Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensorvlekje verwijderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sensorvlekje verwijderen

    Ik zit met een vlekje als ik door de zoeker kijk. (komt niet op foto en blijft als ik de lens wissel). Nu heb ik niets om dit te kuisen/weg te blazen en eerlijk gezegd ken ik ook niet veel van het interne van een body. Is er soms niet iemand die in Gent woont en dit voor mij zou willen/kunnen (voor)doen? (als ik het keertje zie hoe het moet kan ik het volgende keer ook zelf en weet ik zeker wat ik wel/niet mag doen).

  • #2
    Re: sensorvlekje verwijderen

    Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
    Ik zit met een vlekje als ik door de zoeker kijk......... Is er soms niet iemand die in Gent woont en dit voor mij zou willen/kunnen (voor)doen? (als ik het keertje zie hoe het moet kan ik het volgende keer ook zelf en weet ik zeker wat ik wel/niet mag doen).
    meeste zijn van goede wil, maar wat als het mis loopt?

    zou het door een vakman/vrouw laten doen hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: sensorvlekje verwijderen

      Er zit een vlekje op je matglas en dat kun je gewoon laten zitten, je kan als je dat gaat reinigen last krijgen van een meer permanent vlekje. Hoogstens een keer blazen met een blaaskwast kan helpen, maar wie weet waar het dan terecht komt en soms zijn ze ineens weer weg.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: sensorvlekje verwijderen

        Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
        Ik zit met een vlekje als ik door de zoeker kijk. (komt niet op foto en blijft als ik de lens wissel).
        beweegt het?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: sensorvlekje verwijderen

          nee zit nu enkele dagen erop en nog steeds op zelfde plekje

          Comment


          • #6
            Re: sensorvlekje verwijderen

            Zit er toch goed dan?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: sensorvlekje verwijderen

              iemand die dan toevallig weet waar je in Gent een winkel hebt die de body professioneel uitkuist?

              Comment


              • #8
                Re: sensorvlekje verwijderen

                koop u een reinigings set en doe het zelf... Ik had er ook schrik van maar eigenlijk is da echt poepsimpel
                5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

                Comment


                • #9
                  Re: sensorvlekje verwijderen

                  ok, kwam daarnet voorbij de fnac en heb het volgende gekocht:

                  - blaasbalgje
                  - arctic butterfly 724 Visible dust

                  nu: het blaasbalgje is geprobeert, maar heeft niet gebaat. Vooraleer ik effectief de sensor ga aanraken wil ik even weten of ik alles correct doe:

                  om de sensor te kuisen (voor stof dat zowel op foto verschijnt als stof dat zichtbaar is door de zoeker maar niet op de foto verschijnt), hoe ga ik te werk? Ik denk zo, kan iemand aanvullen/verbeteren/..:

                  ik heb de body zonder lens (met dop) in. Ik zet de body op, ga naar menu om daar 'sensor reinigen' aan te klikken. Ik krijg de vraag om na het reinigen de body af te zetten. Wanneer ik hiermee akkoord ga, hoor ik een klik wat denk ik erop wijst dat de sensor 'vrijgekomen' is om er aan te raken. Ik doe de dop van de body eraf en begin met het blaasbalgje wat te blazen. Dit heeft niet geholpen, dus wil nu met de arctic butterfly proberen. Is dit op dezelfde manier, maar dan ipv het blazen, zeer voorzichtig met het borsteltje over de sensor (hetgeen je ziet als je recht in de body kijkt is toch de sensor die dan vuil zou moeten zijn he?).

                  body uitzetten, lens erop en kijken of het gewerkt heeft en anders herhalen..

                  Klopt hetgeen ik hier beschrijf? sorry voor de vragen, maar zou liever geen schade maken, en het toch zelf leren doen om niet telkens door een winkel te laten doen..

                  Comment


                  • #10
                    Re: sensorvlekje verwijderen

                    Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                    ok, kwam daarnet voorbij de fnac en heb het volgende gekocht:

                    - blaasbalgje
                    - arctic butterfly 724 Visible dust

                    nu: het blaasbalgje is geprobeert, maar heeft niet gebaat. Vooraleer ik effectief de sensor ga aanraken wil ik even weten of ik alles correct doe:

                    om de sensor te kuisen (voor stof dat zowel op foto verschijnt als stof dat zichtbaar is door de zoeker maar niet op de foto verschijnt), hoe ga ik te werk? Ik denk zo, kan iemand aanvullen/verbeteren/..:

                    ik heb de body zonder lens (met dop) in. Ik zet de body op, ga naar menu om daar 'sensor reinigen' aan te klikken. Ik krijg de vraag om na het reinigen de body af te zetten. Wanneer ik hiermee akkoord ga, hoor ik een klik wat denk ik erop wijst dat de sensor 'vrijgekomen' is om er aan te raken. Ik doe de dop van de body eraf en begin met het blaasbalgje wat te blazen. Dit heeft niet geholpen, dus wil nu met de arctic butterfly proberen. Is dit op dezelfde manier, maar dan ipv het blazen, zeer voorzichtig met het borsteltje over de sensor (hetgeen je ziet als je recht in de body kijkt is toch de sensor die dan vuil zou moeten zijn he?).

                    body uitzetten, lens erop en kijken of het gewerkt heeft en anders herhalen..

                    Klopt hetgeen ik hier beschrijf? sorry voor de vragen, maar zou liever geen schade maken, en het toch zelf leren doen om niet telkens door een winkel te laten doen..
                    klopt, soms eens herhalen tot je een "bevredigend" resultaat krijgt,
                    probeer de youtube filmpjes eens als je twijfelt
                    Photography helps people to see
                    -Berenice Abbott-
                    BD1050BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: sensorvlekje verwijderen

                      als je het door de zoeker kan zien , zit het wel niet op de sensor he ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: sensorvlekje verwijderen

                        Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                        ok, kwam daarnet voorbij de fnac en heb het volgende gekocht:

                        - blaasbalgje
                        - arctic butterfly 724 Visible dust

                        nu: het blaasbalgje is geprobeert, maar heeft niet gebaat. Vooraleer ik effectief de sensor ga aanraken wil ik even weten of ik alles correct doe:

                        om de sensor te kuisen (voor stof dat zowel op foto verschijnt als stof dat zichtbaar is door de zoeker maar niet op de foto verschijnt), hoe ga ik te werk? Ik denk zo, kan iemand aanvullen/verbeteren/..:

                        ik heb de body zonder lens (met dop) in. Ik zet de body op, ga naar menu om daar 'sensor reinigen' aan te klikken. Ik krijg de vraag om na het reinigen de body af te zetten. Wanneer ik hiermee akkoord ga, hoor ik een klik wat denk ik erop wijst dat de sensor 'vrijgekomen' is om er aan te raken. Ik doe de dop van de body eraf en begin met het blaasbalgje wat te blazen. Dit heeft niet geholpen, dus wil nu met de arctic butterfly proberen. Is dit op dezelfde manier, maar dan ipv het blazen, zeer voorzichtig met het borsteltje over de sensor (hetgeen je ziet als je recht in de body kijkt is toch de sensor die dan vuil zou moeten zijn he?).

                        body uitzetten, lens erop en kijken of het gewerkt heeft en anders herhalen..

                        Klopt hetgeen ik hier beschrijf? sorry voor de vragen, maar zou liever geen schade maken, en het toch zelf leren doen om niet telkens door een winkel te laten doen..
                        Zoals hjanssen in #3 reeds heeft gezegd, zit er geen vuil op je sensor, maar op je matglas, vuil op je sensor kan je immers niet zien door de zoeker.
                        Dus matglas kuisen is de boodschap, maar bij sommige camera's niet gemakkelijk te doen, het kan namelijk ook langs de bovenkant van je matglas zitten, en bij sommige camera's is dat matglas niet altijd even gemakkelijk te verwijderen, als het niet te erg is, zou ik het laten zitten, kan immers voor niets geen kwaad.

                        Het blaasbalgje en de arctic butterfly 724 Visible dust zijn geen miskoop, ooit zal je toch wel eens je sensor moeten reinigen, eigenlijk een fluitje van een cent, waar je vooral moet op letten bij gebruik van je arctic butterfly, is dat je alleen aan je sensor raakt, zeer secuur te werk gaan dus, en nergens geen scharnieren van je spiegel of wat ander raken, je zou niet de eerste zijn waar scharniervet aan het borsteltje komt, en zo op de sensor, dan kan je nat gaan reinigen, in wezen ook geen probleem, maar dat heb je liever niet.

                        Je handeling die je hier beschrijft lijkt de juiste te zijn, zorg er ook voor dat je een vers opgeladen batterij gebruikt tijdens het reinigen, en natuurlijk in een propere ruimte en op een propere tafel, met een goed licht werken, veel kan er eigenlijk niet mislopen, zolang je de instructies maar volgt, als je het eenmaal gedaan hebt, zal je wel merken dat het eigenlijk niets inhoud.

                        Comment


                        • #13
                          Re: sensorvlekje verwijderen

                          Er is ook een vlekje op de foto's te zien, dus sensor proper maken is wel degelijk nodig. Het matglas: wat is dit? Is dit dan hetgeen je ziet als je in de body kijkt zonder eerst via menu het 'sensor reinigen' aanklikt? Dat mag niet met dat arctic butterfly gedaan worden volgens de instructies (clear only sensor..), hoe kuis je dat dan?

                          alvast bedankt en over uurtje of 2 kijk ik hier nog eens, bekijk ik you tube voor voorbeeld misschien en dan volgt het resultaat nog wel alvast bedankt voor de tips en het helpen bij dit onderdeeltje dat jammer genoeg ook bij fotografie hoort

                          Comment


                          • #14
                            Re: sensorvlekje verwijderen

                            Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                            Het matglas: wat is dit? Is dit dan hetgeen je ziet als je in de body kijkt zonder eerst via menu het 'sensor reinigen' aanklikt?
                            nee das de spiegel , het matglas is er boven

                            Comment


                            • #15
                              Re: sensorvlekje verwijderen

                              mh, ik dacht een poging te doen om de vlekjes/stofjes weg te krijgen die ik door de zoeker zie, maar die niet op de foto verschijnen (op de foto verschijnt geen enkele fout niet meer op eerste zicht, dus das al positief.). Maar de stofjes/vlekjes die ik door zoeker zie zijn er nog steeds.

                              Ik heb met de arctic butterfly zowel de spiegel als het matglas 'geborstelt'. Ik heb ook even het matglas losgemaakt en met het blaasbalgje onder het matglas door (richting de zoeker zelf is dit denk denk ik) geblazen, maar niets heeft uitgehaald. Betekent dit dat het hardnekkeriger vuil is dat misschien vastkleeft aan de achterkant van het matglas of enig idee wat ik nog kan proberen?

                              Comment

                              Working...
                              X