Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vriendendienst - hoe aanpakken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vriendendienst - hoe aanpakken ?

    Beste collega-amateurfotografen, jullie kennen ms het volgende probleem.

    Ik heb goed gerief en kan redelijke foto's maken, dus word ik regelmatig door vrienden, vrienden van vrienden, familie en collega's gevraagd om foto's te maken van feestjes, recepties, concerten van beginnende bands etc. Ik zit daar niets mee in, maar vraag me af hoe ik hen kan duidelijk maken dat ik toch een kleine onkostenvergoeding wil. Natuurlijk wil ik er geen bijberoep van maken of in t zwart verdienen, maar ik rij toch wel 50 km met de wagen voor zulke zaken, en mijn materiaal verslijt ook. Dan zwijgen we nog over de uren photoshoppen.

    Fotosessies de afgelopen weekends :

    - Verjaardagsfeestje van de moeder van een collega. De collega zegt op voorhand dat hij er wel 'iets' voor zal geven, maar niet veel kan geven. Een bedrag wordt niet genoemd. De foto's zijn heel goed gelukt en ze zijn er heel blij mee, maar achteraf wordt er van een vergoeding niet meer gesproken. Wel wrang als je hoort dat het feestje zelf 4000 euro heeft gekost. Ik heb 5 gratis drankjes gehad...

    - Ik maak concertfoto's van een beginnende band. Vrienden van vrienden. De foto's zijn goed gelukt, beter dan die van de andere fotografen. De band gaat ze gebruiken op Facebook, op democd's, in de pers etc. Nu vragen ze of ik een photoshoot van hen wil doen, stijl : buiten in een vervallen fabriek etc. Dat wil ik dus ook wel doen en ik vind het lovend dat ze mij daarvoor vragen, maar soms denk ik dat ze het enkel doen omdat ik zo zot ben om gratis te werken.

    - Mijn verzekeringsmakelaar wil een foto van een insect dat ik gemaakt heb, laten uitvergroten op canvas en in de living hangen. Ook weer heel lovend, maar ik krijg er dus weer niks voor, maar aan de fotocentrale kunnen ze wel 170 euro betalen. Nochtans heeft die mens al genoeg aan mij verdiend.


    Dus : ik wil er niet aan verdienen, wil niet als een geldwolf overkomen, maar als ik die zaken gratis doe is het alsof ik mijn kwaliteiten niet ken. Dat het mensen zijn die ik ken, maakt het er ook niet gemakkelijker op.

    Hoe pak je dit aan ?

    (dit staat los van mijn werk voor Indiestyle.be, waar ik wel veel voor terugkrijg in de vorm van gratis toegang tot een concert van een internationale band of waardering etc)
    Last edited by johan de man; 20 mei 2011, 09:06.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

    sjonge jonge, je bent geen liefdadigheidsinstelling eh...
    Je moet echt niet zo gek zijn om dit allemaal gratis te willen doen. Je moet denken wat jij ermee wint?

    Je doet het wss graag, maar idd, je benzine moet je betalen, je materiaal verslijt... Vriendendiensten zijn goed voor één keer, maar op de duur moet je dat afbakenen... de mensen weten je nu eenmaal snel wonen als ze weten dat je het toch wel doet...

    Ik het dat een jaar geleden ook één keer gehad. een huwelijk gefotografeerd, en ze gingen er wel iets voor geven (ik voelde me nog niet ervaren genoeg om er zelf een bedrag op te plakken...), we zijn nu 8 maanden verder en daar sta je dan... zij hebben wel mooie foto's, maar jouw aanwezigheid en urenlange clicks worden maar als normaal beschouwd (overigens waren het verre kennissen, eerder vrienden van m'n broer...)

    en dan leer je... ik mag niet zot zijn en grenzen trekken.
    ook al beslis je om niet officieel in bijberoep te gaan mag je wel een onkostenvergoeding vragen, desnoods in natura.
    En dat van dat verzekeringskantoor en die band... nu ja, dit is PUUR PROFITEREN... Jouw intellectueel eigendom moet je dus niet zomaar weggeven eh.. Dat hoeft niemand te doen, zelfs niet als je het puur als hobby doet...
    * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

    Comment


    • #3
      Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

      Ook een leuke reactie van die collega : 'er zijn veel vrienden en familie van mij geinteresseerd in jou als fotograaf op hun familiefeesten'. Ja, omdat ik gratis werk zeker ! Dat verspreidt zich idd rap. Ik heb hem gezegd dat ik dat wel wil doen, maar niet gratis... sindsdien hoor ik daar ook niets meer over. Dat ze dan nonkel Jef met zijn compactje gebruiken he ...

      Ik beschouw mezelf niet als een goeie fotograaf, maar ik ben ook niet onnozel.

      Ik werk 40 uur per week, de weekends zouden ontspanning moeten zijn, maar tegenwoordig is het eerder 'inspanning' en deadlines ...
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        ....... maar soms denk ik dat ze het enkel doen omdat ik zo zot ben om gratis te werken.
        yep..dat is het Johan.
        en een antwoord later schrijf je..maar ik ben ook niet onnozel... nou dat ben je wel dus.
        je wordt gewoon gebruik Johan.
        kom op hè, je bent zo,n grote kerel!
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Ook een leuke reactie van die collega : 'er zijn veel vrienden en familie van mij geinteresseerd in jou als fotograaf op hun familiefeesten'. Ja, omdat ik gratis werk zeker ! Dat verspreidt zich idd rap. Ik heb hem gezegd dat ik dat wel wil doen, maar niet gratis... sindsdien hoor ik daar ook niets meer over. Dat ze dan nonkel Jef met zijn compactje gebruiken he ...
          Spijtig, maar dat is zo typisch...

          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Ik beschouw mezelf niet als een goeie fotograaf, maar ik ben ook niet onnozel.

          Ik werk 40 uur per week, de weekends zouden ontspanning moeten zijn, maar tegenwoordig is het eerder 'inspanning' en deadlines ...
          Je moet het altijd zo zien: time is money. ook al fotografeer je graag en zie je het niet als werken, toch is het niet louter ontspannend, omdat je goede foto's wil afleveren. Ik werk enkel *gratis* als er een supergoede samenwerking is, en de foto's een grote meerwaarde zullen zijn voor mijn portfolio. En als de rest niet wil betalen, dan idd vragen ze maar aan nonkel pierlalala om met z'n compactje af te komen of met zijn SLR op auto stand...
          Vele mensen begrijpen niet hoeveel geld en tijd je erin steekt. Sorry voor hen, maar je moet leren uit je fouten.
          Stel je de vraag: zouden deze zogezegde 'vrienden' je ook komen helpen en staan te springen om eventueel een hele dag te komen werken bij de verbouwingen van je huis? en zou je hen dan maar 4 pintjes aanbieden? ...

          Stop ermee, Johan, je bent duidelijk 'te goed voor deze wereld'. (en dan bedoel ik niet dat je moet stoppen met fotograferen, maar stoppen met 'gratis' te werken)
          * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

          Comment


          • #6
            Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Natuurlijk wil ik er geen bijberoep van maken of in t zwart verdienen, maar ik rij toch wel 50 km met de wagen voor zulke zaken, en mijn materiaal verslijt ook. Dan zwijgen we nog over de uren photoshoppen.
            Hier is het probleem.
            Als ge een vergoeding vraagt dan werkt ge eigenlijk in't zwart. Trek een duidelijk lijn, start in bijberoep. Is slechts een kleine kost. Wel wat administratieve zever. Maar zo geeft ge een duidelijk signaal aan de mensen rond u: "Nu ben ik beroepsfotograaf". Als beroepsfotograaf kunt ge uw prijzen nog steeds heel laag houden. Maar ik zie niet in waarom, als uw werk goed is dan vraagt ge gewoon de prijs die het waard is. Als iedereen gratis werkt dan kunnen beroepsfotografen op den dop.

            Ik heb bewust een lange tijd gratis gewerkt. Ik liep eigenlijk stage. Dus gratis werken kan ik het niet noemen. Maar elke keer als ik de vraag kreeg om dit of dat te fotograferen zei ik: ik kom met plezier en doe dit gratis indien jullie een beroepsfotograaf inhuren. Zo leer ik bij en schiet ik mijzelf niet in de voet.

            Ofwel blijf je het doen als hobby en ben je een amateurfotograaf, ofwel doe je het beroepsmatig en ben je beroepsfotograaf.

            Als het uw hobby is dan moet ge de kost erbij pakken. Als ik wil voetballen moet ik ook lidgeld betalen, zelf naar ginder rijden, elk jaar nieuwe schoenen kopen etc.

            Persoonlijk zou ik aanraden in bijberoep te beginnen. Ge kunt al uw materiaal inbrengen als kost, ge koopt excl. btw en ge zit niet meer in een grijze zone. In bijberoep starten is tegenwoordig zo makkelijk. Ge moet zelfs geen handelsregister meer hebben, enkel een BTW-nummer.

            Succes in ieder geval.
            Last edited by hung; 20 mei 2011, 10:05.
            Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
            website: http://www.hung.be
            facebook - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

              Zeer herkenbaar allemaal.... En waarschijnlijk voor vele hier...

              Ik heb ook gespeeld hoor met de gedachte een bijberoep te maken... Maar z elfs al bén je dan zelfstandig in bijberoep, dan nòg zullen alle vrienden en familie verwachten dat je het "voor hen" toch gratis zou doen... Mensen zitten gewoon zo in elkaar.. Als er plots geld mee gemoeid is...

              Er valt zo uit je post te lezen dat het je compleet "verleerd" is... Ik heb de indruk dat je je camera bijna tégen je zin vastpakt op zo een momenten. Dat is toch al te gek hé...

              Tja, het blijft een tweesnijdend zwaard.
              Je zit 1. met een wrang gevoel dat je je "gebruikt" voelt..
              je zit 2. met een wrang gevoel als ze je links laten liggen omdat je geld zou vragen.

              Voor mij is het twee geworden..

              De jaloerse blikken als ze dan jouw foto's zien, en hun eigen compactjes rommel omdat ze tòch geen geld wouden uitgeven maakt veel goed hoor...

              Tom

              En bijberoep ?, ik ken er een paar hoor, die voor 50 tot 80 euro communieshoots gaan doen, een halve dag weg zijn, uren spenderen aan bewerkingen... 't is nogal de moeite dan ...

              Comment


              • #8
                Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                Bedankt Hung voor de tips. Ms start ik binnen enkele jaren in bijberoep, als ik 4/5 mag werken in mijn eigenlijke beroep. En als je in bijberoep begint zijn het toch vooral je vrienden en vrienden van vrienden en familie of collega's of buren waar je het van moet hebben in t begin ... dus weer dezelfde zever.

                Anderzijds vind ik mezelf nog niet goed genoeg. Dslr's heb ik nog maar 1.5 jaar. Bv van Photoshop moet ik nog veel leren (vooral layers zijn nog Chinees voor mij) en mijn flash heeft ook nog veel geheimen voor mij. Daar wil ik ook nog wel cursussen voor volgen (kost ook weer tijd en geld).

                Ik vind het enkel jammer dat mensen je inspanning niet waarderen (en dat financieel laten blijken). De meeste mensen weten ook niet hoeveel een goeie dslr kost ... En de benzine is ook niet bepaald gratis heden ten dage.

                Ik maak meestal concertfoto's voor Indiestyle en daar krijg ik heel veel waardering van, da's echt een geweldige site ! Zo ben ik al meermaals gratis naar uitverkochte concerten kunnen gaan zien.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                  Hier is het probleem.
                  Als ge een vergoeding vraagt dan werkt ge eigenlijk in't zwart. Trek een duidelijk lijn, start in bijberoep. Is slechts een kleine kost. Wel wat administratieve zever. Maar zo geeft ge een duidelijk signaal aan de mensen rond u: "Nu ben ik beroepsfotograaf". Als beroepsfotograaf kunt ge uw prijzen nog steeds heel laag houden. Maar ik zie niet in waarom, als uw werk goed is dan vraagt ge gewoon de prijs die het waard is. Als iedereen gratis werkt dan kunnen beroepsfotografen op den dop.
                  ik ben het ook eens met Hung. Als je beslist van dat geprofiteer af te stappen zal je wel officieel in bijberoep moeten gaan, kom je ook meteen professioneler over, hoewel je wss nog steeds dezelfde stijl aanneemt.

                  En zoals je zelf zegt, als je je nog niet zeker voelt met je apparatuur, moet je heel veel lezen en bijleren. Dit forum is het beste leesvoer! Ik heb hier al oh zo veel bijgeleerd!

                  Qua PS... Je MOET niet photoshoppen om een goede foto te verkrijgen eh? Maar idd, kennis van layers is een must...

                  Veel succes!
                  * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                    Trouwens, ook voor échte vrienden werk ik niet gratis. Ze krijgen een prijsje, dat wel, maar niet gratis. Sorry, maar zo werkt het tegenwoordig niet meer. Of er moet een mooie ruil zijn dan kan dat wel natuurlijk...
                    Om een vb te stellen: een nonkel van me is schoenenmaker. Zijn dochter vraagt aan me om een shoot te doen met haar, als familieprijsje zeg ik haar dat ik het voor haar doe voor €50, waarop papa (mn nonkel) zegt dat ie dat te duur maakt. Maar hij repareert mijn schoenen toch ook niet gratis, toch? (en dit is niet verzonnen...)
                    Je moet het altijd langs 2 kanten bekijken...

                    Zowieso, de mensen proberen van je te profiteren zolang ze weten dat het gaat lukken.
                    Ofwel vraag je geld (en ga je officieel), ofwel vraag je een kleine vergoeding in natura (bvb onbeperkt eten en drinken, of een waardebon ofzo... ik stel maar iets voor), ofwel vraag je niks maar blijven ze van je profiteren.
                    * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                      Het punt is denk ik dat zowel jij als de vriend liever niet de zakelijke kant van het verzoek bespreken. Dit moet je zien te doorbreken. Bijvoorbeeld door te zeggen: "maar even heel zakelijk..." etc. Met een echte vriend kun je best ook eventjes zakelijk zijn. Overigens hoeft het niet altijd over geld te gaan. Misschien is een pak publiciteit al interessant genoeg voor jou. Maar ook daar moet je gewoon samen even expliciet over zijn en afspraken over maken.

                      Ook denk ik dat je expliciet moet zijn naar jezelf toe. Waarom zou jij op komen draven om daar de foto's te gaan doen? Omdat zij zulke goede foto-opportunities bieden om jouw artistieke honger mee te stillen? Zo nee, waarvoor dan? Voor de eer? Voor de roem? Hoe ziet die eer en roem er dan precies uit? Dat er meer mensen zijn die vinden dat jij betere foto's maakt dan zijzelf? Als dit voor jou belangrijk is, hoe zorg je er dan voor dat je dit nadien te horen krijgt? Of heb je misschien toch zakelijke ambities? Wil je naam maken en zo veel mogelijk mensen bekend maken met wat jij kunt, met als doel ooit betaalde opdrachten te kunnen oogsten? Wat ga je doen om ervoor te zorgen dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren als je ingaat op het verzoek? Is een vriendendienst hier wel de beste manier voor? Of misschien doe je het voor vriend x wel gewoon allemaal omdat hij je twee jaar geleden zo geweldig uit de brand hielp.

                      Uiteindelijk maakt het niet uit wat je drijfveren zijn. Maar als je voor jezelf helder hebt hoe ver jouw hobby gaat, is het ook makkelijker om hier duidelijk over te zijn naar een ander toe.

                      Over photoshoptijd: ook expliciet maken. Eerst voor jezelf, en dan naar de ander toe. Over hoeveel tijd hebben we het precies, en hoe gaat dat het verschil maken met het gerommel van nonkel Jef?
                      Mijn Project 365

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                        ...... waarop papa (mn nonkel) zegt dat ie dat te duur maakt. Maar hij repareert mijn schoenen toch ook niet gratis, toch? (en dit is niet verzonnen...)
                        is toch een logische reactie.
                        als hij weet dat jij een beroeps of bijberoep fotograaf bent zal hij waarschijnlijk niet zo reageren.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Bedankt Hung voor de tips. Ms start ik binnen enkele jaren in bijberoep, als ik 4/5 mag werken in mijn eigenlijke beroep. En als je in bijberoep begint zijn het toch vooral je vrienden en vrienden van vrienden en familie of collega's of buren waar je het van moet hebben in t begin ... dus weer dezelfde zever.

                          Anderzijds vind ik mezelf nog niet goed genoeg. Dslr's heb ik nog maar 1.5 jaar. Bv van Photoshop moet ik nog veel leren (vooral layers zijn nog Chinees voor mij) en mijn flash heeft ook nog veel geheimen voor mij. Daar wil ik ook nog wel cursussen voor volgen (kost ook weer tijd en geld).

                          Ik vind het enkel jammer dat mensen je inspanning niet waarderen (en dat financieel laten blijken). De meeste mensen weten ook niet hoeveel een goeie dslr kost ... En de benzine is ook niet bepaald gratis heden ten dage.

                          Ik maak meestal concertfoto's voor Indiestyle en daar krijg ik heel veel waardering van, da's echt een geweldige site ! Zo ben ik al meermaals gratis naar uitverkochte concerten kunnen gaan zien.
                          Over enkele jaren gaat ge hetzelfde denken. Ik heb net even gekeken naar uw site. Uw werk is zeker goed genoeg. Ge gaat u nooit goed genoeg voelen. Ik wou ook nog niet beginnen als beroepsfotograaf. Want ik vind dat ik nog veel moet leren. Maar zo groei je, de drang om beter te worden. Mensen die denken dat ze goed zijn zullen niet snel beter worden.
                          Beroepsfotograaf zijn is niet enkel foto's maken. Niet alle succesvolle fotografen zijn goed. Het is een persoonlijk keuze wat je wil bereiken. Succes is anders voor iedereen. Van Gogh zijn werk behoort tot de duurste in de wereld en toch voelde hij zich als een loser. Misschien zou hij zich zo niet gevoeld hebben als hij had geweten dat zijn werk zo populair ging worden. Maar wat ik wil zeggen is dat ge u moet leren inschatten tov de huidige markt. Ik ken weining of niks van concertfotografie. Maar ik denk dat beroepsfotografen het moeilijk hebben om daar werk te vinden omdat er mensen zoals jij dit gratis doen in ruil voor "tickets". Het teken dat die mensen je willen aanwerven toont aan dat je goed genoeg bent om er geld voor te vragen.

                          Start in bijberoep, zet prijzen op uw site. Op een bepaald moment gaat ge het "gratis werken" doorbreken. Het is een soort van "klik" in de mensen hun hoofd. Mensen zien uw site, uw werk en uw prijzen. Ze weten meteen wat hun te wachten staat.

                          Voor (echte) vrienden kunt ge nog altijd gratis werken. Ik heb 2 zeer goede vrienden. Als die ooit trouwen dan moeten ze het niet eens vragen. Ik zou beledigd zijn als ik het niet mag doen en ik doe het gratis. Dat is mijn cadeau voor hun huwelijk. En je echte vrienden ken je wel

                          De broer van de buur van een vriendin van uw moeder is GEEN vriend

                          Loop stage bij een aantal concertfotografen. Stel dat ge nog eens een jobaanbieding krijgt. Ge zegt, ik ben nog een amateur maar ik ken een beroepsfotograaf die dit perfect kan doen. Ik kom met plezier gratis mee. Die beroepsfotograaf gaat blij zijn dat ge hem werk geeft en zal u "bijscholen". Ge bouwt een netwerk op van fotografen en nieuwe vrienden. En voor ge het weet staat ge zij aan zij als collega's.
                          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                          website: http://www.hung.be
                          facebook - Instagram

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                            Denk dat je vooral voor jezelf moet beslissen of je 't ooit in bijberoep wil gaan doen, of het altijd een hobby blijft.

                            Blijft het hobby, dan moet je gewoon leren nee zeggen. Je bent niemand iets verplicht en fotos maak je enkel als jij er zin in hebt.

                            Wil je in bijberoep gaan, doe het dan. Er is al genoeg interesse, je kan nu nog relatief goedkoop zijn en als je vindt dat je niveau serieus is gestegen, dan kan je aan (nieuwe) klanten hogere prijzen aanrekenen.
                            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                              ach.. iedere hobbyfotograaf zijn ego wordt gestreeld als ze je vragen foto,s te nemen.
                              een soort bevestiging dat je wel aardig bezig bent.
                              maar dan alleen in den beginne hè.
                              later wordt het een ander paar mouwen.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X