Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spanningswisselingen elektriciteit opvangen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spanningswisselingen elektriciteit opvangen?

    Hallo,
    Ik heb weinig of geen verstand van elektriciteit en voordat ik enkele winkels afloop even dit vraagje.
    Heeft er iemand weet van een eenvoudig systeempje (stekker) dat je kan gebruiken om in het buitenland (Indonesië) wisselende spanningen van het elektriciteitsnet op te vangen zodat je toestellen (laptop, gsm, batterijlader fototoestel...) veilig kan gebruiken. In de meeste hotels en dergelijke is er geen probleem maar we komen ook op andere plaatsen waar de elektriciteit heel wisselend is van spanning. Voorheen zeiden ze ons (mensen die meer verstand van elektriciteit hebben dan mezelf) dat de opladers.... die spanningswisselingen allemaal opvangen maar we hebben vaak oververhitte gsm-toestellen en laptops gehad. Die toestellen hebben (hadden) nu vlekken op de behuizing van de oververhitting. Ze werkten wel nog allemaal. We gebruikten ook soms een plaatselijke systeem dat de spanningspieken opvangt maar dat is nogal groot en onhandig (zoals een auto-batterijlader). En ik heb net een nieuwe laptop besteld en onze gsm-toestellen zijn ook nogal recent zodoende.....
    Alvast bedankt,

  • #2
    Re: Spanningswisselingen elektriciteit opvangen?

    Laders vangen dit inderdaad op 100-260V is geen uitzondering. Wil je echt stabiliseren dan ga je in de ordegrootte van een inverter zitten, ook wat betreft gewicht. Je kan, als het bagagegewijs kan, zo'n stekkerdoos kopen om computers thuis tegen overspanning te beschermen. Niet zo duur maar wel nogal groot.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Spanningswisselingen elektriciteit opvangen?

      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      Laders vangen dit inderdaad op 100-260V is geen uitzondering. Wil je echt stabiliseren dan ga je in de ordegrootte van een inverter zitten, ook wat betreft gewicht. Je kan, als het bagagegewijs kan, zo'n stekkerdoos kopen om computers thuis tegen overspanning te beschermen. Niet zo duur maar wel nogal groot.
      Deze heb je van Belkin ook met één stopkontakt, die vangen prima stroomstoten op en zijn niet zo groot ... ik heb er zo verschillende verspreid over ons huis, aan de computers ligt wel zo'n grote Belkin met zes of acht stopkontakten, maar ik denk nu om een drietal UPS te installeren ... jammer dat die zo duur én zwaar zijn, anders zou dat voor je de ideale oplossing zijn.

      Zo'n UPS vangt schommelingen op, en als je echt te weinig stroom krijgt gaat de batterij die er in zit toch nog genoeg doorgeven tot er terug voldoende spanning binnenkomt.
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: Spanningswisselingen elektriciteit opvangen?

        Als het gaat om korte spanningspieken, dan kan zo'n stekkerblok die wel opvangen.
        Maar zo'n stekkerblok kan nooit een langdurige spanningsverhoging wegwerken, want dan zou dat ding gewoon wegsmelten. In zo'n stekkerblok zit een zekeringetje, en daarachter zit een element dat spanningspieken kortsluit. Bij een grote of langdurige spanningsverhoging zal het zekeringetje doorsmelten, meer kan zo'n beveiliging ook niet doen. Als je een stabiele wisselspanning nodig hebt, dan zal je een heel ander apparaat moeten kopen dat veel groter en zwaarder is.

        Een laptopvoeding geeft aan de uitgang altijd een stabiele gelijkspanning (het is een schakelende voeding), als de laptop accu te heet wordt, dan ligt dat meestal aan de accu zelf (of het laadcircuit), en dan moet die onmiddelijk vervangen worden omdat zo'n defecte accu voor brand kan zorgen.
        Als de voeding een te hoge spanning krijgt aan de ingang, dan is het de voeding zelf die daarvan stuk kan gaan. Een heel oude lader voor een gsm heeft misschien nog een transformator, dat merk je aan het gewicht, zo'n stekker-lader is vrij zwaar. Maar de nieuwere laders zijn ook allemaal schakelende voedingen (veel lichter, hoger rendement, en die zijn meestal geschikt voor 110-240V zonder dat je er iets aan moet aanpassen).

        Bij te hoge temperaturen kunnen lithium-ion accu's voor problemen zorgen, je laat zo'n spullen toch niet te lang in een te hete geparkeerde auto liggen?
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X