Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LAP!! Vette vinger op mijn lens!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LAP!! Vette vinger op mijn lens!

    Ik heb een Panasonic FZ10. Toen ik mijn lensdopje terug op de lens wou plaatsen, viel dit net uit mijn handen. Daar ik mijn ogen op iets totaal anders gericht had, had ik dit niet meteen gezien. Gevolg: ik druk met mijn vinger recht op het midden van de lens en heb nu een vette vingerafdruk op mijn lens staan. Weet iemand hoe ik deze best verwijder?

  • #2
    Originally posted by timdantim
    Ik heb een Panasonic FZ10. Toen ik mijn lensdopje terug op de lens wou plaatsen, viel dit net uit mijn handen. Daar ik mijn ogen op iets totaal anders gericht had, had ik dit niet meteen gezien. Gevolg: ik druk met mijn vinger recht op het midden van de lens en heb nu een vette vingerafdruk op mijn lens staan. Weet iemand hoe ik deze best verwijder?
    Er zijn speciale lensdoekjes in de handel
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

    Comment


    • #3
      Brilledoekjes van het kruidvat, goedkoop en goed

      Comment


      • #4
        Vooral niet met een gewone doek afvegen om krassen te vermijden.
        Je kan bij Kruidvat van die vochtige brilledoekjes kopen.
        Die zijn zeer geschikt om brillen en lenzen mee te poetsen.
        Ik gebruik ze al jaren en heb ze altijd bij.


        Je kan ze ook in andere winkels vinden... maar zie wel dat er opstaat dat het geschikt is voor gecoate lenzen. Want daar zit een product in dat ontvet en dit mag je coating niet aantasten.
        Geschikt voor: Optische instrumenten en foto apparaten moet erop staan.

        Ik heb ze altijd in m'n fototas mee.


        Je kan ook bij de fotozaak zo doekjes kopen... maar die zijn veel duurder en hebben hetzelfde effect.
        Dus opletten dat er fotomateriaal opstaat ( zie fig.)

        Comment


        • #5
          Sorry jongens u spreek hier over de kostprijs van doekjes, terwijl jullie vele euro´s uitgeven aan jullie rand materiaal.
          Is dit niet een beetje muggen ziften?
          Ik hoop hier niemand zijn gevoelens te kwetsen maar wilde dit even kwijt.
          .

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dirkd
            Sorry jongens u spreek hier over de kostprijs van doekjes, terwijl jullie vele euro´s uitgeven aan jullie rand materiaal.
            Is dit niet een beetje muggen ziften?
            Ik hoop hier niemand zijn gevoelens te kwetsen maar wilde dit even kwijt.
            .
            Zift iemand hier mug? Topicstarter vraagt een manier om zijn lens schoon te krijgen, en krijgt daar goede antwoorden op.

            Als je je auto van 25000 euro laat wassen geef je er ook maar 10 euro voor uit aan de wasstraat denk ik.

            Comment


            • #7
              Ik fotografeer altijd met witte handschoentjes aan. Dat is maar een kleine moeite.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Sonyke
                Ik fotografeer altijd met witte handschoentjes aan. Dat is maar een kleine moeite.
                Ja, en dan zie je meteen dat je aan het morsen was, kwestie van het niet erger te maken
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Toch mic, ik heb het ooit eens gevraagd aan een importeur (Nikon geloof ik), maar zelfs vochtige brilledoekje, die volgens het opschrift, geschikt zijn voor cameraobjectieven, werd door hun niet aangeraden. Maar ja, als jij het al jaren gebruikt en de coating zit er nog op ga ik het toch eens proberen.

                  Comment


                  • #10
                    Wanneer die vochtige doekjes geschikt zijn voor gecoate lenzen, zijn ze dan ook geschikt voor de LCD schermpjes die, dank ik, niet uit glas maar uit plastiek zijn gemaakt?
                    BD0252BE

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Plofkop
                      Originally posted by Dirkd
                      Sorry jongens u spreek hier over de kostprijs van doekjes, terwijl jullie vele euro´s uitgeven aan jullie rand materiaal.
                      Is dit niet een beetje muggen ziften?
                      Ik hoop hier niemand zijn gevoelens te kwetsen maar wilde dit even kwijt.
                      .
                      Zift iemand hier mug? Topicstarter vraagt een manier om zijn lens schoon te krijgen, en krijgt daar goede antwoorden op.

                      Als je je auto van 25000 euro laat wassen geef je er ook maar 10 euro voor uit aan de wasstraat denk ik.
                      Zoals ik al zij.

                      Ik heb geen kritiek gegeven, wat ik bedoelde was dat je voor je duur materiaal toch niet moet kijken op een halve euro voor onderhoudt.

                      Comment


                      • #12
                        Muggenziften??, prijs...???
                        Tuurlijk als een fototoestel of lens 2000 Euro kost moet je oppassen wat je gebruikt.
                        Maar moet je daarom naar de fotospeciaalzaak gaan en daar zo'n superspeciaal doekje aan een superspeciale prijs kopen?
                        Als er in de vakbladen (onderandere Digital Photo) staat dat die vochtige brilledoekjes even goed en zelfs beter zijn.
                        Op die brilledoekjes van Instanet staat duidelijk dat ze ook geschikt zijn voor fotomateriaal.
                        Ik poets mijn lens van m'n geliefde Oly al jaren met die dingen en de coating is nog als nieuw.
                        Wel altijd opletten dat er geen zandkorrels of ander stof op de lens ligt, anders maak je krassen.

                        Op de vraag of die dingen ook voor TFT schermen kunnen diennen weet ik eigenlijk niet.
                        In die vochtige doekjes zit een soort alcohol dat vettige plekken wegneemt en zeer snel verdamt, voor lenscoatings kan dit geen kwaad, maar of de plasiek van een TFT scherm er tegen kan????
                        Ik poets mijn TFT's met een zuivere vochtige zeemvel met een beetje water.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Orval
                          Wanneer die vochtige doekjes geschikt zijn voor gecoate lenzen, zijn ze dan ook geschikt voor de LCD schermpjes die, dank ik, niet uit glas maar uit plastiek zijn gemaakt?
                          Staat daar niets over in je handleiding ?? Bij mij staat "enkel reinigen indien nodig een vochtige doek zonder produkten". Volg die handleiding best.........

                          Verder op het net :
                          Een TFT-display bestaat uit een dunne filmlaag die je snel kunt beschadigen als je hem op ondeskundige wijze schoonmaak. Om een dergelijke gevoelig scherm te reinigen, heb je het volgende nodig: zacht water (regenwater), een oplosmiddel (azijn of citroensap) en een papierenzakdoekje.
                          Te hard water kan het laagje beschadigen en met een microvezel doek wrijf je het laagje in de doek.
                          Doe een beetje van je oplosmiddel in het regenwater. Bet nu met het vochtige papierenzakdoekje op het scherm.
                          Wrijf het scherm daarna voorzichtig droog met een nierw droog doekje.

                          Ook fout dus, gebruik nooit papier en met dat azijn en citroenzuur blijf je ook best ver van je TFT scherm.


                          En ik heb het hier in ongeveer gelijkaardige topics steeds maar weer herhaald : blijf met papieren doekjes (steeds/bijna zeker op basis van houtvezel) van uw glas af ! Gebruik meermaals gewassen katoenen doekjes (proper gewassen zachte zakdoekjes, of speciale katoenen doekjes) nooit papier ! Ook brilleglazen kunnen niet tegen papier : bij voortdurend gebruik verdwijnt ook daar de anti-spiegellaag en de coating ! Fabrikanten van die papiertjes voor brilleglazen rekenen er op dat je toch om de twee a drie jaar nieuwe glazen nodig hebt......en dan zijn die papiertjes geschikt voor de brilleglazen, als je dat ook van plan bent met je lenzen, stja gebruik dan maar papiertjes je zal dat de eerste jaren waarschijnlijk niet merken...

                          Comment


                          • #14
                            Ik kleef steeds een plastiek folie over het TFT schermpje. Dat kan je makkelijk reinigen. Indien het te vuil is verwijder je het en kleef er een nieuw op. Het helpt ook om krassen e.d. te voorkomen. Het spul is van Hama en is vrij goedkoop.
                            Ron
                            D70 met glas van 28 tot 500 mm en andere snuisterijen.

                            Comment


                            • #15
                              Nog even vergeten, (te snel de reply toets ingedrukt) mijns inziens is het best zo snel mogelijk die "vette" vinger van je lens te verwijderen. Uw huid bevat buiten die vetten ook zuren en daar kan de coating van de lens niet zo goed tegen. Bij de locale sterrenwacht heeft men er vorig jaar bij hun open deur dit tipje verteld.
                              Ron
                              D70 met glas van 28 tot 500 mm en andere snuisterijen.

                              Comment

                              Working...
                              X