig,

        Roeland
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

        Comment

        Working...
        X