Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelpunt panning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstelpunt panning

    Wanneer jullie de panning techniek toepassen op bijvoorbeeld wielrenners, gebruiken jullie dan het middelste scherpstelpunt of alle scherpstelpunten?

    Gebruiken jullie All focus of All servo?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Scherpstelpunt panning

    Ik gebruik een scherpstelpunt dat op de juiste plaats zit om het onderwerp goed op de foto te krijgen.
    Bij panning foto's van wielrenners is dat gewoonlijk het middenste punt.
    Dat is bij jouw camera ook het beste scherpstelpunt voor actiefotografie. Bij de 1D MKIII moet ik daar geen rekening mee houden, elk selecteerbaar scherpstelpunt werkt even goed, maar bij de 20D en 40D gebruikte ik meestal het middenste scherpstelpunt voor actiefotografie.

    De servo-AF is de beste keuze om de wielrenner scherp in beeld te houden (ontspanknop half ingedrukt houden) tot die op de juiste plaats zit, en dan druk je gewoon de ontspanknop volledig in.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstelpunt panning

      Hoi Bart,

      Bedankt voor je uitleg. Om het zelf een beetje te snappen.
      Wat maakt all servo beter dan al focus om te pannen? Ik dacht dat al focus diende om zaken te trekken die in beweging waren zoals bijvoorbeeld wielrenners en all servo om bijvoorbeeld een dier te trekken dat beweegt en telkens stopt. Ben ik mis? Of geld dit niet wanneer je de panning techniek toepast?

      Alvast bedankt
      Tim
      Last edited by Tim76; 15 juli 2011, 23:39.
      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstelpunt panning

        Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
        Hoi Bart,

        Bedankt voor je uitleg. Om het zelf een beetje te snappen.
        Wat maakt all servo beter dan all focus om te pannen? Ik dacht dat all focus diende om zaken te trekken die in beweging waren zoals bijvoorbeeld wielrenners en all servo om bijvoorbeeld een dier te trekken dat beweegt en telkens stopt. Ben ik mis? Of geld dit niet wanneer je de panning techniek toepast?

        Alvast bedankt
        Tim
        Wat is het verschil tussen continu scherpstellen op iets wat afwisselend beweegt en stopt, en continu scherpstellen op iets wat blijft bewegen? Niks dacht ik zo. Continu scherpstellen is continu scherpstellen.
        Ik denk dat je beter nog eens de handleiding van jouw 50D ter hand neemt en het hoofdstukje over de AF modi (vanaf blz. 83). Al heb ik niet direct een idee welke meerwaarde de modus "AI Focus AF" zou kunnen bieden t.o.v. de modus "AI Servo AF". Als iemand dit, aan de hand van een concreet voorbeeld, kan uitleggen... ga je gang.

        mvg,
        Bart
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstelpunt panning

          @ Bart: Ten eerste zie ik dat ik me vergist heb in vorige post en bedoel ik al servo voor bewegende en al focus voor bewegende en stoppende.
          Hiermee ben ik weer helemaal mee om Al servo te nemen.

          Kan het zijn dat Al servo bij de 50D de tweede stand is en dat dit bij de 350D de derde stand is. Ik heb vandaag met een geleende 350D gewerkt omdat mijn toestelling in herstelling is.

          Ofwel is op de 50D de al servo de tweede stand ofwel ben ik mij al maanden aan het vergissen omdat in de handleiding al servo als 2de staat en al focus als 3de en ben ik in de veronderstelling dat dit in het toestel ook zo is. Zou alleszins een domme beginnersfout zijn die dan gelukkig vandaag naar boven komt.
          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstelpunt panning

            Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
            Wat is het verschil tussen continu scherpstellen op iets wat afwisselend beweegt en stopt, en continu scherpstellen op iets wat blijft bewegen? Niks dacht ik zo. Continu scherpstellen is continu scherpstellen.
            @ Voltigeur: Als er dan geen verschil is, waarom voorziet men dan al servo en al focus op een toestel?
            Je raad me aan om de handleiding te lezen. Daar staat toch in dat je het éne voor bewegende zaken gebruikt en het andere voor afwisselende zaken.

            Ik hoop dat een ervaren iemand, een beginner als ik dat even wil uitleggen. Ik weet dat ik nog veel moet leren... maar wil ook veel leren!
            Last edited by Tim76; 15 juli 2011, 23:38.
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

            Comment


            • #7
              Re: Scherpstelpunt panning

              Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
              Als er dan geen verschil is, waarom voorziet men dan al servo en al focus op een toestel?
              Je raad me aan om de handleiding te lezen. Daar staat toch in dat je het éne voor bewegende zaken gebruikt en het andere voor afwisselende zaken.

              Ik zou het fijn vinden als een ervaren iemand een beginner als ik, wat wijzer kon maken wanneer je het ene gebruikt en wanneer het andere. Ik weet dat ik nog heel veel moet bijleren. Ik heb mijn toestel ook nog geen jaar. Maar ik wil ook veel bijleren en dat kan alleen als er mensen zijn die hun kennis willen delen.
              In de handleiding staan bij de opsomming van de AF-standen in deze volgorde:
              1. One Shot
              2. AI Focus AF
              3. AI Servo AF

              Maar bij de uitleg over deze standen staat Focus AF als laatste uitgelegd. Waarom is mij ook een raadsel.
              In de handleiding is nergens sprake (of ik moet er over gelezen hebben) van afwisselend bewegen en stilstaan. Ze spreken wel over een stilstaand onderwerp dat in beweging kan komen... Omdat ik niet snap wat de meerwaarde is, vraag ik ook of iemand mij dat duidelijk kan maken.
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: Scherpstelpunt panning

                Ik gebruik zelf ook alleen de one shot en servo AF, de AI Focus AF heb ik nog nooit gebruikt, ook omdat ik daar het nut niet van inzie (net zoals Voltigeur).

                Bij een onderwerp dat "in beweging kan komen" werkt de servo-AF net zo goed, zolang het onderwerp (nog) niet beweegt zal de AF ook niets moeten corrigeren, dat gebeurt wel van zodra het onderwerp in beweging komt.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X