Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat moet ik hier nu mee doen? (vraag journalist)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat moet ik hier nu mee doen? (vraag journalist)

    Kreeg gisteren deze mail :

    I enjoyed looking at your site very much.
    My name is (knip) and I am a freelance camerman from Dallas, Texas. I will be leaving for the Middle East on March 14, 2004 and 2 of the countries I will be visiting will be Iran and Turkey. I will be shooting a documentary for local PBS afiliate in Dallas and I know we will only be in these 2 countries for a few days. You have extensive photos. My question is would you be kind enough to allow us to use some of your photos in our documentary about Islam and how it varies from western religion. I would be happy to give you photo credit as well as a copy of our documentary.
    If not available do you have a low figure in mind that we could use the rights to your photos.


    Navraag bij SOFAM leerde me dat zij voor auteursrechten in zo'n geval 182,78 eur (per foto per keer dat de documentaire wordt uitgezonden !) rekenen...

    Ik had ondertussen aan die man ook nog wat verduidelijking gevraagd over de documentaire zelf.
    Zijn antwoord :

    We have received a grant from the Texas foundation that will allow us to visit the Middle east and videotape a series of programs for the McCuistion TV Program ( KERA PBS Dallas ) on the terrorist threat. we will be looking at the history of the issue and its root causes. the major conflicts between our cultures, differences between Islam and Democracy or lack thereof and possible solutions, success stories of what works well and the present role of women. we want to go deeper than what most media are presently portraying and look at the situation as objectively as possible. This project will result in not only television programs but we hope a documentary, educational programs for key decision makers and a school curriculum with study guides, for history and social studies teachers. We will be visiting India, Saudi Arabia, Iraq, Iran, Lebanon, Jordan, Israel, Turkey and France...

    Zeg ik nu "'t is goed, ik stuur je x-aantal foto's op en stuur mij een kopietje van die docu" of zeg ik "kijk, prijzen zijn zoveel en zoveel, maar dat vind ik zelf overdreven, dus laat ons iets afspreken"... ??

    Zij hebben tenslotte een beurs gekregen, ik niet
    En wat als die documentaire verkocht wordt aan andere TV-stations ??

    Hoedanook, ik moet er sowieso tijd insteken (evt. terug inscannen van analoge foto's, opzoeken,...)

    Wat zouden jullie doen ? Ik weet wel dat ik uiteindelijk diegene ben die de knoop moet doorhakken, maar ik zou toch ook eens graag iemand anders zijn gedacht hierover weten...
    Jan
    www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

  • #2
    Hou u aan de de SOFAM gegevens daar doe je niets mis mee.
    Maar geef het dan aan in je belasting aangifte, want dit is een inkomen!
    Je kan natuurlijk ook je onkosten aftrekken misschien een nieuwe DSLR .

    Comment


    • #3
      Ik kan je ook niet direct goede raad geven, maar zoals de dollar koers nu staat, zal hij nog wat meer moeten ophoesten ook!


      The Kid.

      Comment


      • #4
        (even mijn tv-producerpet opzetten)

        Voor dit soort projecten (documentaires, reportages etc...) is goed fotografisch materiaal heel belangrijk. Een groot deel van het budget wordt altijd voorbehouden voor het clearen van rechten op foto's en hierbij schuimen we meer en meer het internet af op zoek naar goeie collecties. Voordeel om buiten de professionele catalogi te gaan kijken is dat de prijs veeeeeel lager is én de foto's vaak veel authentieker, natuurlijker (eerlijker).

        In dit geval zou ik zeker laten aanvoelen dat je geen "groentje" bent (geloof me, soms zit ik aan de andere kant van zo'n telefoonlijn en... "business is altijd business"). Anderzijds zou ik zeker nog niet gaan dromen van het Eldorado, compleet met nieuwe DSLR's en zo... Die gasten contacteren je niet vanuit Hollywood he. Dus realisme is een schone deugd in deze zaak. Laat hen eerst eens een voorstelleke doen en bekijk of je het aangeboden bedrag wel ziet zitten. (ik vermoed dat ze redelijk laag gaan inzetten als ik dit zo lees, dus met die 182,78 eur zou je ze wel eens serieus kunnen laten schrikken)

        (effe de producerpet ruilen voor de juristenkap)

        Rechten... Heel belangrijk is dat je minutieus aflijnt waarvoor je foto's wel en niet mogen gebruikt worden en op welke manier (mogen ze bewerkt worden en hoe etc... etc...) Als het ooit zover komt, kan ik je wel een aantal tips geven : ik heb ettelijke van dergelijke contracten opgesteld. Zorg dat je van ALLES een getuigenkopie krijgt; dus die "copy of our documentary" is geen vergoeding, maar een verplichting. (ge ziet het he, als ze vermoeden dat ge geen harde deal gaat negotiëren, dan proberen ze al).


        Voor meer info mag je me ook mailen hoor...
        Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

        Comment


        • #5
          Hee Jan, laat ik het eens van de andere kant belichten. Ik wil graag ergens op deze aardkloot fotookes gaan maken, ik zoek een financier (en vind die ook), dus wat is er mooier dan een gek uit belgie vinden die veel fotookes al gemaakt heeft? Dan kan ik mooi van die toelage van de financier lekker in een big hotel gaan zitten kaviaar slobberen.

          Ah, okee, iets overdreven, ik geef het toe . Maar tegen dat vorige verhaaltje van mij staat dan: Als je dan daar graag de documentary van je leven wilt schieten, dan ga je lekker in een jeugdherberg logeren en eet je rijst met bonen. En als je externe spullekes wilt gebruiken, no problem, je hebt immers een budget. Toch ? Dat buget moet op aan die documentary, niet aan hotel/kaviaar...

          Allez, misschien weer ietsje overdreven (mhh, hooguit bij de jeugdherberg ), maar daar tussenin zal het toch moeten zitten, nietwaar ? Dus mijn idee zou zijn: "Yes I have these pictures. You can use them, they are just the rediculous price of 105 dollars a piece (and: buy 18, pay 14 !!!)". En hij weet ook wel dat ie voor $105 niet kilo's kaviaar heeft. En daarna dus rustig de reactie afwachten en dan zak je MAXIMAAL 10% in prijs. Just my (nog niet eens overdreven commercieel-minded) thought...

          Comment


          • #6
            Doe hem een "fair proposition" (bedrag die wat van je kosten dekt die je moest maken om die foto's te realiseren).. rond getal of zoiets voor x foto's .. niet lang van wakkerliggen .. rijk zul je er niet van worden
            Albums : http://fotografiepeterderycke.be
            Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

            Comment


            • #7
              Ik zou ook niet het onderste uit de kan trachten te halen maar toch een faire prijs vragen en duidelijk omlijnen waarvoor ze gebruikt mogen worden en door wie (belangrijk moest de documentaire eventueel in andere handen overgaan).In elk geval tof dat je zo'n vraag krijgt,bewijst dat je prima foto's maakt.

              Zelf ben ik gekontakteerd geweest door de ....Evangelische Kerk om een bepaalde zwartwitfoto te mogen gebruiken (met een 2de vraag nadien voor andere foto's).Heb daar niks voor gevraagd maar ik hoop dat Sint-Pieter het in zijn boek heeft opgeschreven
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                Originally posted by roadrunner
                Ik zou ook niet het onderste uit de kan trachten te halen maar toch een faire prijs vragen en duidelijk omlijnen waarvoor ze gebruikt mogen worden en door wie (belangrijk moest de documentaire eventueel in andere handen overgaan).In elk geval tof dat je zo'n vraag krijgt,bewijst dat je prima foto's maakt.

                Zelf ben ik gekontakteerd geweest door de ....Evangelische Kerk om een bepaalde zwartwitfoto te mogen gebruiken (met een 2de vraag nadien voor andere foto's).Heb daar niks voor gevraagd maar ik hoop dat Sint-Pieter het in zijn boek heeft opgeschreven
                Als jij zo blijft voortdoen ga je niet naar de hemel, maar vlieg je er dwars door
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lieven lens

                  Als jij zo blijft voortdoen ga je niet naar de hemel, maar vlieg je er dwars door
                  Mensen voor de aap houden is geen hoofdzonde dacht (= hoop) ik,want anders ziet het er inderdaad niet zo goed voor me uit
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by roadrunner
                    Originally posted by lieven lens

                    Als jij zo blijft voortdoen ga je niet naar de hemel, maar vlieg je er dwars door
                    Mensen voor de aap houden is geen hoofdzonde dacht (= hoop) ik,want anders ziet het er inderdaad niet zo goed voor me uit
                    Ken er nog 1
                    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                    Comment


                    • #11
                      Haal het geld waar het zit Jan, en doe er zelf iets leuks mee. Er worden al genoeg "vriendendiensten" gedaan..

                      Geef hem de sofam-prijzen, maar maak eventueel een pakket-prijs.. (per 10-20-..)

                      greetz,
                      Tom.
                      ToM.___ //Fuji s602.
                      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                      It goes to 11 you know? 1 louder.

                      Comment


                      • #12
                        Ik zou het ook doen.. Ik bedoel hem de rekening geven.
                        Die mannen geven er niets om, want zo'n TV programma kost veel meer en ze hebben er een budget voor. Ze hebben goede foto's nodig, dus... doen.

                        Als 't voor vrienden of een plaatselijk goed doel is mogen ze m'n foto's gratis gebruiken, anders de SOFAM prijzen.

                        Comment


                        • #13
                          Heb 100 USD per foto voorgesteld (nog altijd minder dan de helft van SOFAM)... nog geen contractje (met wat beperkingen op gebruik foto's etc.) doorgestuurd...

                          Ziehier zijn reactie :
                          ...once we start into the editing process the decisions will be made as to what and how many shots we will need. I will be in touch if we decide to use any of your photos...

                          We zullen zien... !
                          Jan
                          www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

                          Comment


                          • #14
                            Just for the record : nooit meer iets van gehoord hé hopelijk is hij niks tegen gekomen in Irak !
                            Jan
                            www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

                            Comment


                            • #15
                              En nu maar goed naar documentaires kijken om te zien of je geen van je foto's voorbij ziet komen
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X