Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's bewaren op welke CD?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's bewaren op welke CD?

    Mijn foto's brand ik van tijd tot tijd op een CD-ROM, maar gisteren weigerde een CD die ik een paar maanden geleden gebrand had zijn inhoud prijs te geven. Gelukkig stonden de foto's nog op mijn 2e harde schijf. Nu heb ik alhier weleens iets gelezen over bepaalde kwaliteits CD's. Aangezien ik geen enkele risico meer wil lopen ga ik foto's alleen nog maar op dergelijk CD's zetten.
    Wie weet welke CD's dat zijn?

  • #2
    CD's gefabriceerd door Tayo Yuden komen uit diverse test als één van de betrouwbaarste naar voren, zelf claimen ze een houdbaarheid van minstens 100 jaar.
    In België kan je oa. Plextor media kopen, deze worden gefabriceerd door TY.
    Er bestaan programmatjes om de herkomst van je media na te gaan voor het geval deze niet op de verpakking vermeld staat.
    Mark (300D)

    Comment


    • #3
      Dank Cyrox, ik ga eens uitzoeken waar deze CD's in NL verkrijgbaar zijn.

      Comment


      • #4
        Ik zou zeker van al de (belangerijke) foto's een backup bijhouden, en niet enkel op 1 plaats (cd, hdd, ...) bewaren. Een harddisk crash kan voorkomen, een cd kan kwijtgraken of ineens onleesbaar worden, ...

        Het is wat meer moeite, maar als je het nodig hebt ben je wel heel blij dat je het toch niet kwijt bent

        Comment


        • #5
          Onlangs las ik een artikel in TV gids over het bewaren op cd's. Een cd is dus niet onbeperkt houdbaar en bij sommige merken treden er al na heel krote tijd problemen op van onleesbaarheid.

          Ik denk dat een harde schijf het goedkoopste, snelste en meest betrouwbare medium is waar het meest op kan.

          Maar bouw altijd veiligheden in. Vertrouw niet op 1 medium maar sla je gegevens altijd dubbel op.
          Bewaar ook niet alles op 1 plek in je huis maar bewaar een backup bij een famillielid bvb.

          Ik heb al gewerkt met tapes, cd's en verschillende backup software uitgetest. Nu werk ik enkel nog met harde schijven.
          Backup software die je jullie ten zeerste kan aanraden is true image van www.acronis.com of Retrospect van www.dantz.com

          Kwestie van archiveren van foto's bvb moet je zeker eens true image uitproberen. Deze kopieeert wel enkel maar volledige partities hoor MAAR het grote voordeel tegenover andere backup software is dat je de backup bliksemsnel kan verkennen. Klik gewoon explore image aan en er wordt een logische schijf aangemaakt. Een soort van virtuele harde schijf met eigen driveletter die net als een echte hard schijf werkt. Echt super.
          Nikon D70
          Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G ED DX

          Comment


          • #6
            Zelf schrijf ik mijn foto's op 2 verschillende CD's, eentje bewaar ik thuis en de andere bij een vriend. Verder staan mijn foto's nog op 3 verschillende HD's verdeeld over 2 computers.
            Mijn back-up cd controleer ik maandelijks met nero cdspeed. Wordt ook gebruikt in de dvd-test van computer magazine van deze maand.
            Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

            Comment


            • #7
              Ik zet mijn foto's op de interne harde schijf, op een aparte partitie + op een externe harde schijf (USB2) die alleen maar aangezet wordt als ik foto's naar die schijf moet schrijven, of omgekeerd. En dan worden de meeste foto's ook nog eens op cd gebrand.
              Zolang het huis hier niet afbrandt, kan er dus niet veel verloren gaan. Bij Fotopic heb ik ook nog wat foto's staan, maar die zijn erg verkleind. De familiefoto's worden meestal nog op cd's gebrand om uit te delen binnen de familie, en de reisfoto's worden ook nog altijd gekopieerd om aan de medereizigers uit te delen (tegen kostprijs, meestal 0,5 euro). En de foto's van de motorclub worden ook op die manier verdeeld, en daarvan staan er nog op een andere website. Als er dus iets serieus misgaat, kan ik een groot deel van de foto's nog terugvinden
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Originally posted by j@n
                Dank Cyrox, ik ga eens uitzoeken waar deze CD's in NL verkrijgbaar zijn.
                Een hele goede shop in nederland/Belgie is http://www.cdrwinkel.com/
                Ik bestel er al jaren met volle tevredenheid.
                Always on the move for some action.

                http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Cyrox
                  Er bestaan programmatjes om de herkomst van je media na te gaan voor het geval deze niet op de verpakking vermeld staat.
                  Waar vind ik die? 'k Zou graag eens weten waar mijn TDK cd'rs vandaan komen...

                  seppuku.

                  Comment


                  • #10
                    Hartelijk dank voor jullie reacties. Is het niet geweldig. Nu weet ik welke CD's ik moet kopen en ook nog waar ik ze kan verkrijgen.

                    Comment


                    • #11
                      Waar vind ik die? 'k Zou graag eens weten waar mijn TDK cd'rs vandaan komen...
                      Dat progje heet "CDR Identifier", je vindt het terug via Google.
                      Nog een interessante link : http://www.cdfreaks.com/
                      Mark (300D)

                      Comment

                      Working...
                      X