Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Printpapier ervaring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Printpapier ervaring

    Na mijn posting verleden week over inkt horen jullie mij reeds van ver aankomen. Jawel fotoglanspapier voor de Canon i865. Vond een interresante aanbieding van A4 glossy paper van het merk Symbio op de site van www.geheugenkaart.be

    Voor het kleinere fotopapier heb ik echter buiten de dure gekende merken nog geen alternatief gevonden. De ongeveer 6 euro per verpakking van 20 velletjes 10x15 is vrij prijzig. Iemand een idee? Mindere kwaliteit is geen optie.

    Alvast bedankt,
    Ron
    Ron
    D70 met glas van 28 tot 500 mm en andere snuisterijen.

  • #2
    Mindere kwaliteit is voor mij evenmin een optie. Daarom gebruik ik nog steeds Photo Paper Plus Glossy (PP-101 270g/m2), waarmee ik ver uit de beste kwaliteiten bekom !
    Ik heb dat papier o.a. kunnen kopen bij megapool, er was een tweetal maandan geleden daar een actie : één pak kopen één pak gratis. Natuurlijk heb ik toen mijn voorraad aangeschaft.
    Als ik mijn voorraad moest aanvullen nu, dan zou ik bij studio 73 bestellen. Zelfde prijs als in Aken.

    Comment


    • #3
      Blijkbaar drukken de meesten weinig of geen foto's zelf af en besteden hun afdrukwerk uit. In het verleden deed ik dat meestal ook maar de i865 maakt er zo'n goeie job van dat ik nu meer zelf afdruk. Op een calibratieprobleem na zijn de foto's op die PP-101 zijn geprint voortreffelijk. Jawel ik gebruik hetzelfde papier als jij. Na onderhandelen met de winkelier heb ik 10% korting kunnen afdwingen bij afname van minimum 10 verpakkingen. Ga bij mijn werkgever eens navragen of het via het bedrijf niet goedkoper kan.

      Who' knows?
      Ron
      D70 met glas van 28 tot 500 mm en andere snuisterijen.

      Comment


      • #4
        Indien je een interessante prijs kan bedingen dan mag je me mailen Ik koop nu bij Studio 73.

        Comment


        • #5
          Mijn ervaring is dat je voor het allerbeste resultaat, het beste met orgineel papier kan werken. Ilford (van oudsher een film en fotopapierfabrikant) levert ook heel goed papier,
          maar de prijs is nagenoeg hetzelfde als het orginele printpapier

          Comment


          • #6
            Originally posted by j@n
            Mijn ervaring is dat je voor het allerbeste resultaat, het beste met orgineel papier kan werken. Ilford (van oudsher een film en fotopapierfabrikant) levert ook heel goed papier,
            maar de prijs is nagenoeg hetzelfde als het orginele printpapier
            Hallo j@n :
            Tot hiertoe zijn dat ook mijn bevindingen : het originele papier geeft het beste resultaat.
            Dat Ilford papier scheelt toch twee euro op een pakje, en daarenboven zitten er 27 vellen in i.p.v. 20 bij Canon. Het "Ilford"-papier is zopas verbeterd -Photo Printasia "Ilford" Premium Photo Glossy Paper 280 g/m2" (met de vermelding -niet tevreden geld terug)
            Ik heb me juist een pakje gekocht om te proberen (102 x 152 mm). Ik ga het dadelijk proberen en vergelijken. Over de houdbaarheid zal ik natuurlijk nog niets zeggen.

            update :
            Heb juist een vergelijking gedaan. Zelfde foto op Canon PP-101 (270 g/m2) en op het "vernieuwde en verbeterd" Ilford papier (280 g/m2)
            Zelfde printinstellingen, zelfde papierinstelling "glossy foto papier extra" (Printer Canon i950)
            Kwaliteit van de foto géén enkel verschil. Had aanvankelijk een beetje de indruk dat het Canonpapier iets fijner van structuur is. Ook buiten in de zon (ja de zon schijnt hier) en in de schaduw bekeken. Als er dan al een verschil is, is dit verschil uiterst miniem.
            Mijn besluit : de twee papieren geven een uitstekende kwaliteit, en zo er een verschil is, is dit verschil verwaarloosbaar klein.
            Wegens de goedkopere prijs per pakje, in en plaats van 20 vel 27 vel bij dat Ilford-papier, ook omdat het nog iets dikker is, wordt dat hier voortaan het verbeterde en vernieuwde Ilford-papier (hopelijk heeft het dezelfde houdbaarheid.....).

            Dat Ilford-papier steekt ook in een praktisch kartonnen doosje, en is beter dan die omslagen van Canon.
            Op het doosje staat ondermeer :
            "plaats de afdruk achter glas of in een kunststofmapje voor een langere levensduur" Maar iets gelijkaardigs staat er ook voor het Canon-papier. Analoge-foto's moet je ook niet in de zon hangen trouwens welke afbeelding wel ??


            Comment


            • #7
              Hallo Sonyke, twee euro en zeven vellen extra is natuurlijk wel een behoorlijk verschil. Even uit mijn hoofd is dat Ilfordpapier dan 35/40% goedkoper. Bij dezelfde of vrijwel dezelfde printkwaliteit. Gelijk heb je. Het was het dus waard om de proef op de som te nemen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by j@n
                Hallo Sonyke, twee euro en zeven vellen extra is natuurlijk wel een behoorlijk verschil. Even uit mijn hoofd is dat Ilfordpapier dan 35/40% goedkoper. Bij dezelfde of vrijwel dezelfde printkwaliteit. Gelijk heb je. Het was het dus waard om de proef op de som te nemen.
                Het was het zeker waard. Dank zij BD en jullie info, ga ik misschien dit jaar dan toch iets over houden

                Comment


                • #9
                  Hi Sonyke en Jan,

                  Heb gisteren een site tegengekomen die een uitgereide keuze heeft met fotopapier.

                  http://www.d95.nl/Diversen/tetenal.htm

                  Je kan onderaan op de pagina ook naar ander papier doorklikken. De kwaliteit zal men proefondervindelijk moeten ervaren. De prijs is alleszins mooi. Wel rekent men 10 euro voor een rembourszending extra. Dit voor een zending papier???? Je kan wel om staaltjes vragen.

                  Waar is dat Ilford papier voordelig verkrijgbaar?
                  Ron
                  D70 met glas van 28 tot 500 mm en andere snuisterijen.

                  Comment


                  • #10
                    En hoe zit het met de kleuren, ik profileer alles, ik ben er haast zeker van dat de kleuren verschillen, heb je testen met kleurkaarten gedaan ?

                    Originally posted by Sonyke


                    Hallo j@n :
                    Tot hiertoe zijn dat ook mijn bevindingen : het originele papier geeft het beste resultaat.
                    Dat Ilford papier scheelt toch twee euro op een pakje, en daarenboven zitten er 27 vellen in i.p.v. 20 bij Canon. Het "Ilford"-papier is zopas verbeterd -Photo Printasia "Ilford" Premium Photo Glossy Paper 280 g/m2" (met de vermelding -niet tevreden geld terug)
                    Ik heb me juist een pakje gekocht om te proberen (102 x 152 mm). Ik ga het dadelijk proberen en vergelijken. Over de houdbaarheid zal ik natuurlijk nog niets zeggen.

                    update :
                    Heb juist een vergelijking gedaan. Zelfde foto op Canon PP-101 (270 g/m2) en op het "vernieuwde en verbeterd" Ilford papier (280 g/m2)
                    Zelfde printinstellingen, zelfde papierinstelling "glossy foto papier extra" (Printer Canon i950)
                    Kwaliteit van de foto géén enkel verschil. Had aanvankelijk een beetje de indruk dat het Canonpapier iets fijner van structuur is. Ook buiten in de zon (ja de zon schijnt hier) en in de schaduw bekeken. Als er dan al een verschil is, is dit verschil uiterst miniem.
                    Mijn besluit : de twee papieren geven een uitstekende kwaliteit, en zo er een verschil is, is dit verschil verwaarloosbaar klein.
                    Wegens de goedkopere prijs per pakje, in en plaats van 20 vel 27 vel bij dat Ilford-papier, ook omdat het nog iets dikker is, wordt dat hier voortaan het verbeterde en vernieuwde Ilford-papier (hopelijk heeft het dezelfde houdbaarheid.....).

                    Dat Ilford-papier steekt ook in een praktisch kartonnen doosje, en is beter dan die omslagen van Canon.
                    Op het doosje staat ondermeer :
                    "plaats de afdruk achter glas of in een kunststofmapje voor een langere levensduur" Maar iets gelijkaardigs staat er ook voor het Canon-papier. Analoge-foto's moet je ook niet in de zon hangen trouwens welke afbeelding wel ??



                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Phille
                      En hoe zit het met de kleuren, ik profileer alles, ik ben er haast zeker van dat de kleuren verschillen, heb je testen met kleurkaarten gedaan ?
                      Dag Phille. Ik heb geen test met kleurkaarten gedaan. Ik heb foto's genomen met huidskleuren. Dit ondervond ik in 't verleden het moeilijkste om die juist te krijgen. Daarom vergeleek ik dan ook foto's met huidskleuren......want dat wil ik wel behouden !
                      Het blanco papier heeft imho dezelfde witheid. Ik wijzigde dus niets. Wel tot mijn grote vreugde, zie ik géén verschil in de kleuren. Ik kan hier gerust een pakje papier mengen en beginnen afdrukken, althans, ik zie géén verschil.
                      Ik sluit nog niet uit dat er mogelijk in de kleurgebieden R, G, B misschien wel wat verschil is, maar dan zou ik dat toch "straf" vinden.....
                      Ik heb echt wel in geljke lichtomstandigheden de foto's naast elkaar gelegd en op een egale zelfde achtergrond, zowel in de zon, in de schaduw als onder kunstlicht, en ze ook onderling gewisseld : ik zie geen verschil.

                      Het bekijken op een zelfde achtergrond is echt wel belangrijk. Een zelfde foto op een zwarte of witte achtergrond brengen geeft dikwijls een serieus verschil....zelfs een foto met of zonder boordje komt héél anders over ook naar kleuren.

                      Ik ben dus vrij zeker van mijn test : hetzelfde, en indien niet het zal echt wel héél miniem zijn dan. Normaal onzichtbaar althans voor mij. Verschil in houdbaarheid onbekend. Watervast, ik denk hetzelfde. Geen probeem dus om ook deze Ilford-foto's mee in 't bad te nemen

                      Proberen dus Phille ! Het papier is beterkoop en ietsje dikker.
                      Ben benieuwd ! Ik kocht het bij Studio 73.



                      Comment

                      Working...
                      X