Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42 adapter op nikon d7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • M42 adapter op nikon d7000

    Ik ben sedert kort overgeschakeld van Sony naar nikon.
    Daardoor heb ik nu enkele m42 lenzen liggen die niet meer kunnen geplaatst worden op de d7000.

    Daarom mijn vraag: is er een degelijke m42 adapter beschikbaar voor nikon of ev voor de D7000 ?

    Ik heb idd reeds innet afgestruind maar ik hoor het liever van jullie die daar ervaring mee hebben.

    Bedankt op voorhand.
    Groeten Hervé.

  • #2
    Re: M42 adapter op nikon d7000

    Hallo,
    ik heb mij eentje (geloof noemt KIWI) gekocht bij cameranu.nl, geloof iets van een € 35 of zo, en mijn mamiya lenzen gaan perfect op mijn D90.
    Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

    Comment


    • #3
      Re: M42 adapter op nikon d7000

      Volgens mij is het niet mogelijk om een adaptor te maken om een M42 lens op een Nikonbody te plaatsen.
      Als je de lens in de vatting steekt en vasthoud, kan je niet scherpstellen tot op oneindig. Dus als je daar een adaptor tussenplaatst gaat de lens zeker niet dieper in de body gaan, integendeel. Je gaat nooit kunnen scherpstellen tot oneindig.
      De fysische bouw van de Nikonbajonet laat dit niet toe, spijtig genoeg want ik heb ook nog M42-lenzen liggen.

      Comment


      • #4
        Re: M42 adapter op nikon d7000

        Om op oneindig scherp te kunnen stellen moet je een adapter met correctielens gebruiken, bv deze: http://www.rugift.com/photocameras/n..._with_lens.htm

        Groet Hans.

        Comment


        • #5
          Re: M42 adapter op nikon d7000

          Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
          Volgens mij is het niet mogelijk om een adaptor te maken om een M42 lens op een Nikonbody te plaatsen.
          Als je de lens in de vatting steekt en vasthoud, kan je niet scherpstellen tot op oneindig. Dus als je daar een adaptor tussenplaatst gaat de lens zeker niet dieper in de body gaan, integendeel. Je gaat nooit kunnen scherpstellen tot oneindig.
          De fysische bouw van de Nikonbajonet laat dit niet toe, spijtig genoeg want ik heb ook nog M42-lenzen liggen.
          Toch wel, mijn mamiya lenzen werken perfect, ook scherpstellen op oneindig. Is wel een adapter met lensje in.
          Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

          Comment


          • #6
            Re: M42 adapter op nikon d7000

            Probleem is dat je daarbij:

            Een deel kwaliteit verliest (mss beperkt als er echt goed glas in de adapter zit) -> minder resolutie, meer CA, lager contrast, ...
            Er een teleconverter effect is, de focuslengte van uw lens gaat factor 1,2 à 1,3 omhoog (komt er ook nog extra bij dus als je al een cropcamera gebruikt)
            Ze laten een bepaalde maximale hoeveelheid licht door naar ik begrepen heb, maximum f/2.8 ofzo, maar daar ben ik niet zeker van, maar als dit zo is heeft het dus niet veel nut om een 50mm 1.4 oid te gebruiken met zo'n adapter.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: M42 adapter op nikon d7000

              zie "aangeboden"...
              Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

              Comment


              • #8
                Re: M42 adapter op nikon d7000

                De adapter met lens vandaag toegekomen en meteen getest met de CZ 135mm MC.

                Groeten Hervé.

                Comment


                • #9
                  Re: M42 adapter op nikon d7000

                  die staat er mooi op
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: M42 adapter op nikon d7000

                    Hallo, een vraagje, ik heb ook de adapter voor mijn D90 met mamiya lenzen. Als ik de belichting juist krijg, zijn de foto's ook zeer mooi, zeker met de 135 mm 2.8, maar mijn grootste probleem is net de belichting.
                    Alles moet manueel gezocht worden omdat de camera geen enkele info geeft/krijgt. Is dit ook zo met uw combinatie?
                    Vriendelijke groeten,
                    Roger
                    Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

                    Comment


                    • #11
                      Re: M42 adapter op nikon d7000

                      Met de CZ 135 MC in M stand zie ik de belichting die ik kan corrigeren, en geeft perfecte opnames in de A-stand.
                      Het voordeel van de D7000 is dat die ook ai en ai-s ondersteund met dezelfde faciliteiten als bovenstaande.
                      Ik heb de 105 en 85 ai-s.
                      Groeten Hervé.

                      Comment

                      Working...
                      X