Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

    Tzijn weer examens. Tijd genoeg om mijn lenzen eens te testen (@18MP 550D) op mijn cursus. Ik trek al jaren met de 50mm f1.8, met niets dan lof daarover. Je moet natuurlijk wel weten dat je pas redelijke kwaliteit hebt vanaf f4. Onlangs kocht ik de 17-55mm. Met een 10x hogere prijs geeft die mij slechts 1/10 van het geluk dat de 50mm me bezorgt. Al sinds de dag van aankoop zit ik te pixelpeepen, en mij lijkt dat, hoewel de 17-55 vele flexibeler is, je uit de 50mm veel meer kan halen inzake beeldkwaliteit.

    De 50mm had me de woorden "chromatisch abberatie" stilaan doen vergeten. Van "purple fringing" had ik zelfs nog nooit gehoord. Met de 17-55mm is dit echter dagelijkse kost.

    CA:
    de ongegeneerde 17-55mm mét lightroom lenscorrectie (die eigenlijk niks deed):


    de kleine 50mm, trots, scherpzinnig doch bescheiden:


    Purple fringing met 17-55:


    Velen spreken boekdelen en prijzen de 17-55mm. Ik trek ondertussen terug met "da goeikoop stukske plastiek". Moesten de prijzen omgekeerd zijn (€100 voor de 17-55mm en €1000 voor de 50mm), dan zou je de 'upgrade' iedereen aanbevelen.

    Even serieus: leg ik de lat te hoog voor een zoom? Is de 50mm gewoon 'the hulk' van de lenzen? Is dit een slecht exemplaar van de 17-55? Wat vinden jullie werkelijk van de kwaliteit van de 17-55mm? Is dit geen valabele test? Het is wat ik over het algemeen ervaar.

    Mijn enige conclusie is: Op vlak van scherpte, contrast zijn beide lenzen fantastisch, maar op vlak van neveneffecten als CA en PF wint de 50mm.

    Ook hier mogen de foto's niet groter zijn dan 900 pixels langste zijde.

    RF
    Mod
    Last edited by Red Falcon; 26 juni 2011, 00:33. Reden: foto's te groot

  • #2
    Re: Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

    Ik zou zeggen, koop de 50 mm f 1.4.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

      Ik ben ook behoorlijk onder de indruk van mijn 50mm/F1.8, al volopen scherper als de kitlens. Net zoals mijn 500mm ook prima presteert. Als het gaat koop ik niks anders meer dan primes, die zijn gewoon gemaakt om optimaal te presteren.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

        Hier ook tevreden over mijn 50 1.4.

        PS: is dat een wiskunde cursus van Impens? Ziet er in elk geval gelijkaardig als de mijne uit
        Last edited by mr macro; 25 juni 2011, 19:25.
        Website

        Comment


        • #5
          Re: Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

          Oorspronkelijk geplaatst door Mickelimic Bekijk bericht
          Tzijn weer examens. Tijd genoeg om mijn lenzen eens te testen (@18MP 550D) op mijn cursus. Ik trek al jaren met de 50mm f1.8, met niets dan lof daarover. Je moet natuurlijk wel weten dat je pas redelijke kwaliteit hebt vanaf f4. Onlangs kocht ik de 17-55mm. Met een 10x hogere prijs geeft die mij slechts 1/10 van het geluk dat de 50mm me bezorgt. Al sinds de dag van aankoop zit ik te pixelpeepen, en mij lijkt dat, hoewel de 17-55 vele flexibeler is, je uit de 50mm veel meer kan halen inzake beeldkwaliteit.

          De 50mm had me de woorden "chromatisch abberatie" stilaan doen vergeten. Van "purple fringing" had ik zelfs nog nooit gehoord. Met de 17-55mm is dit echter dagelijkse kost.

          CA:
          de ongegeneerde 17-55mm mét lightroom lenscorrectie (die eigenlijk niks deed):


          de kleine 50mm, trots, scherpzinnig doch bescheiden:


          Purple fringing met 17-55:


          Velen spreken boekdelen en prijzen de 17-55mm. Ik trek ondertussen terug met "da goeikoop stukske plastiek". Moesten de prijzen omgekeerd zijn (€100 voor de 17-55mm en €1000 voor de 50mm), dan zou je de 'upgrade' iedereen aanbevelen.

          Even serieus: leg ik de lat te hoog voor een zoom? Is de 50mm gewoon 'the hulk' van de lenzen? Is dit een slecht exemplaar van de 17-55? Wat vinden jullie werkelijk van de kwaliteit van de 17-55mm? Is dit geen valabele test? Het is wat ik over het algemeen ervaar.

          Mijn enige conclusie is: Op vlak van scherpte, contrast zijn beide lenzen fantastisch, maar op vlak van neveneffecten als CA en PF wint de 50mm.
          50 mm primes zijn quasi onklopbaar. Zelfs een dure zoom moet het daartegen afleggen.
          Last edited by Red Falcon; 26 juni 2011, 00:35.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

            Ik heb ook dezelfde lenzen en dezelfde camera, maar ik heb ze niet zo nauwkeurig zitten vergelijken. degene die dat gedaan hebben zeggen idd dat 17-55 volopen al heel scherp is en het bijna niet beter kan goed ik weet het niet maar mijn favoriete lens is wel 85mm 1.4 van samyang ( alleen de ellende van manueel focussen he ). 17-55 heeft bepaalde dingen die het fotograferen wel erg aangenaam maakt, de snelle af, en lekker scherp vanaf 17mm 2.8kunne schieten......het is een andere beestje.
            Ik wil al een tijd mijn lenzen gaan vergelijken..........

            Ga het morgen doen denk ik en laat mijn bevindigen weten

            Comment


            • #7
              Re: Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

              Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht
              PS: is dat een wiskunde cursus van Impens? Ziet er in elk geval gelijkaardig als de mijne uit
              Een cursus gemaakt met Latex ziet er altijd hetzelfde uit

              Die 17-55 2.8, ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar als ik afga op wat ik er allemaal van hoor en lees, is de jouwe toch een slecht exemplaar.
              Een Tamron 28-75 f2.8 doet het beter volopen...
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

                kijk eens op de digital picture. Er is een verschil in scherpte, maar geen merkbare CA op 5.6.
                Edit: of toch echt niet zoveel als bij jouw exemplaar.
                Website

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

                  Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
                  Ga het morgen doen denk ik en laat mijn bevindigen weten
                  Dat zou geweldig zijn. Ben benieuwd of jij op dezelfde resultaten komt.


                  Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht
                  PS: is dat een wiskunde cursus van Impens? Ziet er in elk geval gelijkaardig als de mijne uit
                  Cursus vliegtuigprestaties&stabiliteit

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 50mm loopt rondjes rond de 17-55mm inzake CA en PF, normaal?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mickelimic Bekijk bericht
                    Dat zou geweldig zijn. Ben benieuwd of jij op dezelfde resultaten komt.

                    Ik heb vandaag enkele foto's van sint jan ( kerk in den bosch ) genomen op 50 mm 2.8 met beide objectieven, ik denk niet dat het voldoende is om beide lenzen te kunnen vergelijken. Het wordt iets later maar ik zal voor het nog een paar dingen bedenken als test objecten. Schaaltje fruit, een bladzijde uit een krant of een muur. suggesties zijn welokom omdat ik geen idee heb wat ik doe lol. Het wordt wel wat later omdat ik het ff iets te druk heb.........

                    Comment

                    Working...
                    X