Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof vrij maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof vrij maken

    Ik heb regelmatig stof/haartjes in mijn camera.
    Deze maak ik dan ook regelmatig schoon.
    Ik vraag mij af hoe komt dit steeds in mijn camera.
    Ja ik wissel regelmatig van lens, maar hier ga ik zeer voorzichtig mee om.
    Camera met opening omlaag, lens welke eraf komt zet ik met opening omlaag, andere lens hier draai ik de dop eraf en zet hem op de camera, de lens welke ik eraf gepakt heb zet ik de afdekdop erop.
    Doe ik iets verkeerd?
    Toch vermoed ik dat deze stof komt vanuit de lens omdat ik zie dat aan de binnen kant van de afdekdop stof zit.
    Deze dop maak ik dus ook regelmatig stofvrij, maar als stof in de lens zit blijft deze achter.
    Dus mijn vraag, hoe krijg ik de lens stofvrij?
    Dré Meuffels

  • #2
    Re: Stof vrij maken

    Ik lees dat jij jouw lens met de bajonetzijde naar beneden plaatst. Misschien ligt er op dat oppervlak reeds (behoorlijk) wat stof dat naar het glasoppervlak van de lens wordt aangetrokken? Daarom plaats ik bij een lenswissel mijn lens net andersom (bajonetvatting naar boven) en meteen een lensdop erop.
    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Stof vrij maken

      Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
      Ik lees dat jij jouw lens met de bajonetzijde naar beneden plaatst. Misschien ligt er op dat oppervlak reeds (behoorlijk) wat stof dat naar het glasoppervlak van de lens wordt aangetrokken? Daarom plaats ik bij een lenswissel mijn lens net andersom (bajonetvatting naar boven) en meteen een lensdop erop.
      Guy
      Ja, dat zou wel eens de reden kunnen zijn.
      Alvast bedankt,
      Dré

      Comment


      • #4
        Re: Stof vrij maken

        Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
        Ik lees dat jij jouw lens met de bajonetzijde naar beneden plaatst. Misschien ligt er op dat oppervlak reeds (behoorlijk) wat stof dat naar het glasoppervlak van de lens wordt aangetrokken? Daarom plaats ik bij een lenswissel mijn lens net andersom (bajonetvatting naar boven) en meteen een lensdop erop.
        Guy
        Ik denk dat die 'stand' (bajonet naar boven) trouwens wordt aanbevolen, omdat precies aan de bajonetkant van het objectief de contactpunten zich bevinden. Die moeten proper en zo krasvrij mogelijk blijven.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment

        Working...
        X