Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelpunt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstelpunt

    Ik weet niet of de vraag/opmerking hier juist gepost is, dus indien niet zo zal dat wel verplaatst worden denk ik?

    Ik zat uit pure interesse via de zoekfunctie eens paardensportfoto's te bekijken, en natuurlijk ook de opmerkingen te lezen.
    Daarbij viel me het volgende op: telkens wordt commentaar geleverd wanneer bij een frontaal genomen foto het focuspunt op het paard en niet op het hoofd van de ruiter ligt...

    Als het een beetje kan (vooral buiten dan), dan is het mooiste natuurlijk wanneer beiden min of meer even scherp op de foto staan. Maar binnen lukt zoiets niet door de beperkte scherptediepte bij gebruik van f/2.8 of groter.
    Nu is mijn persoonlijke mening dat het toch vooral om het paard gaat, en dat dus ook daar het focuspunt mag/moet liggen.
    Blijkbaar zijn er velen die een andere mening toegedaan zijn, maar nèrgens kan ik lezen waaròm het focuspunt op het gezicht van de ruiter zou moeten liggen in plaats van op het paard. En dat maakt mij toch wat nieuwsgierig... Doe ik het nu echt zo verkeerd door op het paard te focussen ipv op de ruiter?

    Graag reacties mèt uitleg waarom. Dus reacties als "Ik vind dat de focus op de ruiter moeten liggen", zonder enige uitleg... die kunnen mij allerminst boeien en daar heb ik ook geen bal aan.

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

  • #2
    Re: Scherpstelpunt

    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    Graag reacties mèt uitleg waarom. Dus reacties als "Ik vind dat de focus op de ruiter moeten liggen", zonder enige uitleg... die kunnen mij allerminst boeien en daar heb ik ook geen bal aan.
    Volgens mij is het niet meer dan dat en dan heb je er maar geen bal aan....als ik de staart scherp wil hebben en jij vindt dat niks dan is dat jouw probleem en niet het mijne.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstelpunt

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Volgens mij is het niet meer dan dat en dan heb je er maar geen bal aan....als ik de staart scherp wil hebben en jij vindt dat niks dan is dat jouw probleem en niet het mijne.
      Alvast bedankt voor de heel boeiende, en vooral relevante uitleg.
      Dit soort reacties is dus wat ik hoopte te krijgen.
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstelpunt

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Volgens mij is het niet meer dan dat en dan heb je er maar geen bal aan....als ik de staart scherp wil hebben en jij vindt dat niks dan is dat jouw probleem en niet het mijne.
        zelfde gedacht daarover. er zijn twee mensen belangrijk in een foto. Degene die hem maakt en degene die ernaar kijkt. Vinden die elkaar: leuk. Vinden die elkaar niet: pech.

        Maak vooral de foto's die je zelf wil maken. Er heeft nog nooit iemand een eigen stijl ontwikkeld door te proberen zijn werk bij een zo breed mogelijk publiek in de smaak te doen vallen.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstelpunt

          Met die reacties lijken alle commentaren bij foto's plots overbodig te worden...Om niet te zeggen dat het posten van foto's eigenlijk overbodig wordt met die ingesteldheid.

          Een eigen stijl ontwikkelen is 1 ding, een stijl ontwikkelen die door anderen min of meer gesmaakt wordt is iets anders.

          Ik vind het trouwens nogal verbazend dat er met dergelijke opmerkingen wordt gereageerd terwijl ik expliciet vraag om andere antwoorden...
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstelpunt

            Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
            Met die reacties lijken alle commentaren bij foto's plots overbodig te worden...Om niet te zeggen dat het posten van foto's eigenlijk overbodig wordt met die ingesteldheid.

            Een eigen stijl ontwikkelen is 1 ding, een stijl ontwikkelen die door anderen min of meer gesmaakt wordt is iets anders.

            Ik vind het trouwens nogal verbazend dat er met dergelijke opmerkingen wordt gereageerd terwijl ik expliciet vraag om andere antwoorden...
            als je niet tevreden bent met de antwoorden is er misschien iets mis met de vraag.Je vraag peilt naar smaak en appreciatie en jij wil een eenduidig antwoord. Jij vraagt eigenlijk of emmentaler of parmezaan de juiste kaas is. Lang niet de eerste keer dat jij hier zit te klagen over de kwaliteit van de reacties.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Scherpstelpunt

              Nu ja, ik zocht toch sowieso de mening van mensen die een beetje in hetzelfde genre fotografie hun ding doen en/of iets van paarden(sport) afweten...
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: Scherpstelpunt

                Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Nu ja, ik zocht toch sowieso de mening van mensen die een beetje in hetzelfde genre fotografie hun ding doen en/of iets van paarden(sport) afweten...
                ik heb half mijn jeugd in de paardensport gezeten. Ik zou zeggen scherp stellen op het paard, de volgende zou misschien zeggen op de ruiter om zijn concentratie. Ik weet niet of er wel een eenduidig antwoord op je vraag is.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpstelpunt

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  Er heeft nog nooit iemand een eigen stijl ontwikkeld door te proberen zijn werk bij een zo breed mogelijk publiek in de smaak te doen vallen.
                  Weinig artistiek vernieuwers hebben succesvol een eigen stijl ontwikkeld zonder eerst de dan heersende conventies te kennen en te begrijpen. Dit laatste is in mijn ogen wat Voltigeur in dit topic probeert.

                  In ieder geval vind ik het een interessante vraag die het bediscussiëren waard is.
                  Mijn Project 365

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpstelpunt

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                    Weinig artistiek vernieuwers hebben succesvol een eigen stijl ontwikkeld zonder eerst de dan heersende conventies te kennen en te begrijpen.
                    zeker waar, ze leren die zelfs toepassen, dat is de paradox van de creativiteit. Als ik Voltigeurs zijn foto's zie, dan zie ik behoorlijke paardensportfotografie. Als je scherptediepte klein is ga je een keuze moeten maken en als je een keuze maakt is de vraag "waarom die keuze?" de eerste die je krijgt.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Ik vind vooral bij bekende ruiters een scherp gezicht minder belangrijk. Men moet een foto goed vinden om de foto, en niet omwille van de bekende ruiter.
                      Zoals reeds eerder gezegd, als 't effe kan moeten ze er allebei scherp op staan. Maar als ik dan toch moet kiezen, wat indoor meestal zo is, dan ga ik voor 't paard. Als ik de uitdrukking van de ruiter wil, dan kies ik er denk ik voor om een close up van het gezicht te nemen.
                      @Putor: behoorlijke paardensportfotografie is een beetje overdreven vind ik (al is het wel leuk om horen), ikzelf ben nog steeds niet tevreden over mijn resultaten. Maar er zijn er weinig die echt tevreden over hun eigen foto's zijn denk ik?
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpstelpunt

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Ik vind vooral bij bekende ruiters een scherp gezicht minder belangrijk. Men moet een foto goed vinden om de foto, en niet omwille van de bekende ruiter.
                        Zoals reeds eerder gezegd, als 't effe kan moeten ze er allebei scherp op staan. Maar als ik dan toch moet kiezen, wat indoor meestal zo is, dan ga ik voor 't paard. Als ik de uitdrukking van de ruiter wil, dan kies ik er denk ik voor om een close up van het gezicht te nemen.
                        Vind ik een schitterend startpunt om aan (paarden) fotografie te doen.
                        Niks van die criticasters aantrekken .... die alleen maar een technische commentaar kunnen geven.
                        Je moet fotos maken die voor jou goed zijn. De fotos met de scherpe gezichten staan wel in de boekskes (door fotografen die van hun redacteur die opdracht krijgen). Je moet wel je foto's kritisch bekijken : haal je effectief met je techniek het gestelde doel: dat is natuurlijk de moeilijkheid.
                        Marc
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpstelpunt

                          ik volg hier nerdi volledig
                          je maakt je compo toch in functie van je scherpte of andersom
                          mvg Wilfried

                          7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpstelpunt

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Vind ik een schitterend startpunt om aan (paarden) fotografie te doen.
                            Niks van die criticasters aantrekken .... die alleen maar een technische commentaar kunnen geven.
                            Je moet fotos maken die voor jou goed zijn. De fotos met de scherpe gezichten staan wel in de boekskes (door fotografen die van hun redacteur die opdracht krijgen). Je moet wel je foto's kritisch bekijken : haal je effectief met je techniek het gestelde doel: dat is natuurlijk de moeilijkheid.
                            Marc
                            - dank je, ik ben al tevreden dat ik tenminste niet de enige ben die er dat idee op na houdt (ik denk dat je pas een probleem hebt indien je de enige bent die een idee of standpunt goed vindt)

                            - Tot nog toe heb ik persoonlijk die commentaren nog niet gekregen, maar het viel me wel op toen ik hier met de zoekfunctie de paardenfoto's van aanderen aan het bekijken was. En ik kan heel wat hebben qua commentaar, maar ik heb graag een commentaar die gemotiveerd wordt.

                            - Het gesteld doel halen blijft moeilijk. Maar ik denk dat dat zelfs voor profs zo is. Ik ben tegenwoordig tevreden met een rendement van pakweg 35% toonbare foto's (naar mijn eigen mening) en 10 à 15% "geslaagde" foto's (alweer naar eigen mening). Maar meestal haal ik zelfs niet eens die percentages. Dat ligt aan 2 dingen, ten eerste aan het feit dat ik nog niet goed genoeg ben, en ten tweede aan het feit dat ik vrij kritisch voor mezelf ben.

                            mvg,
                            Bart
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpstelpunt

                              Je zou ook eens kunnen kiezen: het interessanste scherp en dat kan de ene keer het verbeten of vrolijke hoofd van de ruiter en de andere keer het hoofd van het paard, als de ruiter niet interessant is.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X