Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reizen naar de VS met fotomateriaal.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reizen naar de VS met fotomateriaal.

    Beste forumleden,

    Volgende week vrijdag vertrekken wij naar de VS. We vliegen met Jetairways. We sleuren nogal wat fotomateriaal mee. Uiteraard willen we geen 10.000€ aan toestellen en lenzen in de gewone bagage steken. Contact opgenomen met Jetairways en volgens hen kunnen we 7 kilo handbagage in de vorm van fotomateriaal meenemen zonder probleem. Andere sirenes loeien anders, volgens sommigen is het niet echt toegelaten om lenzen in de handbagage te steken wegens te gevaarlijk (terrorisme). Mijn vraag, hebben mensen onder u ervaring in het meenemen van fotomateriaal naar de VS (JFK New York), we vertrekken vanaf Zaventem. Ik wil niet voor een dilemma komen te staan dat onze handbagage geweigerd wordt als ze de scan ingaat. Tot wie kan ik mij echt wenden om de juiste info te verkrijgen?
    Alvast veel dank voor de antwoorden.
    Dominique.

  • #2
    Re: Reizen naar de VS met fotomateriaal.

    Ben enkele jaren geleden naar Washington geweest, en later naar Hawaii. Niet recent, maar wel "post-911". Nooit problemen gehad. Ik reisde met een Lowepro rugzak boordevol materiaal, inclusief laptop. Werd wel altijd opengemaakt en grondig bekeken, maar nooit geweigerd. Er werd ook altijd gecontroleerd op sporen van explosieven: met een doekje over laptop en objectieven, doekje gaat in een toestel. Je hebt je natuurlijk te houden aan de toegelaten maten en gewichten, dat is voor fotomateriaal niet anders... Ik heb op een binnenlandse vlucht in Frankrijk wel ooit mijn materiaal moeten inchecken wegens te grote tas voor de overhead compartments. Eigen schuld...

    Het belangrijkste heb je al gedaan: gecheckt met de luchtvaartmaatschappij. Als je je houdt aan hun regels, dan zit je wel snor denk ik. Je bent niet de enige fotograaf die de plas wil oversteken ;-) dus ze zijn echt wel gewoon aan wat fotomateriaal bij de veiligheidscontroles hoor.

    Goeie reis in ieder geval!
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: Reizen naar de VS met fotomateriaal.

      Zal geen enkel probleem zijn. Misschien dat ze aan de balie wel eens problemen maken met het gewicht of grootte van de tas maar dan nog kun je eventueel lenzen in je broek steken (zie dat je een grote losse broek aan hebt met veel zakken ).

      Best wel een lijstje vooraf maken met al je materiaal en serienummers en als het kan ook de aankoopbewijzen bij elkaar zoeken. De lijst kun je dan laten aftekenen in Zaventem ter controle.

      Als je dan nadien terugkomt, dan kunnen ze niet beweren dat je al dat materiaal daar gekocht hebt en invoertaksen moet betalen.

      Heb dit de laatste reizen altijd gedaan en toch al tweemaal controle gehad en met dat papier erbij ging het toch wel aanzienlijk sneller.


      In Amerika (als je moet overstappen of terugkomt) kan het wel zijn dat ze je materiaal effectief gaan controleren. De laatste keren dat ik voor mijn werk (ook post-9/11) naar New York geweest ben, hebben ze al mijn elektronisch materiaal gecontroleerd: mijn laptop hebben ze eerst uit elkaar gehaald (batterij en dvd eruit), dan aangezet tot die volledig geboot was. Ik had ook nog een kabeltester (voor netwerkkabels) mee en die wilden ze ook testen Toen ik zei dat het zonder kabel nogal moeilijk is, hebben ze het zo gelaten.




      Mvg en een mooie reis gewenst.

      Steven
      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

      Comment


      • #4
        Re: Reizen naar de VS met fotomateriaal.

        Van harte bedankt, voor de reacties, zal het er dan toch maar op wagen, het lijkt mij een beetje teveel om in gewone bagage te stoppen.

        Met vriendelijke groet,
        Dominique

        Comment


        • #5
          Re: Reizen naar de VS met fotomateriaal.

          Double check



          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Reizen naar de VS met fotomateriaal.

            Niks om je zorgen over te maken, de laatste jaren beroepshalve vrij vaak Zaventem-JFK en Zaventem Hartsfield Jackson-Atlanta gevlogen en steeds had ik fotomateriaal bij. Nooit opmerkingen over gekregen, wel de tas moeten openen meer niet. Zoals hierboven reeds verteld wel enkele malen ook mijn laptop moeten opstarten maar meer niet. In het terugkeren nog nooit één factuur of iets dergelijks moeten tonen aan de douane, nu voor alle zekerheid een kopietje van de facturen meedoen, kan nooit geen kwaad.
            Ook 2 jaar terug op rondreis geweest in Canada en toen had ik in 2 tassen bij : 1D3 en 5D2 body's , 16-35L , 100Macro , 100-400L en 500F4L , met die laatste kun je makkelijk iemand de kop inslaan maar geen enkel probleem aan de controles. ( was wel via Zaventem - Schiphol - Vancouver toen )
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #7
              Re: Reizen naar de VS met fotomateriaal.

              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
              Niks om je zorgen over te maken, de laatste jaren beroepshalve vrij vaak Zaventem-JFK en Zaventem Hartsfield Jackson-Atlanta gevlogen en steeds had ik fotomateriaal bij. Nooit opmerkingen over gekregen, wel de tas moeten openen meer niet. Zoals hierboven reeds verteld wel enkele malen ook mijn laptop moeten opstarten maar meer niet. In het terugkeren nog nooit één factuur of iets dergelijks moeten tonen aan de douane, nu voor alle zekerheid een kopietje van de facturen meedoen, kan nooit geen kwaad.
              Ook 2 jaar terug op rondreis geweest in Canada en toen had ik in 2 tassen bij : 1D3 en 5D2 body's , 16-35L , 100Macro , 100-400L en 500F4L , met die laatste kun je makkelijk iemand de kop inslaan maar geen enkel probleem aan de controles. ( was wel via Zaventem - Schiphol - Vancouver toen )
              Ik persoonlijk zou wel facturen gereedhouden, zeker als er materiaal in de checked-in bagage zit. Want de verzekerling betaalt niks betekenisvol terug als de bagage is verloren gegaan.

              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Reizen naar de VS met fotomateriaal.

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Ik persoonlijk zou wel facturen gereedhouden, zeker als er materiaal in de checked-in bagage zit. Want de verzekerling betaalt niks betekenisvol terug als de bagage is verloren gegaan.

                YMMV
                Ik zie niet direct in waar mijn handbagage zou kunnen verloren gaan, het is ook aan de persoon zelf om die wat in de gaten te houden hé. Facturen doe ik nooit mee, kopijen wel en ik heb die in al de vluchten de laatste 5 jaar ( en dat waren er toch wel wat ) nog nooit moeten bovenhalen, maar meenemen is geen moeite da's ook wel een feit.
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment

                Working...
                X