Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starten als fotograaf in bijberoep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Starten als fotograaf in bijberoep

    Wat een paar jaar geleden startte als hobby ,zou ik begin januari willen starten als fotograaf in bijberoep.Mijn voorkeur gaat naar portret meer bepaald kids en teenagers en ook de little ones.Ik lees enorm veel op verschillende sites wat je allemaal moet doen vooraleer je kan starten(aanvraag btw nummer,soc.bijdrage,...)Ik kreeg veel positieve reacties van mijn fotos ,toch heb ik een beetje schrik om deze stap te zetten,als parttime werkende mama van 2 kinderen ,valt dit te combineren.?Oproep naar alle mamas (papas ook)die net als ik een echte passie hebben gekregen voor fotografie en toch deze stap hebben gezet.Valt dit te combineren?Welke stappen onderga je om je te laten kennen (website)?Hoe ga je om met bestellingen?

    Leuk om jullie reacties te lezen

  • #2
    Re: Starten als fotograaf in bijberoep

    Informeer eens bij Francis Tilborgs, hij is de auteur van het blog Tips voor startende fotografen en gaf vorig jaar op Belgiumdigitallive een sessie met als thema "van hobby tot pro"

    Comment


    • #3
      Re: Starten als fotograaf in bijberoep

      Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
      Informeer eens bij Francis Tilborgs, hij is de auteur van het blog Tips voor startende fotografen en gaf vorig jaar op Belgiumdigitallive een sessie met als thema "van hobby tot pro"
      bedankt voor die link James

      aan TS : ga ook zeker langs bij een ondernemersloket zoals Acerta, zo heb ik het gedaan.
      zij doen registratie en wat papierwerk om je ondernemingsnummer aan te vragen en zo.
      Bespaart u dus een boel papierwerk
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Starten als fotograaf in bijberoep

        Zoek een boekhouder waar je niet te veel betaald (gewoon per uur laten aanrekenen en niet met vaste trimester kosten laten werken) en die kan alles in orde brengen voor je.

        Het enige wat je nog moet doen is een aparte 'business account' laten maken bij een bank en dit rekening nummer aan hem (haar) doorgeven ... de kosten van je btw nummer en dergelijke betaal je uiteindelijk gewoon aan je boekhouder ...

        Geen geloop en alles prima in orde

        Nu, neem één ding aan ... je sociaal leven is om zeep. Wanneer hebben mensen tijd om een shoot te laten doen ? Als ze vrij hebben ... dus 's avonds, in het weekeinde en in de vakantie ... diezelfde momenten die je met je familie wilt doorbrengen ... hou hier rekening mee ... ik heb al verschillende discussies hierover gehad met mijn vrouwtje, en ik weet dat er nog verschillende zullen volgen ... ik zit binnenkort weer vijf dagen op Spa Francorchamps ... vijf dagen weg bij de kinderen en het vrouwtje, en dat is niet altijd even gemakkelijk.

        Geld maakt niet alles goed hoor ... het helpt wel natuurlijk om cadeautjes te kopen
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Starten als fotograaf in bijberoep

          En ook de kosten niet onderschatten die je krijgt, ook al hoef je niet meer in materiaal te investeren.
          Opstartkosten: 77€
          Minimum sociale bijdrage (indien geen vrijstelling): 71€/kwartaal
          Kosten business bankrekening: ca. 160€/jaar
          Website: ??
          Boekhouder: ??
          enz.
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Starten als fotograaf in bijberoep

            mispak je ook niet aan de : vele goede reacties op mijn foto's.
            Zolang men er niet voor moet betalen is het allemaal oke.
            Het moment dat men moet betalen is het al heel wat anders.
            www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

            Comment


            • #7
              Re: Starten als fotograaf in bijberoep

              Bedankt voor jullie reacties.
              Ik besef wel dat inderdaad de tijd dat er fotos worden genomen op de momenten zijn die je normaal doorbrengt met je familie,maar het is een echte passie voor mij geworden en wil graag er iets van maken.Heb ook gedacht om samen met een andere fotograaf samen te werken ,om dan af en toe mee te lopen of toch om zo te starten en misschien nog dat tikkeltje meer mee te pikken(ervaring).
              Zijn er fotograven die er open voor zijn om samen eens een fotoshoot te doen van kleding for kids en/of trouwof andrere dit op vrijwillige basis .Ik bedoel daarmee geen privéles ,maar mij gewoon mijn ding laten doen en dan eens samen de fotos bekijken na post processing.Dat zou ik reuze tof vinden.Gewoon eens op action field te staan.Sta open voor alle events.

              Bedankt voor jullie reactie.
              PS Regio Gent

              Nog een laatste vraag ,als er fotograven zijn die met andere fotograven samen een equipe vormen zijn die dan allemaal ingeschreven als zelfstandige of gewoon als bediende.

              Comment


              • #8
                Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                Bedankt voor de link,James.
                Gan ik nader bekijken

                Comment


                • #9
                  Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                  Oorspronkelijk geplaatst door Patty1812 Bekijk bericht
                  .......
                  Zijn er fotograven............

                  Nog een laatste vraag ,als er fotograven zijn die met andere fotograven....
                  kom..kom....
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                    Oorspronkelijk geplaatst door Patty1812 Bekijk bericht
                    Zijn er fotograven die er open voor zijn om samen eens een fotoshoot te doen van kleding for kids en/of trouwof andrere dit op vrijwillige basis .Ik bedoel daarmee geen privéles ,maar mij gewoon mijn ding laten doen en dan eens samen de fotos bekijken na post processing.Dat zou ik reuze tof vinden.Gewoon eens op action field te staan.Sta open voor alle events.
                    Patty,

                    ik begrijp je vraag perfect...je wil ervaring opdoen... terecht, goed zo!

                    Maar denk je echt dat iemand tijd en moeite wil steken in "een persoon" (die misschien ongelofelijk goed is, no offence) waar hij/zij nog nooit één foto van gezien heeft... not.

                    Zo werkt het dus niet... laat je foto's zien, bewijs jezelf en dan leer je mensen kennen. Omdat je een goeie camera hebt, ingeschreven bent als zelfstandige en heel veel mooie dingen belooft, gaat niemand je boeken of mee laten lopen...

                    In fotografie telt één ding...je foto's!

                    Just my 2 cents
                    some toys 4 big boys
                    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                    Comment


                    • #11
                      Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                      en hou er rekening mee dat van al wat je factureert en ongeveer 25% overblijft na aftrek van alle kosten, sociale kas en belastingen
                      Last edited by Peke; 20 juli 2011, 16:26.
                      Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

                      Comment


                      • #12
                        Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                        Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                        Geld maakt niet alles goed hoor ... het helpt wel natuurlijk om cadeautjes te kopen
                        Klopt , maar op den duur heb je genoeg cadeautjes gekocht, en willen ze toch hunne vent, of hun papa meer thuis.. Dus ik heb gekozen voor

                        Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                        's avonds, in het weekeinde en in de vakantie ... diezelfde momenten die je met je familie wilt doorbrengen
                        Heeft me nog geen moment gespeten, want op den duur, hoe passioneel je ook met je hobby je geld kan verdienen, de passie gaat er zowiezo uit, want binnen de kortste keren wordt het een strijd om contracten/shoots binnen te doen, concurrentie met al de andere bijberoepers die ver onder iedereen zijn prijs werken, de klant is achteraf toch ge***** maar ondertussen ben je de shoot kwijt, omdat er achter elke hoek toch ene staat die onder de prijs gaat... ( Om van de zwartwerkers nog niet te spreken )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                          Hier in Nederland zijn er professionele fotografen die ook workshops geven.
                          Met verschillende thema's. Daar kun je ook een hoop leren.
                          Dat zal bij jullie vast ook wel mogelijk zijn.
                          En idd, als er voor betaald moet worden is het ineens anders.
                          Mensen houden van je foto's als het gratis is!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                            Wist je dat als je je aansluit bij het ondernemings loket Unizo je zonder extra kosten lid wordt van de beroepsvereniging van fotografen. Daar kan je dan terecht met al je vragen. Er is bv begeleiding dmv een peterschapsproject. En een mailing netwerk waar veel info te rapen valt.

                            Als je geld vraagt voor je foto's kan je het best op,de juiste manier doen. Heb ooit ook die stap wel overwogen genomen en daar nog geen spijt van gehad.

                            Mensen zijn absoluut bereid te betalen voor je foto's als je een duidelijk verschil maakt met wat nonkel x van de familie doet. Heb zelf redelijk wat vraag naar familieportretten en kinderen.
                            Hetmoeilijkste was de juiste prijs zetten, maar daar kom je gaande weg wel uit.

                            En later zal je ook bedrijven treffen die enkel op factuur willen werken. ( en de budgetten ook iets groter zijn). Als je je ook op sociale media begeeft, kom je vaker ook shoots tegen waar je best kan helpen en zo nog wat opsteken.
                            Nikon - Hasselblad H4D - profoto
                            www.andyvandeneynde.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Starten als fotograaf in bijberoep

                              Ja,Huggy gelijk heb je wel de mensen willen fotos zien,hoog tijd dus dat ik nog eens fotos upload ,bedankt voor je eerlijke reactie.xxx

                              Comment

                              Working...
                              X