Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Temperatuur digicam

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Temperatuur digicam

    Ik ga in maart naar lapland een foto reportage maken, nu is het daar -30 °C, is een digitale camera hier tege bestand? Heeft iemand hier betreft ervaring mee?

  • #2
    Originally posted by Benjamin vdZ
    Ik ga in maart naar lapland een foto reportage maken, nu is het daar -30 °C, is een digitale camera hier tege bestand? Heeft iemand hier betreft ervaring mee?
    een LCD (LIQUID Crystal Display) is volgens mij hier niet tegen bestand....die bevriest gewoon bij die temperaturen ... ook batterijtjes gaan hier wel eens last mee kunnen hebben... 't is dan ook wel heeeel koud hè -30
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

    Comment


    • #3
      Cyrox zal je hier sebiet wel alles komen vertellen wat je moet weten.
      Hij heeft hier namelijk deze week nog prachtige foto's gepost van zijn reis naar Lapland.
      Je kan al effe zoeken dan kom je al wat info tegen.

      Comment


      • #4
        Oeps min 30 zal niet gaan denk ik...
        Niet voor de cam en zeker niet voor de batterijen.
        In mijn boekje van Canon staat tussen de 0 en de + 40°C.
        Net onder nul (tot -10) zal nog gaan, want dat heb ik al gedaan, ook met m'n Oly, maar de batterijen zijn, na tien minuten in de vrieskoude, wel leeg.
        Effe in broekzak steken en ze waren terug OK.
        Maar min 30 °C is wel heel erg koud he?

        Comment


        • #5
          Daar vreesde ik al voor, dan zal het voornamelijk analoog gebeuren met een battery pack.

          Comment


          • #6
            voor -30 had ik vroeger mijn oude Canon F1, die cam was 100% mechanisch en werkt dus zonder batterij .. nu kom ik met -30 niet meer buiten

            het belangrijkste probleem is dat je batterijen leeg zullen zijn voor je het weet. daarom je reserve batterijen tegen je lichaam bewaren

            Comment


            • #7
              Sinds maandag terug van Saariselkä, helemaal in het noorden.
              Als het een troost mag zijn, -30° is daar niet de regel, ik heb intussen gezien dat het naar -15 en -10 evolueert, als je pas in maart gaat denk ik dat je geen extremen meer moet verwachten...maar het kan wel degelijk. 5 jaar geleden hebben ze daar een koudegolf gehad met temperaturen tot -53° !! dan kan je gewoon niet meer buiten.

              Concreet wat je vraag betreft, je moet ten allen tijde je cam warm kunnen houden, lees : boven het vriespunt. Een Nederlander in onze groep had een 300D en die past natuurlijk niet zomaar in je binnenzak, dus hij stak die in een rugzak, met als gevolg dat hij in 99% van de gevallen gewoon niet aanging, dat is dus ook niet de bedoeling. Wat ik je kan aanraden is een compact toestel, mocht het dan echt té koud zijn dan heb je tenminste dat nog, want analoog of digitaal, beiden bevatten electronica en falen dus bij te lang verblijf in de buitelucht.
              Verder moet je zeker handschoenen meenemen waarmee je kan fotograferen, had ik die gehad dan had ik véél meer foto's kunnen maken dan nu, mijn wijsvinger kriebelt nog na omdat die bijna bevroren was
              En ook reservebatterijen, en die bewaar je dan best in je broekzak.

              Kijk hier voor foto's.
              Mark (300D)

              Comment


              • #8
                In deze thread heb ik trouwens indertijd mijn vraag gesteld : http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=36465
                Mark (300D)

                Comment


                • #9
                  Bedankt alvast voor de reacties, ik neem in ieder geval mijn analoog toestel zeker mee, dit met een battery pack (nikon f75).

                  Comment


                  • #10
                    Een collega van mij is eens naar Noorwegen of Zweden geweest in de winter... Ik weet niet meer precies waar of welk Scandinavisch land... maar het was er koud.
                    Wel, hij heeft een kleine Canon Ixus. En het vroor daar stenen uit de grond. Hij stak die kleine cam in z'n broekzak, lekker warm...
                    Als hij een foto wou nemen, deed hij z'n handschoenen uit, nam de cam uit z'n broekzak, trok één foto en stak de cam vlug terug.
                    Dit alles zonder het LCD schermpje op te zetten , maar door de zoeker te kijken.
                    Wel hij heeft toch mooie foto's mee teruggebracht.
                    Dus als je de camera warm tegen je lichaam kan houden zal het gaan.
                    Ik weet het , het is omslachtig. Je handschoen uittrekken, cam uit de broekzak, aanzetten , foto maken, uitzetten, cam terug in de broekzak , handschoen terug aan. Maar het was dat of helemaal geen foto's.
                    En die mannen hadden van die handenverwarmers bij, je weet wel, zo van die gummi dingen met een metaalplaatje in dat je dan knipt en dan wordt dat lekker warm... Wel daar kan je tijdelijk je toestel ook mee opwarmen.

                    Comment


                    • #11
                      Je kan gerust met LCD werken, maar dan nooit te lang, hooguit 2 à 3 foto's op 1 plaats, en dan terug snel opbergen.
                      De broekzak hoeft niet echt, ik heb de mijne in de binnenzak van mijn thermisch pak bewaard (vriespunt ligt buiten dat pak) en geen enkele onregelmatigheid in de werking van de camera opgemerkt.
                      Mark (300D)

                      Comment

                      Working...
                      X