Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera lichtmeting - exposure

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera lichtmeting - exposure

    Beste,

    Een tussendoortje voor diegenen die het zouden weten en wat me wel eens interesseert:

    Hoe weet een camera dat je aan het over of onderbelichten bent in volgende situatie:

    Een foto dat je neemt 's nachts waar dus maar heel weinig licht aanwezig is. Je zou denken da de camera altijd maar meer licht wil laten binnenvallen om een foto te verkrijgen alsof je hem overdag nam waar veel licht is. Maar toch zal hij in één van de halfautomatische modes de lichtmeter mooi in het midden zetten en de foto afleveren zoals je het met het blote oog ziet. Hij "weet" dus dat het nacht is.

    Tommy
    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

  • #2
    Re: camera lichtmeting - exposure

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
    ...... Hij "weet" dus dat het nacht is.
    tja.....das een leuke.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: camera lichtmeting - exposure

      Prachtig.

      ... maar kan er ook niks zinnigs over zeggen

      grts,

      Comment


      • #4
        Re: camera lichtmeting - exposure

        Iets dergelijks heb ik me wel eens afgevraagd met auto witbalans. Onder romantische omstandigheden met kaarslicht etc, gaat de camera niet de witbalans helemaal terugcorrigeren tot een foto die qua kleur buiten in het zonnetje genomen kon zijn.
        Mijn Project 365

        Comment


        • #5
          Re: camera lichtmeting - exposure

          Toestellen zitten er lang niet altijd op... kijk maar naar een foto onder gloeilamp, bij TL-licht of een foto van een sneeuwlandschap.
          Bij schaduwlicht of avondlicht gaat de foto van de objecten in die schaduw van nature uit te blauw zijn. De camera 'ziet' dat en compenseert. maar lang niet altijd. Het aantal juiste AWB-instellingen stijgt met de kwaliteit van de gebruikte body (en de betere processoren, sensoren, firmware), net als de prijs van die body.

          Enige oplossing: meten, of evt. bijstellen in nabewerking. Maar voor echt correcte belichting en witbalans moet je licht meten en grijskaart/colorchecker gebruiken.
          Om dan daarna de boel weer net wat warmer te maken voor de sfeer of zo...
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #6
            Re: camera lichtmeting - exposure

            Nachtfoto + lichtmeter op 0 -> te lichte foto. De foto is nog steeds donker maar niet donker genoeg. Je zal 2 oid stoppen moeten onderbelichten. een camera belicht 18% grijs en als ze weer een nieuw slimmigheidje hebben ingebouwd, wordt het alleen maar moeilijker om bv in de schemer een voorspelbaar resultaat te verkrijgen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: camera lichtmeting - exposure

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Nachtfoto + lichtmeter op 0 -> te lichte foto. De foto is nog steeds donker maar niet donker genoeg. Je zal 2 oid stoppen moeten onderbelichten. een camera belicht 18% grijs en als ze weer een nieuw slimmigheidje hebben ingebouwd, wordt het alleen maar moeilijker om bv in de schemer een voorspelbaar resultaat te verkrijgen.
              dankjewel. allemaal duidelijk maar dit verklaart nog niet echt waarom hij de zwarte kleur van de lucht niet verder gaat verhelderen en +- "weet" dat dit langs de donkere kant moet blijven. je kan dit vergelijken mss met een zwarte jurk dat iemand aanheeft. Als je hierop gaat spot meteren blijft ze +- zwart (je moet in dat geval idd gaan onderbelichten).
              Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

              Comment


              • #8
                Re: camera lichtmeting - exposure

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
                Maar toch zal hij in één van de halfautomatische modes de lichtmeter mooi in het midden zetten en de foto afleveren zoals je het met het blote oog ziet. Hij "weet" dus dat het nacht is.
                De lichtmeter is opgevoed op op 0 te gaan staan in alle auto modes. Als de camera bij nacht een goede foto oplevert, zou dat kunnen komen door bv veel licht is het onderste gedeelte van foto en dat kan bij elkaar toch weer gemiddeld grijs opleveren. Bij Nikon hebben een onmogelijk aantal fotootjes in de camera gestopt om scenes te herkennen en dan zit er vast wel één bij met licht vanonderen en donker vanboven en daarbij de 'goede' belichting, maar als ik op 0 belicht zijn de foto's altijd te licht. Maar ik gebruik geen pHd camera.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: camera lichtmeting - exposure

                  Dat is alleen van toepassing op matrixmeting (moet je maar eens testen, het zal zo niet werken bij spot of center meting)

                  De reden is heel eenvoudig:
                  In de camera zit een kleine database met "pakweg 80% van de meest voorkomende fotos" en de software selecteerd daar gewoon uit de beste match.

                  Komt er op neer dat ze van miljoenen fotos die via printservices binnen komen, analyse gemaakt hebben van wat staat er nu eigenlijk op van scene en wat is de bijpassende belichting.

                  Dit is ook een van de redenen waarom een DSLR in eerste instantie beter fotos zal maken in de volautomatiche standen zoals het groene hokje waar mss wel 90% van de gebruikers mee zal werken omdat matrixmeting dan default aan staat en de database ook nog kleurcorrecties + optimalisaties zal doorgeven.
                  "Staat" je scene niet in de database, dan valt hij terug op standaard meting en kan het resultaat wel eens behoorlijk tegenvallen.

                  Exact de reden dat veel mensen die niet de moeite doen om in de advanced modes te gaan werken snel terugvallen op de automatiche stand.
                  Kijk maar eens naar de vele toeristen die met een DSLR rondlopen, bijna allemaal staan ze op het groene hokje

                  Een kenner werkt met spot of centermeting in combo met A mode (soms ook Tv mode) als het snel moet gaan.
                  Eventueel met eigen ingestelde compensatie (bv sneeuwlandschappen, etc ...)
                  en zal zelfs nog liefts volledig manueel gaan werken en dan is de meting louter indicatief.

                  Comment


                  • #10
                    Re: camera lichtmeting - exposure

                    cameras "weten" niets (net als computers) .. zij zijn vooraf ingesteld om een aantal heel fundamentele dingen te doen oa lichtmeting volgens een vastgelegde standaard ... vanaf daar gaan zij aan de slag met ofwel vooraf ingestelde parameters die de fabrikant er in propte ofwel met parameters die de gebruiker aanreikt .. verder gaat het niet

                    Comment


                    • #11
                      Re: camera lichtmeting - exposure

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
                      Beste,

                      Een tussendoortje voor diegenen die het zouden weten en wat me wel eens interesseert:

                      Hoe weet een camera dat je aan het over of onderbelichten bent in volgende situatie:

                      Een foto dat je neemt 's nachts waar dus maar heel weinig licht aanwezig is. Je zou denken da de camera altijd maar meer licht wil laten binnenvallen om een foto te verkrijgen alsof je hem overdag nam waar veel licht is. Maar toch zal hij in één van de halfautomatische modes de lichtmeter mooi in het midden zetten en de foto afleveren zoals je het met het blote oog ziet. Hij "weet" dus dat het nacht is.

                      Tommy
                      Ik weet niet wat jij correct belicht noemt. Wslk middelt de lichtmeter de hogelichten en de schaduwen uit om tot een aanvaardbaar, maar meestal niet correct resultaat te komen.
                      Zo een camera weet niks. Ik stel vast dat mijn 2 camera's (Nikon D80 en Canon G10) in 85% van de gevallen er deftig naast zit (overbelicht met verlies van detail in de hogelichten). Aleen met manuele spotmeting kom ik in de buurt.
                      YMMV
                      Nb. Dit verschijnsel zie ik ook trouwens in de verschillende forums.
                      Last edited by Nerdifant; 20 mei 2011, 19:25.
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: camera lichtmeting - exposure

                        Misschien niet OT, maar ik denk dat dit hetzelfde principe is als de thermosfles.
                        Hoe weet die dat hij koude dingen koud moet houden en warme, warm ?

                        Dpaul
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: camera lichtmeting - exposure

                          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                          Misschien niet OT, maar ik denk dat dit hetzelfde principe is als de thermosfles.
                          Hoe weet die dat hij koude dingen koud moet houden en warme, warm ?

                          Dpaul
                          geen idee? Ik steek er altijd mijn soep in en een cornetto voor achteraf en t is me duidelijk dat hij niet slim genoeg is.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: camera lichtmeting - exposure

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            geen idee? Ik steek er altijd mijn soep in en een cornetto voor achteraf en t is me duidelijk dat hij niet slim genoeg is.
                            Lijkt me best lekker, soep met een wolkje room.
                            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                            Comment

                            Working...
                            X