Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 18-135

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 18-135

    Hallo

    Omdat de autofocus van mijn kitlens kapot is, ben ik naar de winkel gegaan voor een nieuwe lens. Nu de verkoper heeft mij de canon ef-s 18-135mm aangeraden, en deze heb ik ook meegenomen. Ik zag wel dat er redelijk veel negatieve commentaar was over deze lens. Is deze dan zo slecht? Ik ben nog maar een beginner met fotografie en weet ook nog niet direct welke tak ik specifiek ga kiezen. Ik weet dat ik misschien beter eerst eens op mijn gemak gekeken had, maarja ik was daar en hij zei dat het zeker geen slechte lens was dus.. Heb ik hier nu echt een miskoop mee gedaan?

    gr Stef

  • #2
    Re: Canon 18-135

    Nee hoor, maak je niet ongerust, het is uiteindelijk de fotograaf die de foto maakt, niet de lens. Het is waar, er zijn objectieven de scherpere beelden opleveren dan jouw objectief. Maar voor bekijken op het scherm (laat ons zeggen een grootte van ong. 1000 pixels) of afdruk op 10-15 formaat, of zelfs in een fotoboek een A4-afdruk) zal deze lens, mits goed gebruik prima beelden afleveren. Je dient de reviews steeds met het nodige korreltje zout te nemen.

    En laten we nu even het bereik bekijken: omgerekend naar kleinbeeld formaat beschik je nu over een bereik van 29-216 mm. Toen ik vele jaren terug in het analoge tijdperk begon met fotografie, konden we als beginner van dergelijk bereik alleen maar dromen.

    Begin gewoon te fotograferen met deze lens en je zal stilaan merken wat je interessegebieden zijn en dan kan je later uitbreiden naar het tele-bereik, het groothoek-bereik of meer naar de macro.

    Maar zelfs als je later volledig geupgrade bent naar de top-lenzen, ben ik ervan overtuigd dat je onbewust nog dikwijls gaat teruggrijpen naar dit objectief. Dit is immers het prima bereik voor het fotograferen van feesten, dorpsgebeurtenissen,... Kortom; evenementen waarbij je niet de tijd hebt om even van lens te verwisselen.

    En die iets mindere scherpte? Denk aan de korrel zout, en mits de juiste verscherping in PS (dat moet met mijn 70-200 IS ook hoor) kan je prima beelden afleveren. Enkel het afdrukken op posterformaat is misschien minder voor de hand liggend...

    Laat je wel niet verleiden tot een aankoop van een extender op die lens om meer tele te bekomen. Daar is die echt niet geschikt voor. Wat je eventueel wel zou kunnen overwegen als macro je interesseert is de aankoop van een tussenring. Dit moet volgens mij wel kunnen met deze lens.

    Kortom; goede aankoop, mits het juiste gebruik.

    Groeten,
    Geert

    Comment


    • #3
      Re: Canon 18-135

      Bedankt voor je reactie!
      Nu ja, mijn voorkeur van fotograferen gaat op het moment uit naar landschappen en ook wel macro. Daarom dacht ik ook aan deze lens , omdat je hier nog de groothoek op hebt en toch een redelijk goede zoom hebt om niet te kort te moeten gaan bij macro.
      Nu jij zegt dat ik voor macro het best tussenringen zou gebruiken? Ik ken hier ook iemand die het met een voorzetlens doet, en hier toch goede resultaten mee behaalt. Wat is het verschil hier dan tussen?

      gr Stef

      Comment


      • #4
        Re: Canon 18-135

        Met voorzetlenzen heb ik geen ervaring, enkel met tussenringen. Met voorzetlenzen zou ik oppassen, aangezien je een extra glaslaag voor je objectief plaatst. Als je hiervoor kiest, ga dan wel voor een goed merk. Naast de mogelijke achteruitgang qua scherpte heb je met voorzetlensen nog eens extra kans op flare. Maar ik zeg het nog eens, ik heb geen ervaring met voorzetlenzen.
        Mijn tussenringen gebruik ik geregeld, zowel op mijn 70-200 als op mijn sigma 105 macro, en dit gaat prima.
        Dus als je tussenringen koopt, kan je die na aankoop van een macro-objectief ook nog gebruiken, voorzetlenzen enkel als de filtermaat dezelfde is.
        Maar je moet nog niet te veel vooruit denken, geniet gewoon van je nieuwe aankoop, trek foto's en al de rest komt vanzelf.

        Groeten,
        Geert

        Comment


        • #5
          Re: Canon 18-135

          Ik had de verkoper nog even gecontacteerd ivm die 18-135 lens. Nu hij zei dat het geen probleem was om deze eventueel om te kunnen ruilen, vb voor de 17-85. Dus nu is mijn vraag of ik dat zou doen? Ik heb dan wel iets minder telebereik, maar misschien wat betere kwaliteit?

          gr Stef

          Comment


          • #6
            Re: Canon 18-135

            Oorspronkelijk geplaatst door houben stef Bekijk bericht
            Ik had de verkoper nog even gecontacteerd ivm die 18-135 lens. Nu hij zei dat het geen probleem was om deze eventueel om te kunnen ruilen, vb voor de 17-85. Dus nu is mijn vraag of ik dat zou doen? Ik heb dan wel iets minder telebereik, maar misschien wat betere kwaliteit?

            gr Stef
            Kijk hier eens...

            Wij kunnen natuurtlijk niet in uw plaats beslissen. Misschien dat je hier iemand vind die de beide lenzen persoonlijk heeft uitgetest...

            Groeten,
            Geert

            Comment


            • #7
              Re: Canon 18-135

              Laat je niet van de wijs brengen. De 18-135 mm lens is een zeer goede lens om mee te starten. Natuurlijk zijn er betere en scherpere maar die kosten dan ook een veelvoud of hebben niet hetzelfde bereik. Je weet toch maar pas na een tijdje fotograferen wat je het meeste ligt en dan kan je specifiek voor die interesse een lens bijkopen.

              Comment

              Working...
              X