Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik foto zonder toestemming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik foto zonder toestemming

    Onlangs heb ik een toeristische dienst van een toeristische stad er op betrapt dat zij een foto van mij hadden gebruikt op hun site.
    Ze hebben het onmiddellijk toegegeven en we zijn overeengekomen dat ze mij voor hun fout gedrag een vergoeding zullen betalen.
    Ze vragen wel om een factuur op te maken met als reden van factuur "vergoeding gebruik foto...van maand x tot maand y".

    Nu heb ik geen BTW nummer en ik vermoed dat ik in feite geen factuur kan opstellen.

    Mijn vraag is dan ook hoe ik die quasi factuur moet noemen ? Iets in de aard van gebruiksvergoeding of zo ?

    Zal ik daar op belast worden ?
    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

  • #2
    Re: Gebruik foto zonder toestemming

    Als niet zelfstandige kan je geen factuur opmaken. Wel een overeenkomst.

    Als dit een overeenkomst is in eigen land zal je deze moeten aangeven want die toeristische dienst gaat dat ook inbrengen als onkosten.

    Persoonlijk zou ikzelf al tevreden zijn met de vermelding van mijn naam als hobbyist.
    Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy ;)
    https://500px.com/marnix_photography

    Comment


    • #3
      Re: Gebruik foto zonder toestemming

      Ik heb ook al eens een vergoeding ontvangen voor een foto. Voor de tegenpartij volstond het om een papiertje op te maken met de vermelding van de kostprijs voor mijn foto. Het was de bedoeling dat zij dit dan kunnen inbrengen in hun boekhouding.

      Comment


      • #4
        Re: Gebruik foto zonder toestemming

        Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht

        Persoonlijk zou ikzelf al tevreden zijn met de vermelding van mijn naam als hobbyist.
        Hadden ze het me op voorhand gevraagd dan zou ik er geen probleem van hebben gemaakt.
        Maar nu is de foto al van de site verdwenen en ze hadden bovendien mijn naam weggesneden. Stout, stout...
        Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten.
        Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

        Comment


        • #5
          Re: Gebruik foto zonder toestemming

          een jaarvoorraad gratis vuilzakken en pmd zakken

          is mss dom maar die kosten ook wel wat.
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Gebruik foto zonder toestemming

            Deze vraag is reeds met andere "slachtoffers" aan bod gekomen op BD.

            Comment


            • #7
              Re: Gebruik foto zonder toestemming

              Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
              ..........
              Maar nu is de foto al van de site verdwenen......
              opgelost dus!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Gebruik foto zonder toestemming

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                een jaarvoorraad gratis vuilzakken en pmd zakken

                is mss dom maar die kosten ook wel wat.
                Ik ben er niets mee, want ik woon niet in die stad.
                Het bedrag dat we overeengekomen zijn is vele malen hoger.
                Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                Comment


                • #9
                  Re: Gebruik foto zonder toestemming

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  opgelost dus!
                  grt,bouk.
                  De foto wel maar hun probleem zal slechts opgelost zijn als ze mij betaald hebben.
                  Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebruik foto zonder toestemming

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht
                    Als niet zelfstandige kan je geen factuur opmaken. Wel een overeenkomst.

                    Als dit een overeenkomst is in eigen land zal je deze moeten aangeven want die toeristische dienst gaat dat ook inbrengen als onkosten.

                    ...
                    Iedereen, zelfstandig of niet, BTW-nummer of niet, kan een rechtsgeldige factuur opmaken.
                    En aangeven? Als ik mijn auto verkoop aan een particulier met opmaak van een factuur is er toch geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dat aan te geven.
                    Idem dito als ik een lens of toestel verkoop aan een pro die een factuur vraagt, dan hoef ik die factuur niet aan te geven (voor zover het hier gaat om eenmalig of niet dikwijls wederkerend gebeuren).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebruik foto zonder toestemming

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Iedereen, zelfstandig of niet, BTW-nummer of niet, kan een rechtsgeldige factuur opmaken.
                      En aangeven? Als ik mijn auto verkoop aan een particulier met opmaak van een factuur is er toch geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dat aan te geven.
                      Idem dito als ik een lens of toestel verkoop aan een pro die een factuur vraagt, dan hoef ik die factuur niet aan te geven (voor zover het hier gaat om eenmalig of niet dikwijls wederkerend gebeuren).
                      Dan is er sprake van een verkoopsovereenkomst en niet van een factuur.
                      Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy ;)
                      https://500px.com/marnix_photography

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebruik foto zonder toestemming

                        Kramers woordewoordenboek:
                        Factuur: lijst met afgeleverdfe waarden met prijzen, rekening.
                        wikipedia:
                        verkoopsovereenkomst: Een Belgische verkoopsovereenkomst, ook compromis genoemd, wordt door een notaris opgemaakt en legt prijs en verkoopvoorwaarden definitief vast, zowel voor koper als verkoper.

                        Wat ligt nu dichter bij een papiertje waarop staat dat ik €x heb betaald voor een geleverde dienst?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebruik foto zonder toestemming

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht
                          Dan is er sprake van een verkoopsovereenkomst en niet van een factuur.
                          U verwart de vereisten van de BTW-administratie met de definitie van factuur volgens het handelsrecht. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Wie niet BTW-plichtig is heeft geen verplichtingen t.a.v. de BTW-administratie. Maar kan toch facturen uitschrijven.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebruik foto zonder toestemming

                            Factuur :


                            Kan een particulier een factuur opmaken ? (33% kan ook minder, zie verder)


                            Maak misschien een kostennota voor de auteursrechten op een welbepaalde foto gedurende een welbepaalde periode op een welbepaalde plaats ?

                            Ik dacht dat je de dag van vandaag op 50% van het bedrag (<14.140 EUR) 15% belasting moet op betalen, op voorwaarde dat het om auteursrechten of naburige rechten gaat... :


                            Opm : ik ben geen jurist noch fiscalist.
                            Last edited by filipo; 30 juli 2011, 11:12.
                            Mijn fotowebsite : www.filover.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gebruik foto zonder toestemming

                              Hoe plak je een bedrag op zoiets? Hoe ben je te werk gegaan? Wat heb je in rekening gebracht?

                              Comment

                              Working...
                              X