Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concert fotografie: Onder of overbelichten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concert fotografie: Onder of overbelichten?

    Dit is misschien een domme vraag, en een domme topic. (maar ik hoop het van niets)

    Ik fotografeer nogal vaak concerten. Daarvoor gebruik ik volgende gear:

    Canon 40D
    Canon 50mm 1.8
    Tamron 17-50mm 2.8
    en soms
    Canon 24-135mm 2.8-5.6

    Het gebeurd nogal vaak dat ik op hogere iso ga werken tss 1250 en 1600 om de juist sluitersnelheid te behouden. Ik schiet voornamelijk op AV.

    Nu gaf iemand aan om ipv onder te belichten, net over te belichten. Nu ik heb vanavond een concert en wil een beetje voorbereid gaan. En misschien is dit dus wel een hele domme vraag voor iemand die al wat langer bezig is met fotografie: maar gaat het overbelichting net niet zorgen voor die langere sluitertijden, en met gevolg onscherpe beelden?
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

  • #2
    Re: Concert fotografie: Onder of overbelichten?

    Zo correct mogelijk belichten is volgens mij de beste oplossing (dat probeer ik zelf toch altijd te doen bij concertfotografie).

    Als je een hoge-iso foto onderbelicht, en je wil ze dan achteraf toch lichter maken, dan wordt de ruis nog beter zichtbaar.

    Als je een foto overbelicht, dan heb je een heleboel uitgebrande vlekken die je niet meer goed krijgt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Concert fotografie: Onder of overbelichten?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Zo correct mogelijk belichten is volgens mij de beste oplossing (dat probeer ik zelf toch altijd te doen bij concertfotografie).

      Als je een hoge-iso foto onderbelicht, en je wil ze dan achteraf toch lichter maken, dan wordt de ruis nog beter zichtbaar.

      Als je een foto overbelicht, dan heb je een heleboel uitgebrande vlekken die je niet meer goed krijgt.
      Ja, natuurlijk is concertfotografie, zoals vele andere fotografie meer een opgave van doen en proberen. Maar kon zijn dat daar andere meningen of ervaringen mee waren. en belicht practisch altijd onder... maar vanavond (afhankelijk van de omstandigheden) ga ik toch eens overbelichten... experimenteren dus. :-)
      EMBLEMATA.BE
      http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

      Comment


      • #4
        Re: Concert fotografie: Onder of overbelichten?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Zo correct mogelijk belichten is volgens mij de beste oplossing (dat probeer ik zelf toch altijd te doen bij concertfotografie).
        +1 voor zo correct mogelijk belichten, anders krijg je meer ruis wanneer je de belichting in raw optrekt.... of heb je uitgebrande plekken andersom...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Concert fotografie: Onder of overbelichten?

          dat overbelichten zal hij wel exposure tot the right mee bedoelen.

          Het idee daarachter is dat er meer informatie in de lichten zit dan in de schaduwen.
          Ruis komt het meeste voor in de donkere partijen, door zover mogelijk naar rechts te belichten (overbelichting) zonder te clippen haal je de meeste informatie in je RAW file.

          Door deze dan in Postprocessing terug naar beneden te halen verminder je ook de ruis.

          Je moet natuurlijk ook niet overdrijven hé, we praten hier over 1/3 tot max 1/2 stop.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Concert fotografie: Onder of overbelichten?

            als je uitbranden vermijdt mag je wel een half tot een heel stopje overbelichten als je dat haalt. Ik ben op een concert altijd al blij als ik tot normaal belichten kom. Ik spotmeet op wat juist moet zijn (meestal is dat ook wat scherp moet zijn) tijdens concerten zodat mijn meter zich geen zorgen moet maken over toestanden op de achtergrond.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Concert fotografie: Onder of overbelichten?

              Na drie foto's(0, +1, -1) genomen te hebben, weet wat je moet doen: histgrammen en foto's bekijken, maar kijk uit je staat in het donker en het display lijkt dan veel helderder.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Concert fotografie: Onder of overbelichten?

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                als je uitbranden vermijdt mag je wel een half tot een heel stopje overbelichten als je dat haalt. Ik ben op een concert altijd al blij als ik tot normaal belichten kom. Ik spotmeet op wat juist moet zijn (meestal is dat ook wat scherp moet zijn) tijdens concerten zodat mijn meter zich geen zorgen moet maken over toestanden op de achtergrond.
                Inderdaad, het probleem is dat je (ik toch) soms op concerten terecht komt, waar veel beweging is, en weinig licht.
                EMBLEMATA.BE
                http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                Comment


                • #9
                  Re: Concert fotografie: Onder of overbelichten?

                  Daar kan je geen getal nog leidraad op plakken, lichten schijnen soms in je lens en brengen de lichtmeting om zeep, soms wil je net een lichteffect nemen en een wat donkere schim erin etc. etc.
                  ->-> op M stand, iso regelen afhankelijk van de algemene sfeer, dus heel weinig(3200) - weinig(2500) - normaal(1600) - veel licht(1000) - overdag, dus heel veel licht (<1000)
                  AV ook meestal f2.8 of minder, bij voldoende licht kan je eens wat meer (f4)
                  Dan klein beetje lichtmeter volgen maar vooral uw gezond verstand en testshots (let op dat uw scherm niet te licht of helder staat!!!) en daarnaar uw snelheid aanpassen.

                  Comment

                  Working...
                  X