Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ordenen foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ordenen foto's

    Ik slaag er maar niet in om in mijn foto's orde te scheppen. Hoe doen jullie dat? Maken jullie mapjes per jaar of per categorie? Houden jullie de Raw files bij en ook de psd files? Houden jullie ook de verkleinde jpg's bij (zoals de 900px versie voor BD)?
    Wil graag eens horen hoe andere mensen hun foto's ordenen en er structuur in krijgen.
    https://www.tinicleemputfotografie.com/

  • #2
    Re: Ordenen foto's

    Lightroom!

    Comment


    • #3
      Re: Ordenen foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudi J Bekijk bericht
      Lightroom!
      Heb ik niet.
      Maar hoe doe je het daar dan?
      https://www.tinicleemputfotografie.com/

      Comment


      • #4
        Re: Ordenen foto's

        Het zal afhangen van het soort fotografie dat je pleegt, omdat ik voor 95% studiofotografie met modellen doe, maak ik één map per shoot met de naam van het model, in de submappen komen de versies van de shoot, van RAW tot de webversie's. Niks gekoppeld aan een programma, maar steeds te openen vanuit Windows.

        MVG, Jeff c.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Ordenen foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Het zal afhangen van het soort fotografie dat je pleegt, omdat ik voor 95% studiofotografie met modellen doe, maak ik één map per shoot met de naam van het model, in de submappen komen de versies van de shoot, van RAW tot de webversie's. Niks gekoppeld aan een programma, maar steeds te openen vanuit Windows.

          MVG, Jeff c.
          Dat zijn de enige foto's die ik netjes geordend krijg, de portretten
          Voor de rest is het chaos Ik verander het wel elke maand wel eens, in de hoop dat het dan beter wordt zo, maar helaas....
          https://www.tinicleemputfotografie.com/

          Comment


          • #6
            Re: Ordenen foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
            Heb ik niet.
            Maar hoe doe je het daar dan?
            Daar laat je de eventuele chaos de chaos en geef je aan de foto's keywords mee en dan kun je met lightroom alle foto's met bv de keywoords auto|frans|renault bij elkaar tonen en als bv alleen auto en frans aanklikt komen de Peugeots en citroën er ook nog bij
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Ordenen foto's

              Folder per categorie (familie, vakantie, sport, andere)
              Folder per jaar
              Folder per datum en evenement

              Af en toe probeer ik met ACDSee ook nog wat keywords aan de foto's toe te voegen maar dit kan soms eventjes duren vooraleer ik hier zin in heb


              Mvg

              Steven
              1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

              Comment


              • #8
                Re: Ordenen foto's

                Met dit lukt het

                IDimager Personal.

                Van dezelfde maker als BDSizer .

                Comment


                • #9
                  Re: Ordenen foto's

                  Ik maak ook mappen op categorie, en daarin maak ik dan nog onderverdelingen als dat nodig is. Bijvoorbeeld in de map "Sport" zitten submappen met wielrennen, paardensport, watersport..., en in die submappen wordt alles gesorteerd op datum.

                  Als je alles in één map steekt, en alleen werkt met trefwoorden (met Lightroom of een ander programma), dan kan je de foto's ook wel gemakkelijk terugvinden, maar als er dan iets mis gaat dan heb je kans dat je helemaal opnieuw mag beginnen met de trefwoorden in te geven.

                  Ik heb dus geen programma nodig om de foto's te ordenen, en alle mappen worden op de back-up schijven op dezelfde manier opgeslagen (ik gebruik Freefilesync om de back-ups bij te werken, dat is een gratis programma).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ordenen foto's

                    Toch leuk om eenieders werkwijze te lezen, maar ik denk dat je vooral je eigen werkwijze moet uitzoeken. Iedereen 'ordent' anders, ook in zijn gedachten/hersenen, zo ook voor foto's denk ik.

                    Voor wat het moge zijn.
                    Hier heb ik per jaar een folder. Daarin onderverdeling per upload (meestal of gebeurtenis verbonden, of gewoon als het even geleden was)
                    bv. 2011/Img20110321 (dus de datum van upload als foldernaam).
                    Hierin staan de nef's en evt. tiffs.

                    Daarnaast heb ik dan de bewerkte folder, ook per jaar en dan per 'gebeurtenis'
                    bv. 2011/2011057_klasX dus de datum van event als foldernmaa en dan nog een korte beschrijving
                    Ik heb zo voor elke maand ook een 20110530_Varia die dan alle varia-niet gebeurtenis gevonden foto's bevat van die maand.

                    Tot nu heb ik al altijd alles teruggevonden wat ik nodig heb. Dus voor mij werkt deze structuur wel
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ordenen foto's

                      Ik maak een hoofdfolder per jaar en daaronder een subfolders per shoot, bijvoorbeeld:
                      2010
                      2011
                      -- 2011-05-05 Studio naam
                      -- 2011-05-07 Gent nachtfotografie
                      ...

                      In elke subfolder heb ik nog een folder "bewerkt", waarin alle geëxporteerde JPG's staan, samen met de bewerkte versies.

                      In Lightroom gebruik ik dezelfde mapstructuur en daar voeg ik er nog keywords aan toe. Zo vind ik alles binnen een paar seconden terug.
                      Last edited by Jurgenspictures; 8 mei 2011, 18:41. Reden: aangevuld

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ordenen foto's

                        ik heb vroeger eens moeten leren dat de chaostheorie weersvoorspelingen en scans van drukwerk verbetert. Ik heb dan chaos toegepast, nee eigenlijk zelfs dat niet, ik heb niets toegepast op mijn foto-ordening met als resultaat 1 pc met 2 besturingssystemen 3 harde schijven, 5 partities en overal wel iets. en in totaal zo'n 30.000 prentjes.

                        help!

                        er is een map waarin ik alle foto's die ik echt goed vind in plak met twee submappen: de familieprentjes en de niet-familieprentjes.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ordenen foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Als je alles in één map steekt, en alleen werkt met trefwoorden (met Lightroom of een ander programma), dan kan je de foto's ook wel gemakkelijk terugvinden, maar als er dan iets mis gaat dan heb je kans dat je helemaal opnieuw mag beginnen met de trefwoorden in te geven.
                          Wat bedoel je met "als er dan iets mis gaat"?
                          Dat je afhankelijk bent van Lightroom en problemen hebt met de keywords lezen wanneer er iets met lightroom foutloopt?
                          Ik ben er niet zo helemaal in thuis, maar ik dacht dat lightroom met IPTC-standaard werkt, dat die keywords dus aan het bestand worden "gehangen", en er dus vanaf dan ook altijd aan blijven "hangen" zodat eender welk ander programma dat IPTC kan lezen, die gegevens dus ook altijd kan lezen. Net zoals de exifs altijd met de foto blijven meegaan?
                          Of begrijp ik het verkeerd?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ordenen foto's

                            Ik werk met folder per jaar, en dan per shoot op datum achterstevoor en korte omschrijving.(bv 2010-12-31 Elise - vintage).

                            In de shoot folder hou ik een sub bij met mijn raws.

                            Eerst haal ik alle fotos in raw van men kaartjes naar de subdir van de shoot.
                            Dan ga ik er snel door om de rommel en missers er uit te deleten.

                            Volgende stap is alles door de raw proccessor te halen (bibble pro) en de boel te exporteren naar jpgs in de folder hoger op.

                            Finaal ga ik nog eens door mijn raw fotos om enkel te houden wat voor mij fototechnisch het bijhouden waard is in raw.(waar ik later mss nog speciaal bewerkingen of zo op kan doen)

                            Voor mij werkt dit systeem behoorlijk goed vooral door de datum omgekeerd te zetten sorteerd dat mooi.
                            Of het voor jou werkbaar is moet je zelf eens proberen, mss kan je de ideeen wat aanpassen naar jou doel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ordenen foto's

                              Keywords en mapjes, maar je moet niet noodzakelijk Lightroom gebruiken. Ze werken evengoed voor Photoshop ( elements ).

                              Bijvraagje : ik ben natuurlijk nog niet zover, maar eens zal de harde schijf vol geraken.
                              Wat dan ? De cataloog verspreiden over meerdere harde schijven of een aantal mappen per schijf ??????
                              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                              Comment

                              Working...
                              X