Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe belichtig instellen ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe belichtig instellen ???

    Binnenkort vertrekken wij op vakantie naar Lanzarote. Daar is het landschap hoofdzakkelijk zwart door de lave maar wel met spierwitte huisjes. Hoe kan is best de belichting afstellen op mijn canon G5 ??? Op de P-stand ??? overbelichten ??? onderbelichten??? Wie weet er raad ???
    Groetjes Vicky

  • #2
    Alvast liever onderbelichten dan overbelichten. Dan kan je nog steeds met PS detail ophalen.

    Misschien ter plekke uw histogram eens bekijken ?
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de tip Dama
      Groetjes Vicky

      Comment


      • #4
        Vicky,

        ik zou me alvast in Av-mode zetten om zo aan de hand van het diafragmagetal met scherptediepte te kunnen werken....

        daarbovenop zou ik zeer zeker spotmeting gebruiken en wel als volgt :
        aangezien je zowel hele donkere als hele lichte delen in je foto's zal hebben is het van belang te weten dat ofwel je overbelichtingen in je lichte delen zal hebben, ofwel onderbelichtingen in je donkere delen...

        je moet dus op voorhand gaan kiezen welk deel je correct wil belichten, en daar met je spotmeter de lichtmeting op uitvoeren.
        Neem bijvoorbeeld dat je jouw witte huisje correct wil belichten op die lava achtergrond... richt de spotmeter op het witte huisje en kijk welke sluitertijd je camera voorstelt...is die voldoende om geen bewegingsonscherpte te hebben, kan je desgewenst herkadreren en afdrukken...
        je zal nu wel eventueel in photoshop de details in de zwarte lava wat moeten ophalen, maar zoals hierboven al gezegd is dat geen probleem (je zou versteld staan wat PS nog uit je donkere delen kan toveren..) Overbelichting is fataal :wit blijft wit !

        op dezelfde manier kan je tewerk gaan als je detail in de donkere delen wil bewaren...richt je spotmeter op een donker onderwerp, druk half in, herkadreer en druk af...

        je kan natuurlijk ook ergens een tussenwaarde gaan zoeken....iets dat in een zwartwitfoto als neutraal middengrijs zou kunnen omschreven worden...neem ergens iets dat tussen fel belicht en hyperdonker in ligt en meet daar eens...

        als je sluitertijd niet datgene is wat je wil, moet je natuurlijk de isowaarde en/of het diafragma aanpassen, maar dat weet jij wel...

        een andere, meer softwarematige manier zou zijn dat je in Manuele stand werkt op statief en dan verschillende foto's neemt vanuit exact hetzelfde standpunt, en nadien bij mekaar gaat flansen in Photoshop, waarbij je al de correct belichte onderdelen uit je verschillende foto's bij mekaar plakt...

        in beide gevallen zal je moeten meten met je spotmeter !

        It's up to you...

        Stef

        Comment


        • #5
          Stef,
          correct me if I'm wrong...

          Maar volgens mij is het heel riskant om spotmeting te doen op witte huisjes of zwarte lava.
          Dit betekent dat de waarde die de spotmeter aangeeft, het wit (ik laat nu de zwarte lava even achterwege) correct zal belichten, wat een compleet onderbelichte foto tot gevolg heeft.

          Ik zou eerder een spotmeting doen op het lichtste deel én op het donkerste deel en dan een gemiddelde waarde gebruiken.
          Je kan het nog verder drijven, en meerdere punten meten en uitmiddelen.

          Maar dat doet de evaluative metering in jouw plaats, dus denk ik dat je daarmee al in de goede richting komt.

          Ik wist niet dat de G5 over spotmeting beschikte, maar ik ken het toestel dan ook niet zo goed.

          Wat de diafragmavoorkeuze betreft, daar ben ik het wel mee eens.

          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dama
            Stef,
            correct me if I'm wrong...

            Maar volgens mij is het heel riskant om spotmeting te doen op witte huisjes of zwarte lava.
            Dit betekent dat de waarde die de spotmeter aangeeft, het wit (ik laat nu de zwarte lava even achterwege) correct zal belichten, wat een compleet onderbelichte foto tot gevolg heeft.

            Ik zou eerder een spotmeting doen op het lichtste deel én op het donkerste deel en dan een gemiddelde waarde gebruiken.
            Je kan het nog verder drijven, en meerdere punten meten en uitmiddelen.

            Maar dat doet de evaluative metering in jouw plaats, dus denk ik dat je daarmee al in de goede richting komt.

            Ik wist niet dat de G5 over spotmeting beschikte, maar ik ken het toestel dan ook niet zo goed.

            Wat de diafragmavoorkeuze betreft, daar ben ik het wel mee eens.


            zoals ik al zei : als je de twee extremen in je foto hebt zal je altijd ergens moeten inboeten...met de spotmeting bepaal je zelf wat/waar wel en wat niet....en zoals jij herhaalt kan je inderdaad ook ergens een gemiddelde waarde gaan meten (je hoeft niet te gaan rekenen, richt je spotmeter op een paar delen die volgens jou ergens in de gemiddelde lichtwaardes van je foto zal liggen).

            Met die evaluative / matrixmeting zie je toch iets over het hoofd hoor, en dat is dat je misschien wel dat witte huisje correct wil belichten, zonder dat dat huisje een groot deel van je foto inneemt... stel je voor dat ze dat witte huisje wil aftekenen tegen een enorme zwarte lavaberg, en je kadreert dat huisje bijvoorbeeld ergens in de rechter benedenhoek.... met evaluative metering ga je een lange sluitertijd krijgen (om al dat zwart dat het grootste deel van je foto uitmaakt correct belicht te krijgen), met als gevolg dat je witte huisje compleet overbelicht zal zijn en je dus je foto kan weggooien...

            voorbeeld twee maakt het misschien nog duidelijker :
            een persoon fotograferen tegen een venster waar er licht naar binnen schijnt...als je daar evaluative metering gebruikt zal je een hele mooie venster met misschien zelfs een mooi weergegeven lucht te zien krijgen...de persoon ervoor zal wel niet meer zijn dan een donkere silhouet...de camera zal namelijk flippen op die grote hoeveelheid licht in sommige gebieden van de foto...dat er ook een klein beetje donkere delen inzitten zal de sluitertijd wel nar beneden halen, maar bijlange niet voldoende om het onderwerp (de persoon) correct te belichten...laat staan dat je hem zal herkennen...

            Snappie?

            Stef

            Comment


            • #7
              ik blijf erbij...tot ergernis van anderen misschien

              koop jezelf een grijskaartje (in vergelijking tot je camera een kleine kost) en pak die mee...meet daar je licht op met spotmeting en in 90% van de gevallen zit je goed

              't mor een tiptje
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

              Comment


              • #8
                Originally posted by Huggy
                ik blijf erbij...tot ergernis van anderen misschien

                koop jezelf een grijskaartje (in vergelijking tot je camera een kleine kost) en pak die mee...meet daar je licht op met spotmeting en in 90% van de gevallen zit je goed

                't mor een tiptje
                akkoord en niet akkoord....

                in de studio en zo is dat allemaal correct,

                maar als Vicky haar kaartje tegen dat huisje moet zetten, en dan een paar honderd meter lopen op het kaartje tegen dienen berg te gaan zetten en te meten, en dan weer terug te komen, enz...enz...

                het licht kan over zo'n afstanden toch danig verschillen...of een boom kan ergens een schaduw op doen vallen enz...

                Stef

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Huggy
                  ik blijf erbij...tot ergernis van anderen misschien

                  koop jezelf een grijskaartje (in vergelijking tot je camera een kleine kost) en pak die mee...meet daar je licht op met spotmeting en in 90% van de gevallen zit je goed

                  't mor een tiptje
                  Als je een witte kaart gebruikt, daar dan een foto van neemt en die instelt als witbalans, geeft dat dan hetzelfde resultaat als een spotmeting/lichtmeting op een grijskaart?
                  Groetjes,
                  Frank

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by silim
                    Originally posted by Huggy
                    ik blijf erbij...tot ergernis van anderen misschien

                    koop jezelf een grijskaartje (in vergelijking tot je camera een kleine kost) en pak die mee...meet daar je licht op met spotmeting en in 90% van de gevallen zit je goed

                    't mor een tiptje
                    Als je een witte kaart gebruikt, daar dan een foto van neemt en die instelt als witbalans, geeft dat dan hetzelfde resultaat als een spotmeting/lichtmeting op een grijskaart?
                    Ha bijlange niet hee..

                    je mag een belichtingsmeting niet verwarren met een witbalansmeting Frank...

                    het eerste dient om je belichtingstijd correct te bepalen(met een grijskaart), en het andere om je kleuren juist weer te geven (met een witte kaart)...

                    Stef

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Stef
                      Originally posted by Huggy
                      ik blijf erbij...tot ergernis van anderen misschien

                      koop jezelf een grijskaartje (in vergelijking tot je camera een kleine kost) en pak die mee...meet daar je licht op met spotmeting en in 90% van de gevallen zit je goed

                      't mor een tiptje
                      akkoord en niet akkoord....

                      in de studio en zo is dat allemaal correct,

                      maar als Vicky haar kaartje tegen dat huisje moet zetten, en dan een paar honderd meter lopen op het kaartje tegen dienen berg te gaan zetten en te meten, en dan weer terug te komen, enz...enz...

                      het licht kan over zo'n afstanden toch danig verschillen...of een boom kan ergens een schaduw op doen vallen enz...

                      Stef
                      Stef,

                      opvallend licht is overal ongeveer 't zelfde, dus je kan je kaartje gewoon vasthouden voor je huisje en de belichting vastleggen...of gewoon op afstand blijven en vanuit camerastandpunt meten.....tenzij je met wolken aan de hemel zit... gewoon zien dus dat je kaart gevuld wordt met hetzelfde licht als op je onderwerp...
                      't heeft mij alleszins al heel veel geholpen
                      some toys 4 big boys
                      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Stef
                        Originally posted by silim
                        Originally posted by Huggy
                        ik blijf erbij...tot ergernis van anderen misschien

                        koop jezelf een grijskaartje (in vergelijking tot je camera een kleine kost) en pak die mee...meet daar je licht op met spotmeting en in 90% van de gevallen zit je goed

                        't mor een tiptje
                        Als je een witte kaart gebruikt, daar dan een foto van neemt en die instelt als witbalans, geeft dat dan hetzelfde resultaat als een spotmeting/lichtmeting op een grijskaart?
                        Ha bijlange niet hee..

                        je mag een belichtingsmeting niet verwarren met een witbalansmeting Frank...

                        het eerste dient om je belichtingstijd correct te bepalen(met een grijskaart), en het andere om je kleuren juist weer te geven (met een witte kaart)...

                        Stef
                        Dju, dat is waar ook, blijkbaar niet lang genoeg nagedacht
                        Dus het beste resulaat bekom je dan door beide te gebruiken?
                        Maar zoals vermeld in een hogere reply is dat niet echt handig op buitenlokaties met verzichten/grote afstanden, maar wel perfect bruikbaar in een studio.
                        Groetjes,
                        Frank

                        Comment


                        • #13
                          en hoe weet je dan dat je kaartje met hetzelfde licht gevuld wordt?

                          Nu je zegt dat je met een open hemel dient te zitten en zelf niet ergens onder/in/achter mag staan, ben ik mee ....maar je zit dus wel met een aantal beperkingen natuurlijk..je huisje mag dan ook niet onder een boom staan en jij daar twintig meter vandaan...

                          met spotmeting maakt het niet uit waar je staat...of er al dan niet wolken zijn enz...

                          Stef

                          Comment


                          • #14
                            Vicky, maak je je niet een beetje te veel zorgen? Zulke gigantische extremen heb je nu ook weer niet in dat landschap. OK, de huisjes zijn inderdaad wit, maar de lavasteen is eerder bruin, en nog best ver verwijderd van zwart. Ik heb persoonlijk weinig problemen ervaren met de lichtmeting op mijn Fuji 6900, en ik ben over het algemeen best tevreden geweest van de foto's. Ik gebruikte bijna uitsluitend center-weighted average en diafragmavoorkeuze, en ik heb met dat toestel nooit belichtingscompensatie gebruikt. Als de G5 die mogelijkheid biedt, beoordeel dan het histogram en probeer overbelichting te vermijden. Zit het histogram niet goed, neem dan de foto opnieuw en meet het licht op een andere plaats.

                            Ik hoop dat je je toestel een beetje kan beschermen (lensadapter en uv filter ook) want het kan er ontzettend stoffig zijn op Lanzarote. Als je een wit t-shirt draagt en er staat wat wind (is vaak het geval) dan kan het er rozig uitzien tegen 's avonds. Er is niet zo ontzettend veel te zien vind ik (en wat er is, heeft met Cesar Manrique te maken), maar je kan er in deze periode van het jaar wel van aangenaam lenteweer en een rustige omgeving genieten. En voor de fotograaf zijn er altijd wel dingen de moeite van het vastleggen waard.

                            Mijn albumpje van vorig jaar vind je hier. Je mag mij ook altijd mailen als het hier off-topic dreigt te gaan.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Mijn ervaring als je die kanten opgaat is, AVmode en bracketing. Maar met die bracketing pak je wel X3 foto's -> een Xdrive meenemen is dan wel aangewezen, overbelichte of te donker kan je wel zelf op tijd en stond wissen. Ik vind dit de ideale methode die met de minste inspanning het beste resultaat geeft.
                              Velen gaan dit nu idioot vinden tot ze zelf in die situatie hebben gefotografeerd.

                              Comment

                              Working...
                              X