Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filmpje laten ontwikkelen en laten scannen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filmpje laten ontwikkelen en laten scannen

    Hoi,

    Misschien een beetje off-topic voor BD, maar toch:

    Nu ik een DSLR heb en wat lenzen, leek het mij niet onverstandig er een analoge body bij aan te schaffen (2dehands voor een prikkie).
    Nu zou ik wel de analoge foto's die ik dan ga maken willen digitaliseren. Ik heb wel eens bij de Hema en rolletje laten ontwikkelen en afdrukken en dan zo'n cd erbij besteld waar ze dan je foto's opzetten, maar die kwaliteit en resolutie van de scans was nu niet echt denderend.

    Weten jullie of er ketens/winkels zijn die dezelfde mogelijkheid bieden (ontwikkelen+op cd zetten) maar dan met een betere kwaliteit en nog een redelijke prijs ook? Ik zal niet veel rolletjes gaan schieten, dus wellicht is dit een betere optie dan zelf een scanner aanschaffen...

    Hartelijk dank voor de info!

    Michael
    www.lowspark.nl

  • #2
    Is dat niet duur? zo analoog fotograferen? Je betaald je toch blauw aan rolletjes , ontwikkelkosten, afdrukken... en dan als ze afgedrukt zijn, zie je de foto's pas voor de eerste keer en is de helft mislukt... Ik zou dat niet kunnen betalen, want ik trek meer dan 1000 foto's per maand.

    Comment


    • #3
      Als je het zo schetst is het inderdaad duur...maar in mijn geval is het voor erbij. Ik fotografeer voor 98% digitaal met mijn C40 of D30, alleen in bepaalde gevallen (behoefte aan meer groothoek met nog aan te schaffen groothoekzooms (15-30 of 17-40), als ik van te voren kan weten dat ik een relatief grote vergroting >20x30 nodig heb, als backup tijdens vakanties of evenementen) kan het handig zijn een analoge body te hebben.
      En voor die gevallen ben ik op zoek naar de mogelijkheid om een filmpje relatief goedkoop, maar toch met redelijke kwaliteit , naast te laten ontwikkelen/afdrukken ook in digitale vorm te kunnen bewaren/archiveren/publiceren.
      www.lowspark.nl

      Comment


      • #4
        Of het nu een de moeite is dat je een scanner aanschaft of niet, is iets dat je zelf het best kan beoordelen. Ik werk ongeveer op een gelijkaardige manier. Ik kan niet onkennen dat er zekere voordelen zijn aan deze werkwijze, als film gebruik ik altijd de Fuji Sensia 100 een diafilm dus. Dan kan ik de voordelen van een volle sensor combineren met het digitale. Bijvoorbeeld voor groothoekopnames zal ik die analoog maken om te volle van de 17mm gebruik te maken. En ik heb nog altijd een dia voor projectie en deelname aan wedstrijden, wat ook belangrijk is voor mij.

        Ik opteerde voor zelf een scanner aan te schaffen omdat ik een "controle freak" ben; ik hou alles graag zelf in handen en behaal scans die de kwaliteit van mijn D60 overtreffen. Maar daar kruipt tijd in en ik moet zeggen dat de scanner per maand soms maar 1 keer gebruikt wordt.

        Om nu op je vraag terug te komen, ik zou dit oplossen door een vaklabo in te schakelen, zij gaan voor U kwalitatief perfecte scans aanmaken, maar daar gaat een prijs aanvasthangen. Ik heb geen idee van wat zoiets in Nederland kan kosten maar in het Antwerpse ken ik vele professionele labo's die perfect werk leveren. Trouwens tegenwoordig worden alle prints van een diafilm op deze werkwijze gemaakt. Dus dikwijls gaat de klant naar huis met een digitale afdruk zonder het zelf te weten.
        Door deze eerder forse prijzen is een scanner zeker als je hem tweedehands op de kop kan tikken zeer snel terug verdiend.

        Ik werk met een Nikon Super Coolscan 4000 ED die bijzonder goede resultaten geeft, van een kleinbeeld dia maakt ik een digitaal bestand met een groote van ongeveer 60 Mb die me in staat stelt om afdrukken te maken van 30 X 45 cm met een resolutie hoger dan 300 dpi en dit zonder interpolatie. Moest ik nu zo'n afdruk van een dia op die afmetingen laten maken bij hoger vernoemd prof lab dan zou ik daar rond de 50 Euro voor betalen. Terwijl met dit nu geen 3 euro kost !!! Dus op twintig afdrukken van dia's heb ik een tweedehands scanner terug verdiend. Scannen zonder afdruk zal wel goedkoper zijn maar toch zit daar wel wat werk in en "time is money"

        Ik hoop U van dienst te zijn met mijn visie op Uw vraag.

        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Originally posted by mic
          Is dat niet duur? zo analoog fotograferen? Je betaald je toch blauw aan rolletjes , ontwikkelkosten, afdrukken... en dan als ze afgedrukt zijn, zie je de foto's pas voor de eerste keer en is de helft mislukt... Ik zou dat niet kunnen betalen, want ik trek meer dan 1000 foto's per maand.
          Ik heb zo de voorbije 2 jaar gewerkt. Filmpje(s) kopen, zuinig (vooral op vakantie een marteling ) fotootjes nemen (niet TREKKEN!), laten ontwikkelen met CD-tje (bij Carrefour: Kodak ontwikkeling, beste kwaliteit als je niet bij een gespecializeerde fotozaak wil/kan gaan),en dan de foto's op PC. Dit kost circa 20 euro per filmpje (rolletje + ontwikkelen + afdrukken (10x15) + Photo-CD. Dus idd zoals Mic aanhaalt, onbetaalbaar duur als je veel foto's wil maken. Daarom ben ik uiteindelijk ook digitaal gegaan! Ik kan nu onbezorgd een MD-tje (698 foto's in de hoogste resolutie) volschieten op een doordeweekse dag.
          Maar wat Mic zegt over "de helft mislukt...", daar ben ik het niet echt mee eens. Als je zuinig moet fotograferen, besteedt je automatisch meer aandacht aan elke opname (instellingen van je cam, kadrering, lichtinval, storende achtergronden, enz...

          Comment

          Working...
          X