Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk klasseersysteem gebruiken jullie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk klasseersysteem gebruiken jullie ?

    Na enkele pogingen om een deftig systeem te vinden om mijn foto's te ordenen, denk ik dat ik eindelijk een min of meer sluitende manier gevonden heb:

    4 mappen:

    Originelen: Hier komen de foto's die overgebleven zijn na de eerste selectie
    Masters: Dit zijn bewerkte originelen in .psd formaat (met behoud van 'Adjustement Layers' e.d.)
    Print: spreekt voor zich (enkele submappen met verschillende formaten)
    Web: spreekt ook voor zich

    Ben ik hier de enige controlefreak of zijn er nog mensen die het ultieme systeem proberen te vinden (of reeds gevonden hebben)?



    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
    Scott Adams

  • #2
    Originally posted by markali
    Originelen: Hier komen de foto's die overgebleven zijn na de eerste selectie
    Niet slecht.
    Met dat verschil dat ik niets weg gooi.
    embee ::: nikon stuff

    Comment


    • #3
      Ik heb...
      1. een "orig". Alle originelen, gerangschikt (per ong. 700Mb) op datum (bvb. een folder als "2004-001"), en in deze folders staan subfolders met beschrijving van het event.
      2. een "to_pc". Idem gerangschikt als hierboven, maar hier zitten veel minder foto's in (enkel de beste), dus er gaan veel meer "events" in één CD van 700Mb. De "to_pc" foto's zijn de bewerkte exemplaren voor display op PC

      Van twee bovenstaande categoriën worden ook CD's gebrand. Voor de "to_pc CD's maak ik een hoesje (voor- en achterkant). Maar er zijn nog méér folders...

      3. to_print. Alle files die zijn geoptimaliseerd voor printout. Worden gedelete na het printen.

      4. to_web. Alle files geoptimaliseerd voor het web.

      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        En hier zit ik dus ook mee... sinds ik een digicam heb gebruik ik een aparte schijf voor mijn foto's en daarin heb ik 3 directories aangemaakt: Origineel (spreekt voor zich), Bewerkt (is een soort temp-directory waarbinnen ik met wat foto's aan het "rommelen" ben, en Overige Afbeeldingen, waarbinnen ik mijn foto's verzamel die ik voor het forum gebruik of andersoortig verkregen foto's die ik wil bewaren.

        Nu was het gedeelte origineel altijd redelijk simpel; originele foto's en niets anders. Totdat ik een DSLR had en in RAW ging schieten en dan begint de ellende. Zet ik in de originele map het raw-bestand en dan in een submap geconverteerde foto's. Of doe ik het andersom. En sla ik van de geconverteerde foto's nu de Tiff-versie op (ca. 35mb) of een goede JPEG-save...daar ben ik dus nog niet uit.

        Iemand een goed voorstel voor een RAW-workflow (met C1) of zal ik hier maar een apart topic over openen???
        www.lowspark.nl

        Comment


        • #5
          ik steek da allemaal in mapjes op aparte 160GB schijf, vb mapje NATUUR en in dat mapje meerdere mapjes bv PLANTEN, BOMEN, HET WEER (fotos van wolken ofzo), of mapje MENSEN daar klasseer ik dan weer mapjes met verschillende namen onder onderandere mapje BABY's omdat er in onze kenniskring paar babys zijn die ik al geklikt heb! zo vind ik makkelijk iets terug!

          canon 10D + EF 28-500 F/1.8-6.3 MACRO IS HSM USM lens

          please mail to MSN to honda_gorilla@hotmail.com

          Comment


          • #6
            Ik gebruik een externe maxtor hd van 250gig.
            Als software om al mijn beelden te beheren gebtuik ik Extensis Portfolio www.extensis.com
            Dit is een mediatheek software, waar je al je beelden kan sorteren volgens datum volgen interessen volgens keywords..dwz je maakt je eigen zoekmachine aan..bv. al wat met bomen of natuur te maken heeft heb je boom of natuur genoemd..wanneer je dan in je "zoek" werkbalk een bepaald "keyword" ingeeft dan openen al je foto's die zo genoemd hebt in "thumbs" kleine foto's.
            Als jij het gezochte beeld gevonden hebt en doet er een dubbelklik op dan opent het originele bestand of je sleept je gevonden beeld naar een bepaalde werkmap.
            Al mijn beelden worden ook nog is extern bewaard dwz op dvd en buitenshuis ingeval van brand of diefstal.
            Groetjes Ronny

            Comment


            • #7
              Eigenlijk verschillende de werkmethodes niet zoveel van elkaar.
              Ik heb de volgende mappen die ik achtereenvolgens gebruik

              1_Downloader: in deze map komen de foto's via downloader cardreader in een chronologische map terecht. Downloader creëert deze map automatisch.
              2_Originele Images : de geselecteerde goede afbeeldingen komen in deze map terecht map. Deze afbeeldingen zijn of worden numeriek bijgehouden. Een nummer wordt togekend door mijn D60 of ik voeg een nummer toe via "irfan view" voor ingescande dia's enz. Deze foto's worden later allemaal verplaatst naar de map 5_cd. Alle originelen zijn in raw-formaat of tiff.
              3_Bewerkt : in deze map komen de bewerkte foto's terecht.
              4_Foto_scherm_jpg : alle foto's worden omgezet naar jpg formaat geschkt voor schermafbeelding 19 inch. (ongeveer 250 kb)
              5_CD hierin komen de foto's terecht die op cd moeten geplaatst worden. Zodra ik 700 mb bijeen heb worden de foto's gekopieerd naar cd.
              6_web: in deze map zitten folders met webpagina's die automatisch gegenereerd worden met PS op basis van de afbeeldingen in de folder met 4_Foto_scherm_jpg. Deze webpagin's zijn tijdelijk voor selectie door derden.

              Thematsiche mappen: De bewerkte foto's komen uiteindelijk in een thematische mappen terecht. Zij blijven steeds hun origineel nummer behouden zodat later de originele foto gemakkelijk op cd kan terug gevonden worden. Sommige foto's komen in meerdere mappen terecht.

              Alle mappen worden systematisch geledigd naarmate het proces vooruit gaat.
              Uiteindelijk behoud ik alleen nog de thematische folders en de cd's.

              Zo werk ik al enige jaren tot grote tevredenheid.

              Comment


              • #8
                originelen in map "2003_01_30_thema-of-plaats-of-personen.." met daarin map edits in psd en jpg (de bewerkten) en/of map "selectie" waarin de besten zitten.
                ToM.___ //Fuji s602.
                www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                It goes to 11 you know? 1 louder.

                Comment


                • #9
                  Heel eenvoudig
                  1e algemeen bekijken, en slechte foto's >>weg ermee
                  2e grondiger selectie, en afgekeurd matreaal >>weg
                  3e einde maand selectie: Filteren tot+- max. 50 foto's per maand, de rest >>weg
                  4e bewerkingen blijven in zelfde directory, wel onder ander naam vb
                  pict1234.jpg wordt pict1234m.jpg
                  5e Sorteren per maand/jaar + file waar ik wat kan terugvinden.
                  6e Mijn norm is max. 10% matreaal behouden.( dit is soms wel niet haalbaar vb. familiefoto's)
                  __Romain______________________________________________..

                  Comment


                  • #10
                    Zelf ben ik na lang zoeken bij Adobe Photoshop Album 2.0 als oplossing terecht gekomen. Ik zal er zelf niet te veel woorden aan verspillen. Onderstaande links zouden jullie snel een idee moeten geven van wat het programma kan doen.

                    Voor de prijs van de software moet in elk geval niemand het laten.

                    Officiele site:
                    http://www.adobe.nl/products/photoshopalbum/main.html

                    Nederlandstalige reviews:
                    http://www.diskidee.nl/software/testen/index.htms/4555
                    http://www.zdnet.be/rev.cfm?id=33594

                    Review Album 1.0 (en een aanvulling over 2.0)
                    http://www.dpreview.com/reviews/adobephotoshopalbum/
                    http://www.dpreview.com/news/0310/03100601adobealbum2.asp

                    Screenshots (met links naar nog een review):
                    http://graphicssoft.about.com/library/screens/blapsalbum_ss.htm

                    Groeten,
                    Whity

                    Comment

                    Working...
                    X