Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

    Mail van lay-out man

    ...
    Kan jij mij :
    in de loop van maandag al enkele foto's opsturen waaruit ik kan kiezen voor het krantenartikel. dat is het meest dringende;
    en tegen het einde van de week een ruimere selectie voor de fotorol die op de site komt
    finaal, maar daar staat geen deadline op: alle foto's (die jij ok vindt) in hoge resloutie op een cd branden, voor ons archief.
    Mijn werk is sterk politiek en ideologisch getint (ik wil daar verder niet op ingaan, maatschappelijk debat mag hier niet) dus we doen na onze uren nogal wat uit engagement. Nooit een probleem geweest voor mij totdat men mij als fotograaf ontdekte.

    Ik krijg geen software om foto's te verwerken. GIMP wordt door onze informaticadienst beschouwd als onveilige software dus gratis alternatieven mogen ook niet. Thuiswerk is in principe niet toegestaan en aangezien men dan niet onder controle van de werkgever staat is daar inhaalrust voor aanvragen steeds gevoelig.

    Van die hoge resolutie beelden weet ik al helemaal niet wat ervan te denken. Ik beschouw dat als mijn werk, gemaakt in mijn vrije tijd. Daar hebben zij geen hoge resolutie beelden van te vragen.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

    Je zal dan toch eens met je werkgever afspraken moeten maken ivm rechten op de foto's en de software.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

      Dat zijn altijd heel moeilijke situaties. Ik zou je job voor je werknemer en je fotografie proberen gescheiden te houden. Kan je niet factureren voor je fotowerk? Een andere optie is minstens vragen om er X aantal uren van je normale werk voor te gebruiken. Maar 't is geen makkelijke toestand!

      Ik ga daar zelf vrij ver in. Ik ben leerkracht fotografie op een kunstacademie, maar ik probeer het fotografisch werk op zich tot een absoluut minimum te beperken. Als er foto's gemaakt moeten worden voor de academie, probeer ik daar een opdracht voor de cursisten van te maken, zodat de cursisten de foto's maken en niet ik. Enkel bij uitzondering lever ik hier en daar eens een foto die ik zelf gemaakt heb.

      Voor je 't weet zit je anders in een straatje zonder einde hoor! Just my 2 cents...
      www.focusfotografie.be
      www.facebook.com/eviwilmus

      Comment


      • #4
        Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

        Je werkgever factureren, denk dat daar regels over zijn, ivm schijnzelfstandigheid. Best navragen.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

          Als het eigen initiatief is, vrije tijd, eigen materiaal; kortom: als je werkgever je niet aanstuurt noch facilieert, heeft het dus níets met je werk te maken.
          Niets, afgezien van het engagement, maar dat is dan een "meer persoonlijke karaktertrek".
          Het fotografische "produkt" heb je dus in het verleden afgestaan door dat engagement, en niet door de bestaand werk gerelateerde gezagsverhouding.
          Het voorstellen van een vergoeding, en het maken van afspraken náást de bestaande dienstbetrekking is dus wel mogelijk. Maar, zoals iemand al min of meer hintte, wil je als zelfstandig ondernemer worden aangemerkt, dan zul je meerdere opdrachtgevers moeten hebben, en slechts de vraag naar bepaalde foto's, waarbij je dat dan verder zelf invult. (er mag geen gezagsverhouding bestaandals bij in duidelijke loondienst).

          Zul je geen andere opdrachtgevers vinden, dan kunnen je verdiensten toch, ook al heeft de fotografie niets met je functie te maken, als loon worden aangemerkt.
          Met dus de problematiek van startende ZZP-ers vwb afdracht sociale premies en Loonbelasting.

          Conclusie:
          Bepaal even wat je nu wilt gaan doen.
          Oriënteer je op een eventuele nevenwerkzaamheid als fotograaf, als zelfstandige, en bespreek dat met KvK, Belastingdienst, UWV (of hoe het nu ook mag heten).
          Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

          Comment


          • #6
            Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

            mss even een mailtje naar de informatica afdeling sturen.
            om LR/ photoshop te komen instaleren, daar je een opdracht hebt foto's aan te leveren in afgewerkte hoge resulutie.
            9 van 10 hebben ze deze software niet, stuur hun antwoord door naar je profiteur van een baas en de kous is af.
            je pc thuis is stuk !!!

            grts
            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
            www.korandoke.be

            Comment


            • #7
              Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

              Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
              1 Als het eigen initiatief is, vrije tijd, eigen materiaal; kortom: als je werkgever je niet aanstuurt noch facilieert, heeft het dus níets met je werk te maken.Niets, afgezien van het engagement, maar dat is dan een "meer persoonlijke karaktertrek".

              2 Het fotografische "produkt" heb je dus in het verleden afgestaan door dat engagement, en niet door de bestaand werk gerelateerde gezagsverhouding.
              Conclusie:
              3 Bepaal even wat je nu wilt gaan doen.
              Oriënteer je op een eventuele nevenwerkzaamheid als fotograaf, als zelfstandige, en bespreek dat met KvK, Belastingdienst, UWV (of hoe het nu ook mag heten).
              1 zo is het eigenlijk. Ik ben graag aanwezig op de nevenactiviteiten van mijn werk en ik maak graag foto's dus... Af en toe wordt de vraag wel expliciet gesteld, maar de facto maakt dat geen verschil.
              2 In het verleden heb ik altijd 900x600 afgeleverd. Voor t eerst vragen ze volledige resolutie.
              3 ik ben al een tijdje van plan om officieel in bijberoep te gaan werken. Zwart werk, risico op betrapt worden, enkel afhankelijk van wat mond aan mond reclame,... Ik doe dat liever allemaal wit.

              probleem zit eerder in de tijdsdruk. Ik heb nog nooit bij een huwelijk of zo binnen een bepaalde termijn werk moeten afleveren. ik deed dat rustig op mijn gemakske en liet iets weten als het klaar was. Vorige week was het ook al zaterdag opname en maandagmorgen afleveren. Het is uitzonderlijk dat het 2 weken achter elkaar is, maar elke keer vraagt men de foto's bijzonder snel na de activiteiten zonder mij de mogelijkheden te geven daar op mijn werk aan te werken. Ik kan wel GIMP vanaf usb draaien, maar als ze dat zien gaat er wat zwaaien.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                Thuiswerk is in principe niet toegestaan en aangezien men dan niet onder controle van de werkgever staat is daar inhaalrust voor aanvragen steeds gevoelig.
                Dit geeft geen blijk van goed vertrouwen in de werknemer(s), meestal blijkt namelijk(als dit gebeurd) dat de werknemer toch te zuinig deklareert kwa uren.

                Bespreken of het in je taakomschrijving kan worden opgenomen en dan ook met de nodige faciliteiten, is dit niet mogelijk trek dan je consequenties en doe gewoon je normale werk.

                Niet thuiswerken en geen software op het werk=geen foto's.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

                  als je zelf gratis je kunnen aanbied.
                  dan gaat men er van uit dat het gratis is en blijft.
                  ken natuurlijk het hele verhaal niet, noch je persoon niet of je werk.

                  op het werk weten ze dat ook van mij, en ook al vragen gekregen om dergelijke diensten te willen doen, heb onmiddelijk laten horen dat ik dit als hobby doe en dat enkel de zon gratis schijnt.

                  grts
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

                    ik zou toch ook proberen er iets extra uit te halen!
                    toch zeker een goed gesprek met HR en de nodige personen.
                    staat niet in je taakomschrijving op't werk. ofwel?

                    software zou inderdaad wel voorzien mogen worden als iets anders niet mag.

                    virus op pc thuis kan altijd

                    is inderdaad wel een vrij delicaat geval.
                    probeer een goed gesprek eens en zie wat er uit de bus rolt.

                    is't niks kan je nog altijd gewoon je werk doen en de fotografie eruit laten.

                    en jah tijdsdruk, die leg je zelf ook wel een beetje, niks beloven wat je weet dat je niet haalt
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dit geeft geen blijk van goed vertrouwen in de werknemer(s), meestal blijkt namelijk(als dit gebeurd) dat de werknemer toch te zuinig deklareert kwa uren.

                      Bespreken of het in je taakomschrijving kan worden opgenomen en dan ook met de nodige faciliteiten, is dit niet mogelijk trek dan je consequenties en doe gewoon je normale werk.

                      Niet thuiswerken en geen software op het werk=geen foto's.
                      ik ga in werksituaties ook uit van 'vertrouwen is leuk, controle is beter'. Daar kom ik zelf ook verder mee dan met vertrouwen.

                      1 ik zou toch ook proberen er iets extra uit te halen!
                      toch zeker een goed gesprek met HR en de nodige personen.
                      staat niet in je taakomschrijving op't werk. ofwel?

                      software zou inderdaad wel voorzien mogen worden als iets anders niet mag.

                      2 virus op pc thuis kan altijd

                      is inderdaad wel een vrij delicaat geval.
                      probeer een goed gesprek eens en zie wat er uit de bus rolt.

                      is't niks kan je nog altijd gewoon je werk doen en de fotografie eruit laten.

                      3 en jah tijdsdruk, die leg je zelf ook wel een beetje, niks beloven wat je weet dat je niet haalt
                      1 ik moet mij geen zorgen maken om evaluatiegesprekken door al het 'buitenuurlijk' werk dat ik verricht.

                      2 ze kennen mij als de grote Linux-profeet. Virussen bestaan gewoonweg niet (nauwelijks) in Linux land.

                      3 Zij vragen, ik beloof en dan de dag voor de opdracht komen de verwachtingen van timing . Ik leg die niet zelf op.

                      ik zal daar eens goed met mijn coördinator over klappen. Dat zijn allemaal wel redelijke mensen, maar ze kunnen zich allemaal heel goed weg steken achter nog iemand. 'Voor mij ok, maar ik moet dat ook aan die en die verantwoorden' horen wij nogal vaak.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        Mijn werk is sterk politiek en ideologisch getint...........

                        Ik krijg geen software om foto's te verwerken. GIMP wordt door onze informaticadienst beschouwd als onveilige software dus gratis alternatieven mogen ook niet. Thuiswerk is in principe niet toegestaan en aangezien men dan niet onder controle van de werkgever staat is daar inhaalrust voor aanvragen steeds gevoelig.
                        nou dat is dan toch duidelijk.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          Vorige week was het ook al zaterdag opname en maandagmorgen afleveren. Het is uitzonderlijk dat het 2 weken achter elkaar is, maar elke keer vraagt men de foto's bijzonder snel na de activiteiten zonder mij de mogelijkheden te geven daar op mijn werk aan te werken. Ik kan wel GIMP vanaf usb draaien, maar als ze dat zien gaat er wat zwaaien.
                          Dat is toch niet meer van deze tijd. Je hebt een contract en daarbuiten doe je je werkgever ook nog eens een plezier. En dan "gaat er wat zwaaien"????????
                          Ik zou die aanraden om uit het onkosten potje een cameraatje te kopen en zijne prul zelf op te lossen.
                          Als het dan toch zonodig moet dan zou ik zeker mijn eigen voorwaarden stellen. Op mijn manier!!!!!! Te nemen of te laten. (ik heb dat voor mijn vorige werkgever ook zo gedaan en een hoop gez... gekregen. 'Tis daarom dat ik zo reageer)

                          Groeten, Bert
                          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                          www.bertofotografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

                            Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                            Dat is toch niet meer van deze tijd. Je hebt een contract en daarbuiten doe je je werkgever ook nog eens een plezier. En dan "gaat er wat zwaaien"????????
                            Ik zou die aanraden om uit het onkosten potje een cameraatje te kopen en zijne prul zelf op te lossen.
                            Als het dan toch zonodig moet dan zou ik zeker mijn eigen voorwaarden stellen. Op mijn manier!!!!!! Te nemen of te laten. (ik heb dat voor mijn vorige werkgever ook zo gedaan en een hoop gez... gekregen. 'Tis daarom dat ik zo reageer)

                            Groeten, Bert
                            ergens heb ik de indruk dat hij het zelf zo wilt...
                            nooit vergeten dat je werknemer bent, en geen werkgever.
                            dit zijn 2 grote verschillen.
                            sebiet moe je nog betalen om daar te mogen werken. goe zot

                            grts
                            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                            www.korandoke.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: mijn werkgever begint nu toch wel veel fotowerk te vragen

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              ik ga in werksituaties ook uit van 'vertrouwen is leuk, controle is beter'. Daar kom ik zelf ook verder mee dan met vertrouwen.
                              Die controle is er toch: jij levert de foto's af op de juiste tijd en als je daar een normale tijd voor schrijft, kan daar toch niks mis mee zijn. Als je drie uur op je werk zit foto te bewerken is de output misschien veel minder als thuis: fijn die controle....
                              Last edited by hjanssen; 24 juni 2011, 10:59.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X