Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyrights (+oproep aan collega-juristen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copyrights (+oproep aan collega-juristen)

    Zeer regelmatig duiken er hier op het forum vragen op over copyrights, illegaal gebruik van foto's, contracten e.d.m.

    Telkens lijkt de conclusie dan te zijn dat de persoon in kwestie maar iets moet "regelen" (+ een aantal losse tips en verwijzingen naar tarieven links en rechts).

    Vandaar de idee om eens te werken aan een aantal simpele modelletjes voor onze collega-fotografen (sorry, "digital imagers" ) die hen in staat kunnen stellen om in eerste lijn een aantal juridische problemen (of vragen) te kunnen opvangen.

    Voor de niet-juristen onder ons: wat denken jullie van dit voorstelleke? Is dit waard om er het nodige latijn in te steken?

    Aan de collega-juristen: indien er een grote vraag zou bestaan, kunnen we dan een soort expertenforum opstarten (bvb. een thread in dit forum of wat e-mailverkeer) om eens wat jargon over en weer te slingeren?
    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

  • #2
    Interessant!

    Ook voorbeelden van contracten bij aanvraag van foto's en wat te doen bij constateren van inbreuken.

    Ik heb maandag contact met Burafo. Misschien dat daar voorbeelden voorhanden zijn. Ik hou jullie dan verder op de hoogte.

    ***Canon 300D * kitlens * ...

    Comment


    • #3
      Hallo,

      Als er dingen online gezet moeten gezet worden, dan kan dat steeds op de BD-server.
      Kan best handig zijn voor in het geval dat ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Ik ben direct te vinden daarvoor (als vragende partij dan, want ik ben een echte leek als het op wetten en regels aankomt. ), want ik durf nu bijna niks online zetten. Er zijn wel kwatongen die beweren dat er van mij toch niks te copiëren valt, zo slecht als mijn foto's zijn...

        Comment


        • #5
          Ik wil wel mijn duit in het zakje doen als jurist (generalist).
          This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
          My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

          Comment


          • #6
            Originally posted by jaja
            Hallo,

            Als er dingen online gezet moeten gezet worden, dan kan dat steeds op de BD-server.
            Kan best handig zijn voor in het geval dat ...

            Jaja
            Met een duidelijke, en opvallende, link op de BD homepage, want met al die POTD's en heel dat archief... de foto's liggen daar bij wijze van spreken voor het rapen.
            Maar ook met ruimte voor vragen; misschien met een FAQ-lijstje en daarin doorverwijzen naar voorbeelden van vermeldingen,contracten, enz..

            Zo in de trand van:
            -Mag ik mijn foto's signeren met een schuilnaam? Geeft die mij juridisch evengoed het copyright?

            PS. Dit is niet zomaar een fictief voorbeeld, want ik worstel al een tijd met die vraag, omdat ik liever niet met mijn echte naam wil signeren Ik heb namelijk een naamgenoot die nogal veel in de belangstelling staat ( Gisteren eens gegoogeld op mijn naam en: 15700 resultaten!!!!)

            Comment


            • #7
              Originally posted by pcwiet
              [brIk heb namelijk een naamgenoot die nogal veel in de belangstelling staat ( Gisteren eens gegoogeld op mijn naam en: 15700 resultaten!!!!)
              LOL Troost je, er zijn veel ergere namen om met iemand te delen. Deze heeft tenminste geen misdadig verleden. Zeg, maar misschien probeer je ons allemaal om de tuin te leiden en ben je gewoon "de echte".

              Sorry voor de OT post. Het juridisch initiatief verdient alle lof en er zullen heel wat mensen bij gebaat zijn.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pieter G.
                Originally posted by pcwiet
                [brIk heb namelijk een naamgenoot die nogal veel in de belangstelling staat ( Gisteren eens gegoogeld op mijn naam en: 15700 resultaten!!!!)
                LOL Troost je, er zijn veel ergere namen om met iemand te delen. Deze heeft tenminste geen misdadig verleden. Zeg, maar misschien probeer je ons allemaal om de tuin te leiden en ben je gewoon "de echte".

                Sorry voor de OT post. Het juridisch initiatief verdient alle lof en er zullen heel wat mensen bij gebaat zijn.
                Neem maar van me aan dat ik sinds enkele jaren het woordje "veldrijden" HAAT . Man, wat een hoop zeikmails (excuse-moi le mot) dat ik daarover binnenkrijg . En nu wil mijn zoon ook nog aansluiten bij een wielrennersclub en dus wedstrijden gaan rijden! Man, man, man, wat een miserie.

                Comment


                • #9
                  Als het nodig is wil ik ook helpen als jurist. Mijn 'specialiteit' is wel het familierecht en niet de intellectuele eigendom, maar ik steek gerust een handje toe!
                  http://katrijn.fotopic.net
                  Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

                  Comment


                  • #10
                    Je kan al eenvoudig je fotos beschermen met een Creative Commons licence

                    zie: http://creativecommons.org/

                    Ik ga er dit weekend trouwens eentje aanmaken voor m'n site
                    http://www.razziphoto.com/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pcwiet
                      En nu wil mijn zoon ook nog aansluiten bij een wielrennersclub en dus wedstrijden gaan rijden! Man, man, man, wat een miserie.
                      De ironie van het lot...?
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kat
                        Als het nodig is wil ik ook helpen als jurist. Mijn 'specialiteit' is wel het familierecht en niet de intellectuele eigendom, maar ik steek gerust een handje toe!
                        We zijn toch één grote familie, dus dit valt onder "familierecht", niet Kat?
                        Zien jullie wel, nu hebben we al dadelijk een "bekende" juriste die ons wil helpen. Prachtig toch?

                        Comment


                        • #13
                          Is de wet van 30 juni 1994 inzake het auteursrecht hier van toepassing ?

                          Ludovic
                          EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                          BD0118BE

                          Comment


                          • #14
                            Euh... bekende juriste?
                            http://katrijn.fotopic.net
                            Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Kat
                              Euh... bekende juriste?
                              Wij kennen je nu toch al

                              Comment

                              Working...
                              X