Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

    Ik zie bij verkoop ne tamron staan, ne 17-55 ( ofzoiets,) maar op ne crop is dat 27-88
    maar die lens KAN NIET op ne fullframe staan ( enkel geschikt voor ne cropcamera )
    waarom zet men dan daar niet ineens ne 27-88mm op dan?
    om mensen de illusie te geven dat ze ne groothoek hebben gekocht ??
    ne maat van mij heeft ne 70-300, en dat is tenminste een lenske ( volgens hem ), alleen op 300mm heeft hij soms last van "stilhouden" maar dat is weer op ne crop, en als ik zeg dat hij ne 112-480 in zijn handen heeft , dan wijst hij naar wat op de lens staat. ( ne 480 van uit de hand ) ik vind dit reclame maken voor iets dat niet waar is, en men zou daar de "eerlijke" waarden MOETEN op zetten.
    Vandaag die reklame gezien van de nikon S9100 op tv. en op het einde schuift die in 3 delen zeker 20 cm uit.. man man man, dat bakske is misschien 2 cm dik, en dan komt daar ne lens uit van 8 cm ofzo per deel. ze moesten ze aan de schandpaal zetten begore, ik wil zo ene , maar dan moet de lens wel minstens 15 cm zijn, anders wil ik hem niet
    Hetzelfde met dat reklameke van die panasonic : waar die vrouw voorbijrijdt, en haren telefoon nummer nog laat zien, en hij in ne wip.. en hij heeft hem scherp want hij kan hem aflezen, zo ene heb ik gekocht en... hij is terug binnen, want als hij niet beter is dan ik nu in werkelijkheid gezien heb, dan "stamp" ik hem kapot, ik vind dit rippen van mensen die geloven wat ze laten zien. ne lumix met ne zeiss lens. jawadde, trekt op geen ballen wat daar uit komt, voor een beleke van 10 x 15 is die misschien nog iets te ??? Maar ze maken reklame dat nen 30 x 40 geen probleem is, wel ik heb daar op 10 x 15 al problemen mee met hun scherpte.
    Dus, als starter : vind jij het eerlijk dat de waarden op ne lens niet kloppen met de waarheid??

  • #2
    Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

    De waarden op die lenzen kloppen wel. Het is de camera die de waarden "aanpast", niet de lens.

    Comment


    • #3
      Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

      Ik begrijp de frustratie, en heb hier ook even met zo'n gedachten gezeten.
      Toch is het volkomen logisch en de afmetingen kloppen. een 17-50 is wel degelijk een 17-50, maar de focale lengtes worden berekent op basis van een 35 mm sensor/film.
      Het is een beetje ingewikkeld, maar de 1,6 cropfactor van bv canon (1,5 bij nikon) betekent dat de sensor kleiner is dan 35 mm, ik geloof bij asp-c toestellen iets van rond de 24 mm.

      Met andere woorden:
      De 17 mm is op een 35 mm full frame zeker weten 17 mm, ook op de crop dslr, maar doordat de sensor kleiner is word er als het ware een stukje van de randen niet geprojecteerd naar de sensor toe, dus krijg je eigenlijk een 'gecropt' beeld op je sensor. Daardoor lijkt de foto meer 'ingezoomd'.
      Die '480 mm' is en blijft wel degelijk 300 mm, maar lijkt gewoon 480 mm doordat er een stuk van de buitenranden gewoon niet vastgelegd word door de kleinere sensor, dit heeft wel soms voordelen voor de cropcamera's. Deze kun je overal lezen op het internet.
      Het blijft iets ingewikkeld om uit te leggen, maar ik heb toch geprobeerd hé.
      De vergelijkingen kun je overal op het internet terugvinden.
      Hopelijk heeft u hier iets aan gehad.
      En als u dit allemaal al wist, dan bied ik nu al mijn excuses aan.
      "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

      Comment


      • #4
        Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

        Oorspronkelijk geplaatst door Rein Bekijk bericht
        De waarden op die lenzen kloppen wel. Het is de camera die de waarden "aanpast", niet de lens.
        op ne canon is dat 1,6, en als ik die lens koop VOOR NE canon, dan heb ik niet ne 17 - 55 maar ne.. dus bull****t, want die lens is gemaakt voor ne canon crop camera, en gaat me nooit 17-55 geven.
        Geef hier een voorbeeld van wat me bv. in mij hoofd schiet .
        ik ga versterkers maken van 500 watt, dus geweldige mannen. Je komt thuis , en wat blijkt, hij geeft maar 10 watt Rms, je vraagt, hé waar is die 500 watt ? Wel dat is het gene dat hij verbruikt. Dus lieg ik niet . Vind ik net hetzelfde : iets verkopen, maar de waarden kloppen niet als je het gebruikt.

        Comment


        • #5
          Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

          Die waarden kloppen wel!
          De brandpuntafstanden worden niet groter. De sensor van je toestel is gewoon kleiner.
          Er worden geen leugens vermeld.
          Mvg Tim

          Comment


          • #6
            Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

            Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
            Die waarden kloppen wel!
            De brandpuntafstanden worden niet groter. De sensor van je toestel is gewoon kleiner.
            Er worden geen leugens vermeld.
            wees nu eens eerlijk, ik koop ne CROPlens op een CROPtoestel
            bv die 18-55 van canon op nen 50D dus een croplens op een croptoestel ( kan hem niet op mijne fullframe zetten want dan is hij kapot) dus die lens is gemaakt voor zo een toestel en dan mag men dat vergelijken met ne 35mm waarom dan niet met ne 6X6 ?? of ne 6 x 9 ? Die lens is gemaakt voor een 1,6 toestel en word dan ne 28-88, waarom zet men dat er dan niet op? Want met ne 35mm vergelijken gaat niet op, want daar is de lens niet voor geschikt.

            Comment


            • #7
              Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

              Omdat de brandpuntafstand van die lens niet 28-88mm is, maar 17-50mm.

              Trouwens welke brandpuntafstand zou jij willen zien staan op een lens die op zowel op crop als op FF kan worden gebruikt (bv. 85mm f1.8)?
              Mvg Tim

              Comment


              • #8
                Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                EF 85mm en EFs 136mm simpel toch ??

                Comment


                • #9
                  Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                  Gewoon simpel omdat 35 mm (fullframe) de standaard is, en omdat een 85 mm lens een 85 mm lens blijft, ongeacht de sensor. Dank zij deze standaard kan men beter vergelijken (en de mm veranderen dan wel op een crop-sensor, maar niet de beeldhoek.... die blijft op iedere camera gelijk, ongeacht of het een fullframe of een crop-camera is. Daardoor is bv een 80 mm op een fullframe helemaal niet gelijk aan een 50 mm op een crop-Canon (50 mm x 1,6 is ook 80 mm)).
                  En wat als Canon (of een ander merk) morgen beslist meerdere camera's uit te brengen met allemaal een andere crop-factor, bv een instappertje van 1,7 en een beter toestel met een crop-factor van 1,5 : Moet men dan echt iedere mogelijke crop-factor op de lens gaan schilderen, het is te hopen dat het een grote télé is....
                  Neen, dank zij deze standaard is het heel wat duidelijker, juist dat eventuele kleine rekensommetje maken....
                  Last edited by Perico; 24 juni 2011, 02:36.

                  Comment


                  • #10
                    Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                    Het probleem is dat de reclamejongens gekozen hebben om alles in brandpuntsafstanden uit te drukken (en dat is formaat afhankelijk. Voor mijn sinar F2
                    8x10 is een 300mm een groothoek).
                    Beter zou zijn alles in beeldhoeken (in folders staat dat meestal wel) uit te drukken.
                    Maar dat leest minder vlot.

                    YMMV
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                      Brandpunten hebben helemaal niks met de sensor cq camera erachter te maken, maar alleen met een natuurkundig feit van hoe de lens het licht breekt.
                      klik
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                        Op lenzen staan geen leugens maar het probleem is dat de mensen steeds willen vergelijken met 35mm standaard.

                        Als je beseft dat bij een cropcamera 30mm standaardobjectief is
                        dat 18 mm en kleiner groothoek is en 45 mm en hoger teleobjectieven zijn dan zit je juist.

                        Jij bent het zelf die voor verwarring zorgt omdat jij persé wil gaan omrekenen naar 35mm standaard terwijl je met een APS-C standaard zit

                        De cijfers op de lens zijn de brandpuntafstand van die lens. Bij een FF zal je bij die brandpuntafstand een groter beeld registreren dan bij APS-C formaat meer is er niet aan.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Het probleem is dat de reclamejongens gekozen hebben om alles in brandpuntsafstanden uit te drukken (en dat is formaat afhankelijk. Voor mijn sinar F2
                          8x10 is een 300mm een groothoek).
                          Beter zou zijn alles in beeldhoeken (in folders staat dat meestal wel) uit te drukken.
                          Maar dat leest minder vlot.

                          YMMV
                          zit je met hetzelfde probleem.

                          http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldhoek

                          Bij crop gaad de d in de formule wijzigen (dus ook de uitkomst van de beeldhoek).
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            zit je met hetzelfde probleem.

                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldhoek

                            Bij crop gaad de d in de formule wijzigen (dus ook de uitkomst van de beeldhoek).
                            Uiteraard wijzigt de beeldhoek met verschillende formaten maar niet de brandpuntsafstand en dat was wat de TS misleidend vond .
                            Zou het niet zinniger zijn te zeggen dat voor een lens (crop) de beeldhoek 45° en het zelfde voor een FFsensor ? Dan weet je meer dan te zeggen in het eerste geval dat het brandpunt 35mm en in het tweede 50mm is. (en voor een Sinar 8x10 360mm is )
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                              Maar jongens toch... zo'n gefrustreerd gedoe over "correctheid"...
                              Als je een objectief gaat kopen, dan test je hem toch? Wat maken cijfertjes dan in -absolute- waarden dan uit?
                              Ik zit met een cropcamera, en heb maanden gewerkt met een standaard objectief. Van daaruit heb ik objectieven bijgekocht gebaseerd op m'n ervaring met de 18-55mm (op 36mm equivalent ). Dus een beetje meer breed aan de ene kant, een beetje meer zoom aan de andere kant, that's it for me. Je hebt natuurlijk altijd cijfern****kers, en dat is hun goed recht, maar ik maal er niet om

                              Mocht de TS een FULLFRAME camera gehad hebben met FUlLFRAME objectieven... ging hij nooit dit topic opstarten...

                              Ohja: eens lens is geen objectief... als je toch zo correct wil zijn.... Dikke vette en hartelijke
                              www.brunodyserinck.be
                              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                              Comment

                              Working...
                              X