Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

    Ik twijfelde nog om mijn polarisatiefilter mee te nemen in de bergen omdat ik niet zeker was of het echt beter zou zijn.
    Nou ben ik even blij dat ik hem mee had zie hieronder het verschil:




    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

    Ik ga kortelings naar de bergen. Pola. filter zonder U.V.? Geen combinatie van de 2? Sorry,ben beginneling.

    Mvg

    Comment


    • #3
      Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

      Ja, maar niets dat je natuurlijk niet achteraf kan realiseren op je pc door 2min met wat balkjes te schuiven ....

      Comment


      • #4
        Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
        Ja, maar niets dat je natuurlijk niet achteraf kan realiseren op je pc door 2min met wat balkjes te schuiven ....
        Bedoel je achteraf bewerken met P.S.?
        Ik ben voorstander om zo weinig mogelijk achteraf te bewerken,alhoewel er toch nog wat moet aangepast worden.

        Mvg

        Comment


        • #5
          Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

          Oorspronkelijk geplaatst door josr Bekijk bericht
          Bedoel je achteraf bewerken met P.S.?
          Ik ben voorstander om zo weinig mogelijk achteraf te bewerken,alhoewel er toch nog wat moet aangepast worden.

          Mvg
          Eigenlijk meer Lightroom.
          Ik snap je standpunt maar voor mij is het niet waard:

          Filter aanschaffen (50 euro), polarisatiefilter meenemen, erop schroeven, hoek aanpassen aan stand van de zon, eventueel miniem kwaliteitsverlies en reflecties,...

          versus

          5min werk op pc achteraf... nog minder als je de bewerking klaarstaan hebt in een custom preset, dan is het één muisklik.

          Comment


          • #6
            Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Eigenlijk meer Lightroom.
            Ik snap je standpunt maar voor mij is het niet waard:

            Filter aanschaffen (50 euro), polarisatiefilter meenemen, erop schroeven, hoek aanpassen aan stand van de zon, eventueel miniem kwaliteitsverlies en reflecties,...

            versus

            5min werk op pc achteraf... nog minder als je de bewerking klaarstaan hebt in een custom preset, dan is het één muisklik.

            O.K. , Dank voor de uitleg.

            Er staat sowieso op al mijn lenzen een UV (hoofdzakelijk om "het glas" te beschermen.)
            Hierbij gaan we niet in discutie gaan over het al of niet gebruiken van een UV ( heeft niets met uw voorkeur te maken hoor)

            Mvg

            Comment


            • #7
              Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

              ik vind in de ene de lucht mooi en in de andere het gras
              nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
              http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

              Comment


              • #8
                Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

                Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                Ja, maar niets dat je natuurlijk niet achteraf kan realiseren op je pc door 2min met wat balkjes te schuiven ....
                Laat nou net de polarisatiefilter de enige filter zijn die je niet of nauwelijks kan vervangen met photoshopwerk.

                Willy
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

                  Oorspronkelijk geplaatst door josr Bekijk bericht
                  Hierbij gaan we niet in discutie gaan over het al of niet gebruiken van een UV ( heeft niets met uw voorkeur te maken hoor)
                  Uiteraard niet, heb zelf ook beschermfilters voor enkele lenzen.

                  Maar je kan nog altijd niet op je pc een gebroken of gekrast frontelement herstellen ... het effect van een polarisatiefilter bij landschapsfotografie imiteren wel.

                  Het ander effect van een pola, namelijk reflecties op schijnende objecten opheffen, dat is natuurlijk wél iets nuttigs. Maar dat was hier niet de bedoeling.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

                    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    Uiteraard niet, heb zelf ook beschermfilters voor enkele lenzen.

                    Maar je kan nog altijd niet op je pc een gebroken of gekrast frontelement herstellen ... het effect van een polarisatiefilter bij landschapsfotografie imiteren wel.

                    Het ander effect van een pola, namelijk reflecties op schijnende objecten opheffen, dat is natuurlijk wél iets nuttigs. Maar dat was hier niet de bedoeling.
                    Imiteren. Bwah. Haal Bryce in huis.
                    At Daz 3D, download our free 3D software and shop free and premium 3D models, animations, and more to create your realistic universe.


                    Pola is het, na een ND/grad filte, r het beste wat je kan schroeven op je lens.
                    Extra: Beschermt zelfs je lens tegen neerstortende kamelen.


                    YMMV
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Imiteren. Bwah. Haal Bryce in huis.
                      At Daz 3D, download our free 3D software and shop free and premium 3D models, animations, and more to create your realistic universe.


                      Pola is het, na een ND/grad filte, r het beste wat je kan schroeven op je lens.
                      Extra: Beschermt zelfs je lens tegen neerstortende kamelen.
                      En de link met rendering software is... ?

                      Nee het beste wat je kan schroeven op je lens is je body.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

                        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                        En de link met rendering software is... ?
                        ...
                        Als alles verplaatst wordt van fotografie naar image postprocessing (a la lightroom/photoshop), creeër je synthetische landschappen dan zelf ... Ook niet slecht.
                        Ik volg hier de TS.

                        YMMV
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Als alles verplaatst wordt van fotografie naar image postprocessing (a la lightroom/photoshop), creeër je synthetische landschappen dan zelf ... Ook niet slecht.
                          Ik volg hier de TS.
                          Nu niet compleet overdrijven hé. Als ik zeg "hetzelfde effect als een pola" dan bedoel ik niet een synthetische versie van het landschap, maar wel degelijk hetzelfde effect als een pola.


                          Ik noem dat zelf geen image processing, dat is gewoon een paar muisklikken. Of het nu achteraf is of op hetzelfde moment Hoe het tijdstip van een bewerking het al dan niet synthetisch kan maken, mag je mij wel eens uitleggen. Een polafilter heet niets voor niets "filter". Het filtert ook de realiteit en maakt er iets van wat er (nog) niet is (lees: wij niet zien), namelijk: krachtigere kleuren in groen en lucht.

                          En de TS geeft geen mening over verschil in resultaat qua pola gebruiken of achteraf toepassen, dus kan je niet volgen. Had ik de "post processing" versie gepost die helemaal lijkt op de pola versie van TS, had je die ook beter gevonden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

                            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                            Nu niet compleet overdrijven hé. Als ik zeg "hetzelfde effect als een pola" dan bedoel ik niet een synthetische versie van het landschap, maar wel degelijk hetzelfde effect als een pola.


                            Ik noem dat zelf geen image processing, dat is gewoon een paar muisklikken. Of het nu achteraf is of op hetzelfde moment Hoe het tijdstip van een bewerking het al dan niet synthetisch kan maken, mag je mij wel eens uitleggen. Een polafilter heet niets voor niets "filter". Het filtert ook de realiteit en maakt er iets van wat er (nog) niet is (lees: wij niet zien), namelijk: krachtigere kleuren in groen en lucht.

                            En de TS geeft geen mening over verschil in resultaat qua pola gebruiken of achteraf toepassen, dus kan je niet volgen. Had ik de "post processing" versie gepost die helemaal lijkt op de pola versie van TS, had je die ook beter gevonden.

                            Ok. Have fun.

                            Nerdi
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verschil mét en zonder polarisatiefilter in de bergen

                              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              Uiteraard niet, heb zelf ook beschermfilters voor enkele lenzen.

                              Maar je kan nog altijd niet op je pc een gebroken of gekrast frontelement herstellen ... het effect van een polarisatiefilter bij landschapsfotografie imiteren wel.

                              Het ander effect van een pola, namelijk reflecties op schijnende objecten opheffen, dat is natuurlijk wél iets nuttigs. Maar dat was hier niet de bedoeling.
                              Laat dat nu net wel het geval zijn. De polarisatiefilter heft hier alle reflectie van de zon in het gras op, waardoor de groene kleur veel beter doorkomt. Gras reflecteert ook een heel pak --> vandaar het grote verschil in de foto's.

                              De lucht komt ook veel donkerder door met de polarisatiefilter waardoor ie ook veel minder snel overbelicht is zie hieronder:

                              5DmkIII en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X