Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statief welkom in kerk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • statief welkom in kerk?


    Hoe welkom ben je met een statief in een kerk?
    Zijn er mensen die hier al positieve of negatieve ervaringen mee gehad hebben?
    Is er een groot verschil tussen een doorsnee parochiekerk en een door toeristen overrompelde kathedraal?

    mercietjes

    seppuku.

  • #2

    Hi Seppuku,

    Geen ervaring met combinatie kerk en statief maar ik kan mij zo voorstellen als ge eerst eens met de plaatselijke meneer pastoor praat dat ge weinig tegenstand zal ondervinden.
    Ik neem aan dat het enkel om een statief gaat en dat ge de kerk niet wil binnenvallen met een halve vrachtwagen studiolampen en dergelijke.
    Ook het tijdstip zal wel een rol spelen. Tijdens de Hoogmis of tijdens een begrafenis lijkt mij een minder geschikt moment.

    Dany.

    Comment


    • #3
      Ik heb al verschillende malen met een statief in de lokale kerk aan het werk geweest. Normaal zit daar overdag geen kat (ook geen mens) binnen ik heb altijd ongestoord mijn gang kunnen gaan. Dit kan echter anders zijn in een kerk die toeristisch is.
      Normaal kom ik zeer zelden in kerken, enkel als ik er iets van kan gebruiken, zoals in de dorpskerk hebben ze nog een leuke antieke preekstoel en die heb ik al enkele malen gebruik als Item in een compositie.

      Zolang ze niks zeggen zou ik het mij er niet aantrekken en mijn gang gaan met statief.


      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Volgens mij hebben de kerkgangers liever dat je met een statief werkt. Zodoende heb je geen flits nodig voor binnenopnames. Zonder statief betekend meeste gevallen een sterke flitslicht.
        Groetjes, Blord

        Canon 7D en wat lenzen.

        Comment


        • #5
          In een kerk gebruik ik altijd een statief. Om foto's te maken natuurlijk.

          De vraag is IMHO niet : is een statief toegelaten.
          Wel : stoor ik de sereniteit en de stilte in de kerk.

          'k denk dat luidruchtigheid en nonchalence veel erger is in een kerk dan iemand die in low profile een statief gebruikt.

          My 2€

          Skitch
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            tegenwoordig zitten de kerken toch leeg, dus erg storen kan je niet doen
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

            Comment


            • #7
              Ik kan mij bij Skitch aansluiten.
              Een statief is zeker het probleem niet.
              wel wanneer jij met een statief in de kerk binnenkomt.
              ik heb dat ook al gedaan en geen kat die mij is komen zeggen dat het niet mocht.

              Comment


              • #8
                Als je er geen studio van maakt denk ik ook niet dat er iemand problemen over zal maken.
                Groetjes,

                Rudi Petitjean

                NATURE GALLERY

                Comment


                • #9
                  Een statief mag enkel binnen als ie christelijk en bijgevolg gedoopt is

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Koenie
                    Een statief mag enkel binnen als ie christelijk en bijgevolg gedoopt is
                    inderdaad, even de tripot in het wijwatervat en klaar is kees
                    Groetjes Mac Patrick
                    Sometimes you can't make it on your own
                    Make Poverty History www.one.org
                    They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

                    Canon dinges
                    BDxxxBE

                    Comment


                    • #11
                      Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                      Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                      Comment


                      • #12
                        De kerken waar ik al heb gezien dat een statief expliciet verboden was, waren toeristische kerken. Ik vermoed dat men wil vermijden dat je even mooie foto's maakt dat diegene die ze verkopen...
                        Een flits haalt in een beetje kerk immers weinig uit, tenzij je daar bent om mensen te fotograferen. Dan gaat het meestal over een trouwfeest of iets dergelijks. Als er in dat geval iets niet toegelaten is, dan hoor je dat meestal op voorhand.

                        Stefan.

                        Comment


                        • #13
                          Hangt ervan af waar... Kerken (interieur en exterieur) zijn mijn favoriete onderwerpen en een gemiddelde "sessie" neemt makkelijk een halve dag in beslag (voor het "grotere werk", zoals een kathedraal, meerdere dagen -gespreid over meerdere weken/maanden). In België is de houding t.a.v. statieven zeer relaxed en als je contact opneemt met de plaatselijke pastoor/koster, dan krijg je er vaak zelfs een rondleiding bij (niet onbelangrijk als je die minder gekende "schatten" wil ontdekken). Zelfs in de toeristische trekpleisters zoals de Kathedraal in Gent kan je rustig je werk doen. Belangrijk is steeds dat je je discreet opstelt.

                          In het buitenland kan dat wel even anders uitpakken: in Rome moet je snel en vooral slim zijn, want je wordt er gegarandeerd weggejaagd met je statief. (Ik heb nu viavia wel een aanvraag gedaan bij de persdienst van het Vaticaan, eens zien wat dat oplevert...) Frankrijk is ook zeer relaxed wat het statief betreft; ook in de grote kerken, kathedralen en basilieken. Groot-Brittannië: steeds even vragen bij de koster of in het infocenter van grote Kathedralen (Winchester, Canterbury, York, ...) en dan is het meestal geen probleem (maar ik heb er al genoeg buiten zien zetten hoor).

                          Een paar tips toch: ga eerst eens op verkenning en documenteer je goed vooraleer je een grote kerk of kathedraal "aanpakt". Je kan dan al min of meer plannen waar je dat statief gaat neerzetten en hoe je het best speelt met de lichtinval.
                          Het is zeer aangeraden om te wachten totdat de "toeristendruk" iets minder is (hangt af van het seizoen, weer en tijdstip van de dag).
                          "Groot" is niet hetzelfde als "mooi"... Vaak kan je in een kleine dorpskerk treffender beelden schieten dan in die overrompelde kathedralen... en heb je meer tijd.
                          Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                          Comment


                          • #14
                            Mijn ervaring in deze is dat er in de meeste kerken waar ik ben geweest, voldoende banken en stoelen waren waarop de camera kan rusten. En dat is practisch bedoeld, niet sarcastisch. Ik heb nog nooit een tripod uitgevouwen in een kerk, behalve toen ik een trouwreportage maakte voor mijn broer.
                            Eventueel kun je altijd nog een "draad-statief" proberen.
                            Voor diegene die niet weet wat dat is; bevestig een draad aan de camera, welke aan de andere einde in een lus om je voet zit. Als je de draad strak trekt zodanig dat het occulair op de juiste hoogte zit is dat bijna net zo goed als een mono-pod.
                            Groets, Gerhard
                            Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

                            Comment


                            • #15
                              Eerst en vooral wil ik iedereen al bedanken voor de reacties op mijn vraag.

                              Het is niet mijn bedoeling met massa's apparatuur te gaan bestormen. Gewoon ik, mijn camera en mijn statief. Ik wil vooral de architectuur op een interessanten manier vastleggen.

                              @ Thor:

                              Een kerkstoel kan inderdaad uitkomst bieden, maar het probleem daarbij is dat je moeilijk in een andere hoek t.o.v. de horizon kan trekken dan die van de bovenkant van de stoel. Dus als je, zoals ik, veel gewelven fotografeert, zijn die stoelen minder handig.

                              seppuku.

                              Comment

                              Working...
                              X