Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyright op online foto's ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copyright op online foto's ?

    In navolging van alle copyright-problemen die hier de laatste tijd gepasseerd zijn : sinds 2001 hebben we op Valentijn.be een reeks foto's staan die als valentijn-kaart kunnen verstuurd worden. Deze foto's werden door een fotograaf genomen en dat heeft ons m.a.w. geld gekost.

    Nu heeft TeveBlad schaamteloos een van deze foto's overgenomen en in een van hun artikels geplaatst, zonder onze toestemming te vragen en zonder bronvermelding.

    Vraag is nu : welke actie kunnen we best ondernemen ?

  • #2
    Wimg,

    Gewoon een bedenking ... ik ben geen kenner terzake

    Zit het auteursrecht bij jullie fotograaf ? (of zijn jullie iets anders overeengekomen?)

    In ieder geval *gloeiende schande* voor TeveBlad

    Yoda.
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

    Comment


    • #3
      om eerst een aantal dingen duidelijk te krijgen voordat er iemand reageert wil ik je het volgende vragen:
      welke rechten hebben jullie gekocht bij de fotograaf?
      wanneer jullie geen exclusieve rechten hebben zou ik de fotograaf vragen of hij hiervan op de hoogte is en is het voor jullie einde verhaal omdat de fotograaf het auteursrecht heeft.
      Wanneer jullie exclusieve rechten hebt, dan zou ik de fotograaf even vragen of hij hiervan op de hoogte is en een advocaat zoeken die je helpt met het schrijven van een aangetekende inbreukbrief op jullie exclusieve recht en deze dan versturen naar het Teve blad.
      Samen met deze brief een hele gepeperde rekening sturen die gebaseerd is op de tarieven die gehanteerd worden bij Sofam.

      Meestal draait dit uit op een schikkingsvoorstel, maar soms kan er een juridisch proces ontstaan. Als jij/jullie het exclusieve recht kunt aantonen dan is er geen vuiltje aan de lucht. Iedere rechtbank zal je in het gelijk stellen.
      Always on the move for some action.

      http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

      Comment


      • #4
        We hebben exclusieve rechten op de foto's. We werken nauw samen met de fotograaf en deze heeft ons bevestigd dat er niemand anders de foto's ontvangen heeft. Tevens hebben we de objecten die op de foto staan zelf nog... iemand die eenzelfde beer wil vinden, moet die 20 jaar geleden in Italië gekocht hebben...

        Heeft er iemand toevallig de tarieven van Sofam ?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Rien Willems
          om eerst een aantal dingen duidelijk te krijgen voordat er iemand reageert wil ik je het volgende vragen:
          welke rechten hebben jullie gekocht bij de fotograaf?
          Rien,

          Mijn reactie (voorafgaande aan de jouwe) niet gezien
          Met juist dezelfde vraag ...

          Yoda.
          "Away put your weapon, I mean you no harm"

          Comment


          • #6
            Originally posted by wimg
            Heeft er iemand toevallig de tarieven van Sofam ?
            Ik weet niet hoe groot de foto is afgebeeld, maar in de brochure van Sofam vind ik op p.12 het volgende :
            (specifiek van toepassing op Teve-Blad !)

            maximumformaat van het werk
            1/4 van een pagina = 109,97 euro


            en dan gaat het in stijgende lijn, afhankelijk van de grootte van de foto... los van de eventuele 'schadevergoedingen' waarop je recht hebt (reproductie zonder voorafgaande toestemming, reproductie zonder naamsvermelding)
            Jan
            www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

            Comment


            • #7
              Probleem is dat wij ons niet kunnen aansluiten bij Sofam, omdat we zelf geen fotograaf zijn... en de fotograaf kan geen klacht indien, omdat hij de exclusieve rechten aan ons verkocht heeft. M.a.w. : waar kunnen we nog wel een klacht indienen ?

              Comment


              • #8
                Originally posted by wimg
                Probleem is dat wij ons niet kunnen aansluiten bij Sofam, omdat we zelf geen fotograaf zijn... en de fotograaf kan geen klacht indien, omdat hij de exclusieve rechten aan ons verkocht heeft. M.a.w. : waar kunnen we nog wel een klacht indienen ?
                Waarschijnlijk heeft de fotograaf het auteursrecht niet opgegeven maar jullie wel 'Onbeperkte licentie op het gebruik' gegeven en is vastgelegd dat jullie algehele exclusiveit hebben maar blijft het auteursrecht wel bij de fotograaf en kan hij hier wel iets mee.
                ***Canon 300D * kitlens * ...

                Comment


                • #9
                  Re: Copyright op online foto's ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door wimg
                  Probleem is dat wij ons niet kunnen aansluiten bij Sofam, omdat we zelf geen fotograaf zijn... en de fotograaf kan geen klacht indien, omdat hij de exclusieve rechten aan ons verkocht heeft. M.a.w. : waar kunnen we nog wel een klacht indienen ?
                  of je nu lid bent of niet van SOFAM speelt geen enkele rol, je kan naar om het even welke advocaat stappen en de boel aanhangig maken...
                  "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
                  Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

                  Comment

                  Working...
                  X