Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke wide angle ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke wide angle ?

    Nog steeds Nikon D80.

    Wat de toekomst zal brengen weet ik nog niet.
    Indien ik het budget heb een FF, anders zal het een DX blijven alla D7000.

    Nu ben ik op zoek naar een wide angle die meer te bieden heeft dan de 18-200 lens die ik nu heb.
    Deze moet meer te bieden hebben in "lichtsterkte" en in "wide angle".
    Probleem is dat super breedhoek lenzen op een DX niet zo evident zijn.
    Ik fotografeer meestal architectuur en toestanden.

    Welke richting zouden jullie uitgaan als kllie in mijn schoenen zouden staan ?
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

  • #2
    Re: Welke wide angle ?

    Tokina maakt een 12-24 mm/4.0. Ik heb hem in mijn crop tijd gehad. Tekent scherp maar is gevoelig voor tegenlicht.
    Sigma maakt een vergelijkbaar objectief.

    Ik weet niet of 12 mm voor jou kort genoeg is.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Welke wide angle ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
      Nog steeds Nikon D80.

      Probleem is dat super breedhoek lenzen op een DX niet zo evident zijn.


      Last edited by Spanjaart; 3 juli 2011, 19:07.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Welke wide angle ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht


        Mooie opname, maar de lens is niet echt lichtsterk te noemen.
        Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

        Comment


        • #5
          Re: Welke wide angle ?

          Voor crop camera's bestaan geen supergroothoekzooms met een lichtsterkte van f/2.8.

          Maar waarom heb je dat bij architectuur nodig?
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Welke wide angle ?

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            Voor crop camera's bestaan geen supergroothoekzooms met een lichtsterkte van f/2.8.

            Maar waarom heb je dat bij architectuur nodig?
            Tokina 11-16 f2.8?

            Comment


            • #7
              Re: Welke wide angle ?

              er is een 11-16 van Tokina die alom bejubeld wordt en f/2.8 als grootste opening heeft. Lichtsterker ga je niet vinden.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Welke wide angle ?

                Dacht eveneens dat men bij het fotograferen van architectuur een statief gebruikte waardoor de belichtingstijd en dus de lichtsterkte niet echt een rol speelt.

                Je hebt bvb. de Sigma 8-16mm, maar vergeet ook niet dat hoe groter je beeldhoek, hoe meer de vervorming. Al kan je dat tegenwoordig met de juiste photoshop plug-in wel 'recht trekken', extremen zorgen altijd voor problemen.

                Ben zelf ook aan het uitkijken naar een UWA (zie mijn reply op topic eerder vandaag http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ns-373091.html ).
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #9
                  Re: Welke wide angle ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                  Mooie opname, maar de lens is niet echt lichtsterk te noemen.
                  Met bedoelde ik alleen dat je zin onbegrijpelijk is.
                  Voor FX is ook geen lichtsterkere groothoek te krijgen met dezelfde beeldhoek dan de hier gebruikte 8-16mm van Sigma.
                  Overigens vind ik de vertekening van die lens erg meevallen en niet merkbaar groter dan de 12-24 van Sogma of 14-24 van Nikon.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke wide angle ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Met bedoelde ik alleen dat je zin onbegrijpelijk is.
                    Voor FX is ook geen lichtsterkere groothoek te krijgen met dezelfde beeldhoek dan de hier gebruikte 8-16mm van Sigma.
                    Overigens vind ik de vertekening van die lens erg meevallen en niet merkbaar groter dan de 12-24 van Sogma of 14-24 van Nikon.
                    Inderdaad, ik vind het een fraaie plaat.
                    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke wide angle ?

                      De sigma 8-16mm zou volgens photozone.de op 8mm toch merkbare vignetting en barrel vertonen. Op de tokina 12-24mm is bij 12mm de vignetting minder maar de barrel nog wel groter dan de sigma op 12mm.
                      De sigma is wat minder lichtsterk en wat duurder, maar voor de rest wordt deze als een zeer goeie lens omschreven ( the-digital-picture.com ) met als 'grootste' nadeel dat de zonnekap er vast op zit en je er geen (volledig beschermende) lenskap of filter kan op zetten.

                      Mijn samenvatting (voor nikon):
                      budget : tokina 12-24 f4 @ 429€
                      iets beter m.b.t. CA : tokina 12-24 AT-X Pro f4 @ 519€ (mijn huidige voorkeur)
                      lichtsterk : tokina 11-16 f2.8 @ 609€ (mijn dilema)
                      angle : sigma 8-16 f4.5 @ 699€ (eigenlijk boven wat ik er aan wil uitgeven)

                      Er zijn er nog wel een aantal, o.a. sigma 10-20mm F3.5 EX @ 639€, maar ik weet niet wat hier beter aan is dan wat reeds hierboven staat en als ik blijf opzoeken en vergelijken ga ik op den duur ook niet meer weten wat kiezen
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke wide angle ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                        De sigma 8-16mm zou volgens photozone.de op 8mm toch merkbare vignetting en barrel vertonen. Op de tokina 12-24mm is bij 12mm de vignetting minder maar de barrel nog wel groter dan de sigma op 12mm.
                        De sigma is wat minder lichtsterk en wat duurder, maar voor de rest wordt deze als een zeer goeie lens omschreven ( the-digital-picture.com ) met als 'grootste' nadeel dat de zonnekap er vast op zit en je er geen (volledig beschermende) lenskap of filter kan op zetten.

                        Mijn samenvatting (voor nikon):
                        budget : tokina 12-24 f4 @ 429€
                        iets beter m.b.t. CA : tokina 12-24 AT-X Pro f4 @ 519€ (mijn huidige voorkeur)
                        lichtsterk : tokina 11-16 f2.8 @ 609€ (mijn dilema)
                        angle : sigma 8-16 f4.5 @ 699€ (eigenlijk boven wat ik er aan wil uitgeven)

                        Er zijn er nog wel een aantal, o.a. sigma 10-20mm F3.5 EX @ 639€, maar ik weet niet wat hier beter aan is dan wat reeds hierboven staat en als ik blijf opzoeken en vergelijken ga ik op den duur ook niet meer weten wat kiezen
                        De Sigma 10-20mm F4 is qua scherpte zeker zo goed of beter dan zijn duurdere broertje.

                        Wat betreft de 8-16mm van Sigma: Ik vind de lichtafval aan de hoeken best meevallen (NEF zondere lenscorectie met ACR naar JPG):

                        link naar mijn lensevaluatie foto's:bhttp://robspanjaart.smugmug.com/Lens...7862278_wW4z4x

                        Last edited by Spanjaart; 3 juli 2011, 23:13.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke wide angle ?

                          Valt inderdaad goed mee. Nu hoeft vignetting op zich natuurlijk ook niet lelijk te zijn.

                          Vervorming valt ook zeer goed mee. Ik dacht eigenlijk dat dergelije foto's altijd met photoshop corrigeerd waren. Al valt dit misschien wel meer op naarmate er meer horizontale lijnen inzitten (foto rechtvoor genomen) of wanneer men de perspectiefvervorming uit de foto's gaat wegshoppen (architectuur). Of misschien ben ik nog teveel amateur om het op te merken.

                          Ik zag dat je toch enkele foto's op iso1600 genomen hebt. Misschien een reden voor mij om maar voor de f2.8 te gaan. De beeldhoek van de foto genomen vanuit de kamerhoek is trouwens indrukwekkend. Misschien ook een reden voor mij om voor de 11mm i.p.v. de 12mm te gaan. Of dan maar de sigma 10-20. Of ...
                          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke wide angle ?

                            die elf Tokina 11-16 is zeer mooi !
                            - Frederik Herregods Photography -
                            Ckeck out the blog:: Toolbag:: Flash is the new sexy (Not so safe for work)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke wide angle ?

                              Zeker is die 11-16mm mooi, maar voor optimale hoeken en randen zul je toch wat moeten knijpen.

                              Ik was wel benieuwd en heb hier een mooi voorbeeldje gevonden via google op 2.8.

                              http://www.flickr.com/photos/julienb...n/photostream/
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X