Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De "waarde" van digitale foto's : interessant!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De "waarde" van digitale foto's : interessant!!!

    http://abcnews.go.com/sections/WNT/SciTech/digital_photography_040208-1.html
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Lijkt me een beetje een "kromme" redenering ontwikkeld door archivarissen die hun jobke (onder de huidige vorm dan) bedreigd zien door de digitale technologie. Ik herinner me nog dat ik zo'n drie jaar geleden filmarchieven afgedweild heb met voorstellen om de meest waardevolle en bedreigde beelden te digitaliseren en toegankelijk(er) te maken en telkens kwam ik dan die "grijze stofjassen" tegen die de rust van hun "filmkerkhof" niet verstoord wilden zien.

    Eindelijk begint hier wat verandering in te komen en beginnen de grote archieven systematisch hun verkruimelende negatieven in te scannen...

    Ik huiver bij de gedachte hoeveel schitterend beeldmateriaal er ondertussen verloren is gegaan door dit soort van conservatieve navelstaarderij.

    Lang leve de digitale media !
    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

    Comment


    • #3
      Originally posted by peterke
      Lijkt me een beetje een "kromme" redenering ontwikkeld door archivarissen die hun jobke (onder de huidige vorm dan) bedreigd zien door de digitale technologie. Ik herinner me nog dat ik zo'n drie jaar geleden filmarchieven afgedweild heb met voorstellen om de meest waardevolle en bedreigde beelden te digitaliseren en toegankelijk(er) te maken en telkens kwam ik dan die "grijze stofjassen" tegen die de rust van hun "filmkerkhof" niet verstoord wilden zien.

      Eindelijk begint hier wat verandering in te komen en beginnen de grote archieven systematisch hun verkruimelende negatieven in te scannen...

      Ik huiver bij de gedachte hoeveel schitterend beeldmateriaal er ondertussen verloren is gegaan door dit soort van conservatieve navelstaarderij.

      Lang leve de digitale media !

      Ik zou het niet beter verwoord kunnen hebben!

      Het wordt trouwens ook tijd om in België komaf te maken met het "beschermd beroep" van fotograaf. Ook dát is conservatief gedoe.

      De donkere kamer is allang vervangen door een PC, en wat vroeger manueel moest, wordt nu volautomatisch (en beter) gedaan door het toestel zelf.

      Maw. door een verschuiving van technologie zit een fotograaf tegenwoordig meer op PC dan wat anders (als het tenminste een fotograaf is die meevolgt met technologische verniewing). En een PC, dat is MIJN gebied (ik wil zeggen; waar IK mijn diploma in gehaald heb), dus ik vind niet dat iemand het recht heeft een beschermd beroep te maken (of te houden), als zijn werk zich merendeels afspeelt op dingen waarvoor hij zélf niet gestudeerd heeft.

      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jochen
        Originally posted by peterke
        Lijkt me een beetje een "kromme" redenering ontwikkeld door archivarissen die hun jobke (onder de huidige vorm dan) bedreigd zien door de digitale technologie. Ik herinner me nog dat ik zo'n drie jaar geleden filmarchieven afgedweild heb met voorstellen om de meest waardevolle en bedreigde beelden te digitaliseren en toegankelijk(er) te maken en telkens kwam ik dan die "grijze stofjassen" tegen die de rust van hun "filmkerkhof" niet verstoord wilden zien.

        Eindelijk begint hier wat verandering in te komen en beginnen de grote archieven systematisch hun verkruimelende negatieven in te scannen...

        Ik huiver bij de gedachte hoeveel schitterend beeldmateriaal er ondertussen verloren is gegaan door dit soort van conservatieve navelstaarderij.

        Lang leve de digitale media !

        Ik zou het niet beter verwoord kunnen hebben!

        Het wordt trouwens ook tijd om in België komaf te maken met het "beschermd beroep" van fotograaf. Ook dát is conservatief gedoe.

        De donkere kamer is allang vervangen door een PC, en wat vroeger manueel moest, wordt nu volautomatisch (en beter) gedaan door het toestel zelf.

        Maw. door een verschuiving van technologie zit een fotograaf tegenwoordig meer op PC dan wat anders (als het tenminste een fotograaf is die meevolgt met technologische verniewing). En een PC, dat is MIJN gebied (ik wil zeggen; waar IK mijn diploma in gehaald heb), dus ik vind niet dat iemand het recht heeft een beschermd beroep te maken (of te houden), als zijn werk zich merendeels afspeelt op dingen waarvoor hij zélf niet gestudeerd heeft.


        euh...Jochen, ik wil helemaal niks aan je werk afbreken of kritiek op je persoon geven of zo... so don't get me wrong hè

        Het is de bedoeling van de opleiding tot fotograaf ('k zeg wel de bedoeling ) om deze mensen een beetje van fotografie, belichting, compositie en alles wat er bij komt mee te geven. Als dit verloren gaat, geloof me op mijn woord (en het is al bezig ) gaan er veel "prutsers" komen die zich "gauw effe" een digitaaltje aankopen en veel geld voor hun werk gaan vragen...en op die manier heel de "fotografie" de dieperik in jagen en verzieken... Dus hobby, amateur...laat je eens goed gaan en show these pictures! maar professioneel...nee dank u, als je'r dan toch persé geld mee wil verdienen...dan is dat diploma een kleine moeite aangezien je leeft voor je hobby
        some toys 4 big boys
        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

        Comment


        • #5


          euh...Jochen, ik wil helemaal niks aan je werk afbreken of kritiek op je persoon geven of zo... so don't get me wrong hè

          Het is de bedoeling van de opleiding tot fotograaf ('k zeg wel de bedoeling ) om deze mensen een beetje van fotografie, belichting, compositie en alles wat er bij komt mee te geven. Als dit verloren gaat, geloof me op mijn woord (en het is al bezig ) gaan er veel "prutsers" komen die zich "gauw effe" een digitaaltje aankopen en veel geld voor hun werk gaan vragen...en op die manier heel de "fotografie" de dieperik in jagen en verzieken... Dus hobby, amateur...laat je eens goed gaan en show these pictures! maar professioneel...nee dank u, als je'r dan toch persé geld mee wil verdienen...dan is dat diploma een kleine moeite aangezien je leeft voor je hobby
          Sorry, niet akkoord.

          Ik zie niet in waarom fotografie-kennis gepriviligeerd zou moeten worden door er een beschermd beroep rond te bouwen. Punt uit.

          Om het met een voorbeeld te zeggen: ik heb een A1 diploma van analist programmeur. De PC is dus mijn werkterrein. Maar ik besef ook al te goed dat er veel mensen zo'n PC thuis hebben. En dat er veel mensen actief en creatief op dat ding bezig zijn, met zaken die ik tijdens mijn studies heb geleerd. Veel van deze mensen verdienen wat bij met hun creativiteit; ze bouwen websites, freeware progs, you name it. Welnu, er is GEEN HAAR op mijn hoofd die er aan denkt om hen dit te verbieden. Nochtans zou ik óók makkelijk kunnen zeggen dat "hun werk ondermaats is" en dat "ze onder de prijs werken".

          Zie je wat ik bedoel?

          Waarom zou ik geen bijberoep mogen hebben als fotograaf? En zij wel als (ik zeg maar iets) webdesigner?

          Trouwens; de discussie is puur theoretisch hoor; als je in België een bijberoep begint als "grafisch analist" of zoiets, dan zal vadertje staat niet van zijn oren maken ...ook al ben je in je bijberoep in werkelijkheid 100% bezig met fotografie.
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jochen
            [brTrouwens; de discussie is puur theoretisch hoor; als je in België een bijberoep begint als "grafisch analist" of zoiets, dan zal vadertje staat niet van zijn oren maken ...ook al ben je in je bijberoep in werkelijkheid 100% bezig met fotografie.

            Heel juist. Je geeft het beestje gewoon een andere naam en je bent vertrokken. Iemand voorstellen voor een alternatieve naam voor "fotograaf"?

            Ik zie trouwens ook geen enkele reden waarvoor fotograaf een beschermd beroep zou moeten zijn. Als je je als fotograaf wil bewijzen, dan toon je je portfolio, niet je diploma.

            seppuku.

            Comment


            • #7
              Alternatief voor fotograaf is gemakkelijk:

              Ik verkoop vanaf heden a 1 euro (excl verzendkosten) diploma's <font color="maroon">Lichtregistrateur[/COLOR] aan ieder die geregistreerd is op BD, da's nl een goede opleiding

              Comment


              • #8
                Originally posted by seppuku
                Originally posted by Jochen
                [brTrouwens; de discussie is puur theoretisch hoor; als je in België een bijberoep begint als "grafisch analist" of zoiets, dan zal vadertje staat niet van zijn oren maken ...ook al ben je in je bijberoep in werkelijkheid 100% bezig met fotografie.

                Heel juist. Je geeft het beestje gewoon een andere naam en je bent vertrokken. Iemand voorstellen voor een alternatieve naam voor "fotograaf"?



                Ik zie trouwens ook geen enkele reden waarvoor fotograaf een beschermd beroep zou moeten zijn. Als je je als fotograaf wil bewijzen, dan toon je je portfolio, niet je diploma.

                seppuku.

                Het word tijt dat al die beschermde beroepen worden afgeschaft, buiten die van dokter en pillendraaier.
                Zo zou de regering die toch zo graag 200 000 jobs wil maken iets nuttigs doen.



                http://dougsimages.photopoints.com/main/photos/showauthor.aspx?txtHiddenAuthorID=1093
                .....Dyslexie.......

                Comment


                • #9
                  LOL Erik
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Erik Mansvelders
                    Alternatief voor fotograaf is gemakkelijk:

                    Ik verkoop vanaf heden a 1 euro (excl verzendkosten) diploma's <font color="maroon">Lichtregistrateur[/COLOR] aan ieder die geregistreerd is op BD, da's nl een goede opleiding


                    of lichtregistrerende knopjes- en toetsenbediener, dit dekt nog een grotere lading. Kwestie van de genomen foto's zelf op pc te kunnen bewerken
                    Luc
                    BD0174BE

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Erik Mansvelders
                      Alternatief voor fotograaf is gemakkelijk:

                      Ik verkoop vanaf heden a 1 euro (excl verzendkosten) diploma's <font color="maroon">Lichtregistrateur[/COLOR] aan ieder die geregistreerd is op BD, da's nl een goede opleiding
                      SCHITTEREND!

                      Tranen in de ogen van 't lachen.

                      It is done! Vanaf heden ben ik lichtregistrateur!
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Kwestie van de genomen foto's zelf op pc te kunnen bewerken
                        Nee nee, diegenen die de foto's ook nog bewerken kunnen het diploma <font color="maroon">Groot Lichtregistrateur[/COLOR] aanvragen

                        Misschien goed erbij te vermelden dat deze diploma's uiteraard ietsje groter zijn en daarom ook 20 eurocent duurder...

                        Comment


                        • #13
                          Waar kan ik die 1,20 euro naar overmaken.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Erik Mansvelders
                            Kwestie van de genomen foto's zelf op pc te kunnen bewerken
                            Nee nee, diegenen die de foto's ook nog bewerken kunnen het diploma <font color="maroon">Groot Lichtregistrateur[/COLOR] aanvragen

                            Misschien goed erbij te vermelden dat deze diploma's uiteraard ietsje groter zijn en daarom ook 20 eurocent duurder...
                            Erik, ge zijt erin vandaag!

                            ...ja, dat was vlaams.
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment

                            Working...
                            X