Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotografie

    ik moet dringend een aantal dingen leren over fotografie,

    ik ben eigenaar van een canon EOS 550D met een tamron lens 18-270
    maar slaag er vaak niet in om mijn foto's mooi scherp te krijgen of
    ideaal qua belichting etc.
    Toch wil ik graag leren de (bijna) perfecte foto te maken als ik dit leuke ding bovenhaal.

    Is er iemand in de buurt van Veerle-Laakdal die me soms eens op sleeptouw wil nemen en me de dingen des fotografia on the spot wil/kan bijleren ? ik hou van alle vormen van fotografie.

    Ik wil eventueel in ruil voor het 'meelopen' de door mij gemaakte foto's ter beschikking stellen van de betreffende persoon voor bewerking of eventueel gebruik naar eventuele klanten toe.

    Thanks,

    McJerry
    Canon EOS 550D - Tamron 18-270 mm - Canon 50 mm F1.8 II - Sigma 170 - 500 mm

  • #2
    Re: fotografie

    Ik ben natuurlijk geen referentie materiaal, maar hier zijn paar algemene waarheden:

    Ik zou bijna altijd op Manual schieten - dan heb je alle parameters zelf in de hand, en je bent veel slimmer dan de kamera.

    Voor een scherpe foto heb je natuurlijk een voldoende hoge sluitertijd nodig - rule of thumb: minstens 1/brandpuntsafstand - dus als je op 270mm zit, zorg dat je 1/270 sec hebt.
    Of op statief... dat alles om bewegingsonscherpte van de camerabeweging tegen te gaan.

    Als je onderwerp beweegt, kan je ook bewegingsonscherpte krijgen - zorg gewoon dat de sluitertijd klein genoeg is.

    Goed scherpstellen - Autofocus kan niet altijd de actie volgen, zeker met goedkopere zooms. Het kan zelfs zijn dat de autofocus van je lens slecht gecalibreerd is - probeer ook manueel scherp te stellen met Live view, maximaal inzoomen op scherm. Kleinere diafragma waarde = moeilijker scherp te stellen. Met f4-f6 moet dat geen probleem zijn.
    Kies grotere diafragma waardes voor meer scherpte-diepte, om alles scherp te krijgen, en kwaliteit wat te verbeteren.

    Wat belichting betreft - zou ik paar goedkope flitsers aanschaffen, met zenders (dat kan zelfs met een krap budget). Je kunt ook allerlei dingen gebruiken om diffuus licht te krijgen - gewoon een plaat bedekt met zilverpapier of piepschuim, om zonlicht (of flitsers) te reflecteren kan een uitstekend resultaat geven. Door een goeie belichting krijg je ook meer details te zien, alles lijkt scherper te zijn. Let wel op - veel licht betekent nog niet een goeie belichting!

    Experimenteren maar, zou ik zeggen!
    Last edited by Anthon; 30 mei 2011, 22:52.

    Comment


    • #3
      Re: fotografie

      Ik zou bijna altijd op Manual schieten - dan heb je alle parameters zelf in de hand, en je bent veel slimmer dan de kamera.
      Allicht juist maar slechte vergelijking.
      Ik denk slimmer te zijn dan mijn wagen maar ik zal nooit de wagenparameters gaan veranderen vooralleer ik de wagen ga gebruiken.
      Eventjes verder uitleggen mss: een fototoestel (zoals een wagen e.d.) is een object dat me verschillende gebruiksmogelijkheden biedt van amateur tot prof.
      Wat hebben de meesten onder jullie tegen automatische fotografie? De resultaten zijn dikwijls even goed of soms beter dan manuele opnames.
      Bij de meeste gebruiksvoorwerpen doet iedereen beroep op de automatische mogelijkheden; waarom betrouw je een programma van de wasmachine en doe je niet zelf de handwas? Idem voor vaat, koffiezet, gsm. Wat is er mis met automatisme? De moderne technologie is uiterst krachtig en zelfs "slimmer" (jawel) dan de mens.
      Opmerking: dit is een eenvoudige simplistische reactie die absoluut niet denigrerend wil zijn t.o.v. de " fotografische kennis en kunst".
      Alle respect voor ons aller hobby of profbezigheid maar noteer wel dat het fototoestel een bron van inkomsten is voor afwerkcentrales en dat producenten dus toestellen en systemen op de markt brengen om daaraan te voldoen.
      Vergeet ook niet dat voor veel industriële, wetenschappelijke en medische fotografische toepassingen de "automogelijkheid" de enige ware gebruiksmogelijkheid is (totale uitschakeling van menselijke fouten en kunstzinnige benaderingen)

      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Re: fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Anthon Bekijk bericht
        Ik ben natuurlijk geen referentie materiaal, maar hier zijn paar algemene waarheden:

        1 Ik zou bijna altijd op Manual schieten - dan heb je alle parameters zelf in de hand, en je bent veel slimmer dan de kamera.

        2 Voor een scherpe foto heb je natuurlijk een voldoende hoge sluitertijd nodig - rule of thumb: minstens 1/brandpuntsafstand - dus als je op 270mm zit, zorg dat je 1/270 sec hebt.
        Of op statief... dat alles om bewegingsonscherpte van de camerabeweging tegen te gaan.

        Als je onderwerp beweegt, kan je ook bewegingsonscherpte krijgen - zorg gewoon dat de sluitertijd klein genoeg is.

        Goed scherpstellen - Autofocus kan niet altijd de actie volgen, zeker met goedkopere zooms. Het kan zelfs zijn dat de autofocus van je lens slecht gecalibreerd is - probeer ook manueel scherp te stellen met Live view, maximaal inzoomen op scherm. Kleinere diafragma waarde = moeilijker scherp te stellen. Met f4-f6 moet dat geen probleem zijn.
        Kies grotere diafragma waardes voor meer scherpte-diepte, om alles scherp te krijgen, en kwaliteit wat te verbeteren.

        3 Wat belichting betreft - zou ik paar goedkope flitsers aanschaffen, met zenders (dat kan zelfs met een krap budget). Je kunt ook allerlei dingen gebruiken om diffuus licht te krijgen - gewoon een plaat bedekt met zilverpapier of piepschuim, om zonlicht (of flitsers) te reflecteren kan een uitstekend resultaat geven. Door een goeie belichting krijg je ook meer details te zien, alles lijkt scherper te zijn. Let wel op - veel licht betekent nog niet een goeie belichting!

        Experimenteren maar, zou ik zeggen!
        1 niet mijn advies. Manueel is enkel voor die situatie waarin je echt weet dat je camera t niet gaat kunnen of als je met flitsers werkt. Sluitertijd-, diafragmavoorkeur en de P-stand laten je ook toe om snel en soepel te werken en ook tot 3 stops over of onder te belichten als je vermoedt dat je meter t niet gaat kunnen.

        2 1/brandpuntxcropfactor is zekerder

        3 heeft mijn fotografie enorm vooruitgeholpen, maar of je nu iemand die nog onzeker is over de basis der basis al op strobistenpad moet sturen...
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment

        Working...
        X