Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

    - Vraag is beantwoord.
    Kan een moderator deze topic wissen aub? Dank u.



    EDIT:

    Mijn vraag was dus of het in Belgie mogelijk is om zelfstandig te worden als fotograaf zonder een diploma of opleiding hiervoor te hebben, dit als hoofd- of bijberoep.
    En of hetzelfde geldt voor videos.



    Blijkbaar is dit perfect mogelijk omdat het hier niet om een beschermend beroep gaat.
    Dat wil zeggen dat het geen bereop is waarvoor je officieel een gehomologeerd diploma nodig hebt om het te mogen uitoefenen.
    Je hebt natuurlijk wel een getuigschrift of diploma nodig voor bedrijfsbeheer.
    Last edited by InspireYourSoul; 13 mei 2011, 11:33.

  • #2
    Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door InspireYourSoul Bekijk bericht
    - Vraag is beantwoord.
    Kan een moderator deze topic wissen aub? Dank u.
    Da's ook een leuke voor mensen die ook dezelfde interesse hebben...

    mvg,
    Bart

    PS: En dan lees ik in dit topic van TS het volgende "...doe nog maar een maand fotografie..."
    Last edited by Voltigeur; 12 mei 2011, 09:03. Reden: PS toegevoegd
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

      Ik wil het ook wel weten ...
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

        inspire us ...

        greetz
        Cheeta
        Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door InspireYourSoul Bekijk bericht
          - Vraag is beantwoord.
          Kan een moderator deze topic wissen aub? Dank u.
          [Mod-LesC]Het is niet omdat jouw vraag beantwoord is, dat een topic gesloten wordt. In de praktijk worden bij BD erg weinig topics gesloten.
          Bovendien vraag je niet om te sluiten, maar zelfs om te wissen. Naast posts die indruisen tegen de BD-regels wordt er weinig gewist.
          Het forum is er immers voor iedereen, en het is niet omdat JIJ je antwoord hebt, dat anderen daar niet van mogen mee leren.[/Mod]
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Maar om toch nog enige zin aan dit topic te geven:
            Ik krijg zo occasioneel de vraag (de laatste tijd steeds meer) de vraag of ik een foto verkoop. Tot nog toe heb ik steeds de foto zomaar gegeven, primo omdat ik mezelf verre van prof zie en secundo omdat ik het niet vertrouw om als "zwartwerker" gesnapt te worden.
            Nu is mijn vraag, loont het de moeite om in bijberoep te beginnen? Wat moet ik doen/hebben om in bijberoep zoiets te doen?

            mvg,
            Bart
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              Maar om toch nog enige zin aan dit topic te geven:
              Ik krijg zo occasioneel de vraag (de laatste tijd steeds meer) de vraag of ik een foto verkoop. Tot nog toe heb ik steeds de foto zomaar gegeven, primo omdat ik mezelf verre van prof zie en secundo omdat ik het niet vertrouw om als "zwartwerker" gesnapt te worden.
              Nu is mijn vraag, loont het de moeite om in bijberoep te beginnen? Wat moet ik doen/hebben om in bijberoep zoiets te doen?

              mvg,
              Bart
              Is al meermaals ter sprake gekomen op dit forum.
              Gewoon een Unizo-ondernemersloket binnenstappen.
              Het aanvragen van een ondernemingsnummer en een aansluiting bij Zenito is een must.
              Ga je boven de 5000 euro (sterk afgerond) op jaarbasis ben je BTW-plichtig. Blijf je daaronder kan je de BTW niet aftrekken, moet je wel geregistreerd zijn maar geen driemaandelijkse aangifte doen. Oh ja.... en jaarlijks je belastingen betalen.
              In sommige gevallen kan je ook onder een kunstenaarsstatuut gaan hangen, maar dan is het inkomen eerder occassioneel en beperkt tot 1700 euro op jaarbasis (ook sterk afgerond).
              Briefjes dat je iets gratis doet voor een vreemde gaan niet pakken. Dat hoort de Administratie zowat elke dag.
              Succes
              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

              Comment


              • #8
                Ja, ik weet ook wel dat zo'n briefjes niet helpen. Daarom dat ik hier de vraag stelde. Ik zou er geen topic over hebben gestart, maar sinds dit topic reeds bestond, maar door TS naar de vaantjes werd geholpen, dacht ik er misschien toch nog ièts van te proberen maken.

                Ik heb me laten vertellen dat er op de belastingsbrief een sectie is waar particulieren extra inkomsten kunnen invullen, zonder zelfstandige te moeten worden. Het schijnt handig te zijn als het om occasionele verkopen gaat.
                Maar ik denk dat nog 's na te vragen.

                mvg,
                Bart
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  Ik heb me laten vertellen dat er op de belastingsbrief een sectie is waar particulieren extra inkomsten kunnen invullen, zonder zelfstandige te moeten worden. Het schijnt handig te zijn als het om occasionele verkopen gaat.
                  Hou hier wel héél goed rekening met het woordje 'occassioneel' ... zodra het ook maar naar 'regelmatig' dreigt te gaan aanvaarden ze dit niet meer, maar voor af en toe eens wat extra inkomen kan dit wel prima.

                  Ik ben naar zo'n 'starters dag' van Unizo geweest ... puur tijdsverlies, sorry hoor ... boekhouders die het ineens wel héél groots zien en je jaarlijks duizenden euro vaste kosten aanreken ... import en export opstarten, budgetten van honderd duizenden euro ... en dergelijke ... heb je niets aan dus.

                  Ik heb gewoon aan enkele collega's gevraagd welke boekhouder zij gebruikten, naar een drietal gebeld en diegene die het best overkwam onder de arm genomen ... hij heeft alles voor mij geregeld (btw nummer, inschrijvingen, kwartaal aangifte nu ... enz. ... en hij vult ook gewoon de personenbelasting gelijk in, lekker handig) rekent me gewoon 'per uur' aan, niets vast en werkt prima.

                  Trouwens, zijn rekeningen zijn ook onkosten hé, dus die geef je ook aan en je hebt een btw nummer zodat je de btw kan terug vorderen als je in België koopt en wanneer je in het buitenland koopt betaal je zelfs geen btw (maar dit is alleen binnen Europa dacht ik ... iemand die dit zeker kan zeggen ?)

                  Hou er wel rekening mee dat je een diploma bedrijfsbeheer (of zoiets) moet hebben, omdat ik in het middelbaar Economische wetenschappen gedaan heb (is wel meer dan 20 jaar geleden ondertussen) was ik hiermee al in orde.
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Dat was ook mijn grootste struikelblok: alles wordt direct heel groot gezien, zowel qua investering als omzetten en dergelijke.
                    Getuigschrift bedrijfsbeheer heb ik (2 keer zelfs).

                    Het kan dus zonder al te grote investeringen te doen? Qua materiaal zit ik voorlopig tamelijk safe en hoef niet onmiddellijk te investeren. Over welk bedrag spreken we dan ongeveer om alles gewoon in orde te maken (boekhouder niet inbegrepen, want die durven nog wel eens uiteenlooende rarieven te hanteren)?

                    Hoe zit 't eigenlijk met die kwartaalaangifte als je bijvoorbeeld weinig tot niks verdient hebt? Want zoiets hou ik heel goed voor mogelijk, vooral tijdens de wintermaanden.

                    mvg,
                    Bart
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

                      overlaatst es zelf info gevraagt.

                      securex: 75 euro voor ondernemings nummer (+70 euro voor btw nummer)
                      denk 70 euro kwartaalbijdrage
                      dus een 300 voor 't eerste jaar.

                      kosten aangifte 1 maal op't jaar bij geen btw, met btw iedere 3 maand.
                      btw nummer nodig als je boven de 5000 euro en nog iets gaat

                      was zoiets dacht ik
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Er is iets waar ik niet goed uitgeraak.
                        Je moet vooraf beslissen of je boven of onder die 5000€ zal blijven?
                        Indien zo, en je opteert voor de keuze van boven 5000€, en je raakt er niet boven. Wat dan?
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                          Er is iets waar ik niet goed uitgeraak.
                          Je moet vooraf beslissen of je boven of onder die 5000€ zal blijven?
                          Indien zo, en je opteert voor de keuze van boven 5000€, en je raakt er niet boven. Wat dan?
                          pff denk da je dit zelf wel merkt.
                          beginnen onder de 5000 euro en geraak je er toch boven, kan je nog aanpassen.
                          is volgens mijn gemakkelijker dan omgekeerd
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                            Er is iets waar ik niet goed uitgeraak.
                            Je moet vooraf beslissen of je boven of onder die 5000€ zal blijven?
                            Indien zo, en je opteert voor de keuze van boven 5000€, en je raakt er niet boven. Wat dan?
                            Als je niet boven dat bedrag uitkomt krijg je gewoon een brief van onze vrienden die je aanraden om van systeem te veranderen ... heb ik ook ontvangen, gewoon antwoorden dat je in het normale systeem wil blijven werken zodat je de BTW kan blijven terug vorderen ... je zal natuurlijk wel de BTW die je zelf aanrekent moeten betalen, dat is normaal, maar verder zou ik je toch de normale kwartaal aangifte aanraden ... heb je even geen omzet dan dient de boekhouder gewoon een nul aangifte in ... aanvaarden ze zonder problemen hoor.

                            Ik moet het even nakijken, maar ik dank dat ik ongeveer 250 Euro betaald heb om te starten ... maar zoals ik al zei, mijn boekhouder heeft alle administratie op zich genomen, ik moest enkel een aparte rekening openen, liefst nog eens bij een andere bank dan je huidige bank, kwestie van dingen te spreiden
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Ik denk niet dat ik aan die 5.000€ inkomsten per jaar zal komen. Zeker niet in het begin. Al hoop ik natuurlijk dat het er wel van komt (one has to have a dream, no? )
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                              Comment

                              Working...
                              X