Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensorvlek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensorvlek

    Ik heb een vlekje op mijn foto's door een vervuilde sensor. Zelf reinigen zie ik echter niet zitten. Wat is de eenvoudigste manier om de sensor te laten reinigen?

    Is dit duur?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Sensorvlek

    meestal €50 bij je lokale fotoboer.

    Comment


    • #3
      Re: Sensorvlek

      Dacht dat het bij Konijn goedkoper was... Ik zie dat je van Geel bent, informeer b.v. eens bij Studio73.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Sensorvlek

        Studio73 stuurt alles naar de "fabrikant"

        Comment


        • #5
          Re: Sensorvlek

          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
          Ik heb een vlekje op mijn foto's door een vervuilde sensor. Zelf reinigen zie ik echter niet zitten. Wat is de eenvoudigste manier om de sensor te laten reinigen?

          Is dit duur?
          investeer in een goed VisibleDust setje... 't is in 1-2-3 gebeurd... En je doet het wanneer je wilt... je neemt het mee op reis...

          't is gewoon even doorbijten... iedereen kan dat!
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Sensorvlek

            Klopt, ik heb een Artic Butterfly setje van Visible Dust.
            Mijn werkwijze: ik doe enkel de droge poets.
            1. Met het blaaspeertje proberen de stofjes uit te blazen;
            2. Lukt dat niet, dan haal ik mijn Artic Butterfly te voorschijn en poets daarmee de sensor;
            3. Als dat niet lukt, en dat was nog maar één keer het geval*, dan ga ik ermee naar de verkoper. Ik kocht vroeger bij een lokale fotoboer, en daarna bij grotere zaken zoals Konijn. Beiden reinigen de sensor 'nat' tegen een betaalbare prijs.

            * Met mijn eerste dSLR, de 350D, had ik na een poetsbeurt (=de allereerste) met de Artic Butterfly zoveel smeer op mijn sensor, dat ik er wel mee terug naar de winkel kon. Voor €15,- werd dat toen netjes nat gereinigd. Die smeer -zo zei de man toch- was wellicht afkomstig van het spiegelhuis, en was waarschijnlijk door een onhandige beweging met de Artic Butterfly (), getransfereerd naar de sensor.
            Konijn organiseert regelmatig (gratis!) sensorpoetsdagen, meestal voor de grote merken (afwisselend Canon en Nikon). Het is aanschuiven (ticketje nemen), maar je sensor wordt door vaklui onder handen genomen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Sensorvlek

              Bij Procirep (Nikon) in het Brusselse kost het 30euro per beurt.
              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

              Comment


              • #8
                Re: Sensorvlek

                Morgen afspraak bij lokale fotoboer.
                Ik reining ook met de Artic Butterfly maar heb nu ipv een vlekje een streep....
                Fotoboer wilt het toestel reiningen zoals hij zijn toestellen reiningt, maar neemt wel geen verantwoordelijkheid.

                Comment


                • #9
                  Re: Sensorvlek

                  Oorspronkelijk geplaatst door FilipB Bekijk bericht
                  ...
                  Ik reining ook met de Artic Butterfly maar heb nu ipv een vlekje een streep...
                  Dat zou ook wel eens zo'n smeervlekje kunnen zijn.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensorvlek

                    Lokale fotoboer heeft eerst een testfoto gemaakt, hier was bijna niets op te zien. Vervolgens "nat" gereinigd, terug testfoto: dustspot bijgekomen. "Strepen" leken weg te zijn, maar zijn tegen een grijze achtergrond toch nog goed te zien...
                    Denk dat ik vrijdag naar Koijn ga om hem te laten reinigen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensorvlek

                      Oorspronkelijk geplaatst door FilipB Bekijk bericht
                      ........ maar neemt wel geen verantwoordelijkheid.
                      hoe bedoel je?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensorvlek

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        hoe bedoel je?
                        grt,bouk.
                        Hij zei er duidelijk bij, als er iets zou misgaan (kras op sensor of iets dergelijks) hij niet aansprakelijk zou zijn....
                        enfin, hij heeft zijn best gedaan, maar ik denk dat Konijn er meer ervaring in heeft en het probleem volledig kan oplossen

                        Comment

                        Working...
                        X