Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens.

    Ik ben op zoek naar een degelijke macrolens voor mijn Nikon d7000
    Liefst vanaf 105mm... tamron, nikon,sigma.
    Ik vraag me af of beeldstabilisatie-VR dan echt noodzakelojk is...
    Groeten Hervé.

  • #2
    Re: Macro lens.

    De winst van beeldstabilisatie, uitgedrukt in stoppen, is bij macro minder dan bij 'gewone ' fotografie.

    Door beeldsatbilisatie wordt je macro-lens wel veel universeler!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens.

      Als je de lens ook voor landschapsfotografie wilt gebruiken (of portret) kan
      VR/IS/OS zeker handig zijn. Je betaalt er echter wel voor; bij Sigma kost
      het al gauw zo'n €300,- extra voor de 150.

      Zelf doe ik het al een lange tijd zonder (Sigma 105 oude model), maar de
      Nikkor 105VR en de Sigma 150 winnen het wel wat betreft bokeh. Langer
      dan 105 raadt ik je alleen aan als je bereid bent beestjes te fotograferen
      vanaf statief. Bij mooi licht ('s avonds en 's morgens) zal je zelfs met
      beeldstabilisatie geen scherpe foto's krijgen. Voor plantjes kun je met
      een bijvoorbeeld 60mm nog prima uit de hand foto's maken.
      Mijn website: http://dutchmountainscapes.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens.

        Is de 60mm dan ook prima voor portretfotografie ?
        Groeten Hervé.

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens.

          Op een crop sensor is het wel ok, maar ik zou toch een ietsje lichtgevoeliger lensje gebruiken voor portretten. Ook zijn veel macro lenzen misschien net ietsje TE scherp voor portretten. Het is leuk bij bv 1.4 lenzen dat je de huid lekker smooth en creamy kan maken maar da's dan weer ieder zijn gedacht hé.

          Ik heb de 105vr en ben er zeer tevreden over. Echter voor portretten ga ik er nu een 85 1.4 bijnemen. Tot nu toe heb ik ze wel gebruikt met enige tevredenheid. Ze is echter zeer scherp!
          http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
          Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens.

            Bokeh ik ze dat je de Samyang 85mm 1.4 hebt, is dit een goede portretlens...
            Groeten Hervé.

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens.

              Ik was aant liegen, ze komt maandag toe...
              Maar ik kwam er gisteren eindelijk eens toe om m'n toestel en lenzen te wijzigen, en aangezien ik de samyang net had besteld, heb ik 'em er alvast bijgezet...

              Maar ja, dit is een uitstekende portretlens indien je niet te lui bent om manueel scherp te stellen! Ze schijnt volopen scherper te presteren dan de nikon variant, en heeft ook minder last van ca. Bijna GEEN flares. Dus ten opzichte van de Nikkor, is ze op alle vlakken beter, behalve dat de Nikkor een goede autofocus heeft, en deze heeft er geen.

              Misschien dat de randscherpte wat minder is dan de nikon maar kijk, kost dan ook een kleine 300 euro! Maandag wordt ze geleverd dus ik kijk er al naar uit.
              http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
              Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

              Comment

              Working...
              X