Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe lens

    Hallo,

    ik heb een Canon EOS 500D met de standaardlens 18-55mm IS.

    Nu ga ik voor de eerste keer een burgerlijke trouw fotograferen en wil nu eindelijk de knoop doorhakken voor de aanschaf van een nieuwe lens.

    Ik dacht de Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS Is te kopen, maar ik heb daar al enkele negatieve commentaren op gevonden.
    Het lijkt me handig dat je dan niet altijd moet wisselen van lens, maar weegt dat op tegen de andere nadelen? Zouden jullie opteren voor de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS? Maar dan verlies ik altijd een bereik natuurlijk als ik niet wil wisselen... Wat is de beste optie om bijvoorbeeld dat burgerlijk huwelijk te fotograferen?

    Graag hulp!

  • #2
    Re: Nieuwe lens

    Ga hier eens lezne in dit topic en dan kom je alleen maar lichtsterke zooms en primes tegen, dat is op een FF en op een crop kom je dan uit op iets als een 17-50 2.8(Sigma, Canon, Tamron) of een 35/1.8 of (heel goedkoop) 50/1.8, maar daar zou je wel eens ruimte problemen mee kunnen krijgen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe lens

      De canon 55-250IS is wel een heel goede lens...zeer goedkoop en goed scherp plus een mooie aanvulling op wat je hebt....met de 18-200 ga je aan kwaliteit inboeten!!!
      Of zoals ze al zeiden hiervoor de tamron 17-50mm2.8f+55-250IS en als aanvulling 35mm1.8f

      grtz

      templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe lens

        Ik zou ook een grote flits kopen, tenzij er in het gemeentehuis grote spots staan :-)

        DPaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe lens

          Inderdaad een goede opmerking....ik heb een tijd geleden een trouw gedaan met mijn D90 en als lenzen de Tamron 17-50mm2.8f,de 35mm1.8f en de 70-300VR plus een sb-600 flits....en ik moet zeggen dat was een zeer goede combinatie....

          grtz

          templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe lens

            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Ik zou ook een grote flits kopen, tenzij er in het gemeentehuis grote spots staan :-)

            DPaul
            zeker! het enige echte probleem van die 18-55 is de lichtsterkte. Een goede flits en daarmee flink oefenen gaat je meer vooruithelpen dan een superzoom.

            Misschien ook opteren voor een snelle prime.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe lens

              pas toch op om je aan een (burgerlijke) trouw te wagen als je enkel nog maar met een kitlens hebt gewerkt....!!!

              dit is a once in a liftime experience voor het koppel. hun foto's MOETEN gewoon goed zijn. geen ruimte voor gesukkel dus.
              als je nu nog niet weet welke lens je nodig hebt, denk ik dat je nog niet genoeg afweet van de theorie hoe camera's en lenzen werken.

              als het louter een vriendendienst is, ok, maar ik hoop dat je daar geen geld voor vraagt...

              ga voor lichtsterke lenzen, maar reken dat die duur zijn...

              ga naar de zoekfunctie, typ 'huwelijk' in, en je vindt heel veel info.

              Maar ik raad het je af om het te doen. Genoeg argumenten ervoor....
              * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe lens

                Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                pas toch op om je aan een (burgerlijke) trouw te wagen als je enkel nog maar met een kitlens hebt gewerkt....!!!

                dit is a once in a liftime experience voor het koppel. hun foto's MOETEN gewoon goed zijn. geen ruimte voor gesukkel dus.
                als je nu nog niet weet welke lens je nodig hebt, denk ik dat je nog niet genoeg afweet van de theorie hoe camera's en lenzen werken.

                als het louter een vriendendienst is, ok, maar ik hoop dat je daar geen geld voor vraagt...

                ga voor lichtsterke lenzen, maar reken dat die duur zijn...

                ga naar de zoekfunctie, typ 'huwelijk' in, en je vindt heel veel info.

                Maar ik raad het je af om het te doen. Genoeg argumenten ervoor....
                Met alle respect voor TS en het trouwkoppeltje, maar ik vrees ook dat beide partijen het maken van trouwfoto's een beetje onderschatten. Of beide partijen òverschatten een beetje het (eigen) kunnen van TS èn de prestaties van goedkopere lenzen...
                Ik zou ook het advies geven er zeker nog 2 keer, en als er genoeg tijd rest zelfs 3 of 4 keer, over na te denken of het een risico is dat het nemen waard is.
                Ik zie hier inderdaad reacties dat er dure, lichtsterke lenzen voor nodig zijn, wat ook wel klopt. Maar ik weet niet of Karentje hier nu veel aan heeft om tot een besluit te komen.
                Mijn advies aan jou, Karentje, is om eens te googlen naar trouwfoto's, hier op dit forum eens te zoeken naar trouwfoto's, en je daarbij de vraag stellen of je jezelf in staat acht hetzelfde te evenaren.
                Ik wil hier zeker niet jouw kunnen in vraag stellen, want daarover kan ik niet oordelen aan de hand van 2 geposte foto's bijna een jaar geleden, maar ik wil eerder JOU aanzetten tot kritisch kijken wat je kan.

                mvg,
                Bart

                PS: indien je de trouwfoto's maakt, dan wens ik je alvast veel succes (en mooi weer )
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe lens

                  Aan diegenen die tenminste geantwoord hebben op mijn vraag... bedankt!

                  Maar ik had het kunnen weten dat er bij waren die of topic zouden gaan... die discussies had ik al gelezen. Heb al spijt van mijn post!

                  Ik vroeg gewoon welke lens jullie zouden aanraden om over te schakelen van een kitlens 18-55mm. Nu toevallig ga ik een trouw fotograferen en welke afspraken ik met het koppel gemaakt heb, dat is mijn zaak. Dus die lastige en jaloerse reacties mogen achterwege gelaten worden! Als ik nu gewoon niet vermeld had dat het om een trouw ging, dan had ik misschien echte hulp gekregen!

                  Kijk eerst naar je eigen kunnen... ik doe mijn hobby heel graag en heb al heel goede reacties gekregen!

                  Toch bedankt voor niets

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe lens

                    amai amai mijn ogen tuiten.

                    Voltigeur:
                    die kitlenzen zijn goed. Qua bouwkwaliteit trekken ze op niets, maar optisch niets op aan te merken. Een week of 2-3 geleden is er nog een foto in de HoF gezet die met de 18-55 gemaakt was. Er zijn betere lenzen, maar je gaat stevig vergrotingen moeten maken om het verschil te zien.

                    Little Leentje:
                    In een ander draadje ben je zelf beginnend huwelijksfotograaf en hier raadt je een ander af dat eens te doen.

                    Alle huwelijksfotografen hebben ooit een eerste trouw gedaan met het materiaal dat ze toen hadden. Zolang er openheid is daarover met het koppel terwijl de afspraken worden gemaakt is dat geen enkel probleem.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe lens

                      Een 17-55 2.8.
                      Superscherp en IS;

                      Een 430 ex is wel het minimum dat je er nog bij moet hebben.
                      Zo kan je invullen als er bevoorbeeld teveel licht van achter het koppel komt of er zonnestraaltjes maar de helft van hun gezicht bedekken.

                      Succes!!!
                      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        amai amai mijn ogen tuiten.

                        Voltigeur:
                        die kitlenzen zijn goed. Qua bouwkwaliteit trekken ze op niets, maar optisch niets op aan te merken. Een week of 2-3 geleden is er nog een foto in de HoF gezet die met de 18-55 gemaakt was. Er zijn betere lenzen, maar je gaat stevig vergrotingen moeten maken om het verschil te zien.

                        Little Leentje:
                        In een ander draadje ben je zelf beginnend huwelijksfotograaf en hier raadt je een ander af dat eens te doen.

                        Alle huwelijksfotografen hebben ooit een eerste trouw gedaan met het materiaal dat ze toen hadden. Zolang er openheid is daarover met het koppel terwijl de afspraken worden gemaakt is dat geen enkel probleem.

                        Voila! Bedankt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          amai amai mijn ogen tuiten.

                          Little Leentje:
                          In een ander draadje ben je zelf beginnend huwelijksfotograaf en hier raadt je een ander af dat eens te doen.

                          .

                          Klopt, ik ben zelf beginnend, maar zorg wel dat ik eerst de nodige voorbereidende stappen heb gemaakt om aan deze fotografietak te kunnen beginnen. Ik heb jaren aan m'n voorbereiding gewerkt en m'n materiaal opgebouwd. Ik ben pas begonnen met huwelijken, maar had al wel hele tijd daarvoor een portretportfolio...

                          Maar dat ff terzijde, want het gaat hier weer de negatieve kant op.....

                          -------------------------

                          Om op de vraag van Karen terug te komen en haar 'goede' raad te geven:

                          Probeer te investeren in lichtsterkere lenzen. Zoek naar lenzen (Tamron heeft ook goede en budgetvriendelijke) met f/2.8 of zoek naar primes: 50mm, 85mm... is even zoeken welke focal length je ligt en is heel persoonlijk wat je de meest comfortabele afstand vindt.

                          Buiten de lenzen moet je zien dat je een goeie externe flits hebt. Een gemeentehuis is dikwijls redelijk donker of juist heel koud licht.

                          Je kan ook je iso de hoogte in jagen, maar daar ben ik persoonlijk minder voorstander van. Ik ken de 500D niet goed, dus ik weet niet hoe ie presteert op hoge iso.

                          Zowieso, probeer alles van te voren heeel goed uit. Oefenen oefenen oefenen. Zeker met de flits, want dat vind ik zelf niet gemakkelijk...

                          Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Ik hoop dat je nog tijd hebt om je deftig voor te bereiden. En nee, m'n reactie was niet van de jaloerse kant, maar eerder een beetje ongeloof, maar dat komt mss hoe je je probleem hebt omschreven....

                          Terug vrienden?
                          * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Karentje Bekijk bericht
                            Aan diegenen die tenminste geantwoord hebben op mijn vraag... bedankt!

                            Maar ik had het kunnen weten dat er bij waren die of topic zouden gaan... die discussies had ik al gelezen. Heb al spijt van mijn post!

                            Ik vroeg gewoon welke lens jullie zouden aanraden om over te schakelen van een kitlens 18-55mm. Nu toevallig ga ik een trouw fotograferen en welke afspraken ik met het koppel gemaakt heb, dat is mijn zaak. Dus die lastige en jaloerse reacties mogen achterwege gelaten worden! Als ik nu gewoon niet vermeld had dat het om een trouw ging, dan had ik misschien echte hulp gekregen!

                            Kijk eerst naar je eigen kunnen... ik doe mijn hobby heel graag en heb al heel goede reacties gekregen!

                            Toch bedankt voor niets
                            no offense maar weer een schoolvoorbeeld van hoe lang sommige mensen hun tenen zijn...

                            er wordt echt alleen maar goedbedoelde raad gegeven hoor.
                            Het feit dat je je nieuwe lens voor een burgerlijke trouw gaat gebruiken is wel een belangrijke factor want lichtsterkte is daar gewoon HEEL belangrijk.

                            Zet die 18-200 maar uit je hoofd daarvoor.

                            Ik sluit me aan bij ofwel een lichtsterke prime maar nog beter een 17-50 2.8 achtige lens :
                            Canon 17-55 2.8 IS
                            Tamron 17-50 2.8 VC
                            Sigma 18-50 2.8 OS

                            Maar onderschat echt alsjeblieft een trouwceremonie niet. Huwelijksfotografen investeren niet voor niets in peperduur materiaal.
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe lens

                              Ergens begrijp ik de reactie van TS ook wel een beetje hoor. Ze vraagt advies in verband met een lens, maar krijgt vooral te horen dat ze (waarschijnlijk) (nog) niet in staat is om huwelijksfoto's te maken. Waarmee ik niet zeg dat dat laatste slecht bedoeld was door diegenen (waaronder ikzelf) die die opmerkingen maakten, maar het was nièt wat TS gevraagd had.
                              Ze vroeg dus vrij simpel welke lens aangeraden werd. Ze vroeg nièt of wij vonden of ze capabel is om dergelijke foto's te maken...

                              mvg,
                              Bart
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                              Comment

                              Working...
                              X