PDA

Volledige versie bekijken : filter 77mm

sardi
27 april 2011, 15:03
Op zoek naar een geschikte filter voor mijn nieuwe 24-70 2,8... Ik ken er nog niet veel van en de keuze is zo verdomd uitgebreid... Lijkt dit wat? B+W UV Haze MRC 77mm E
ik verschoot wel een beetje van de prijs in vergelijking met de filters die ik kocht voor mijn andere lenzen (50 1,4 en 70-300, slechts ca 30 euro heb ik toen betaald voor zover ik mij dat nog herinner. Of moet ik daar ook dringend eens een deftige filter dan voor kopen?) Vandaar ook mijn vraag: wat is nu de meerwaarde van een duurdere filter?

Zappa
27 april 2011, 15:45
Een DSLR heeft geen last van UV, een UV filter is dus overbodig, tenzij je de lens wil beschermen tegen steenslag op de motorcross of zo...
Als je de lens toch wil beschermen maar niet in extreme omstandigheden fotografeert (stof, modder, steenslag) dan is een zonnekap even goed een bescherming.
Als ik een filter gebruik heeft dat een functie; een ND om de sluitersnelheid te vretragen of een circulaire polarisatiefilter om weerspiegelingen te verhinderen of de lucht te accentueren.
Niet vergeten dat een filter de kwaliteit naar beneden haalt.
Voor de rest laait hier de zoveelste wel/niet UV filter discussie op, maar dit is alvast mijn 'honest opinion'. ;)

sardi
27 april 2011, 22:16
Ik ga ieder jaar twee maanden backpacken en wil mijn lens dan natuurlijk graag beschermen. Vorig jaar in alle omstandigheden gezeten: regen, zand, ... Wat raad je dan aan zonder teveel de kwaliteit naar beneden te halen? Dus voornamelijk als bescherming...

Guest13
27 april 2011, 22:47
starten al vanaf 18 euro :) (http://www.fototools.be/index.php?item=phottix-ultra-slim-uv-digital-multi-coated-77mm&action=article&group_id=10000001&aid=125&lang=NL)
bedenk wel, je hebt nen ( canon? ) 24-70 2.8 van bijna 1100 euro, en dan moet daar een goedkoop glasje op, bedenk dat de minste schakel in je systeem je foto bepaalt...
ik ga ( ging:) ) voor die B+W.
Voor 38 euro heb je al een Tiffen filter (http://www.fotokonijnenberg.be/productlist/48928/uv-filters.html#?brands=&types=&stock=&kw=74-3737&pricerange=-&pager=0&sort=price_a&items=20)

Zappa
28 april 2011, 06:28
Ik ga ieder jaar twee maanden backpacken en wil mijn lens dan natuurlijk graag beschermen. Vorig jaar in alle omstandigheden gezeten: regen, zand, ... Wat raad je dan aan zonder teveel de kwaliteit naar beneden te halen? Dus voornamelijk als bescherming...

Een zonnekap.

bouk
28 april 2011, 06:51

gewoon je beschermdopje erop houden.
wel er af halen als je gaat fotograferen.
grt,bouk.

sardi
29 april 2011, 19:53
gewoon je beschermdopje erop houden.
wel er af halen als je gaat fotograferen.
grt,bouk.

LOL :p ;)
Hopelijk heb je gevoel voor humor en was dit een staaltje daarvan, ik vond het anders wel grappig

GroovBird
2 mei 2011, 07:55
Iets zoals dit?

Zand en regen zijn even gevaarlijk voor een fototoestel. Niet zozeer voor de voorlens (alhoewel ik me ook niet makkelijk zou voelen zonder filter in "barre" omstandigheden), maar zo'n korrel zand dat vast komt te zitten in je scherpstel of zoomring kan je veel narigheid bezorgen.

Dave

Guest13
2 mei 2011, 09:13
Iets zoals dit?
zoals wat ??

GroovBird
2 mei 2011, 16:02
zoals wat ??

De link was er vantussen gevallen.

Dit bedoel ik:
http://www.fotokonijnenberg.be/product/23616/op-tech-rainsleeve-2-stuks.html

sardi
2 mei 2011, 19:56
Mmm... Die vind ik er persoonlijk wel wat over. Al moet ik toegeven dat ik vorig jaar mijn 50 mm om zeep heb geholpen door er in Vietnam mee in een moessonregen te belanden in een Lowepro rugzak die er niet voor gemaakt was ... met alle gevolgen en vooral reparatiekosten achteraf... Die filter heeft natuurlijk ook tot niets toen gediend... :)

Cheeta
4 mei 2011, 10:15
Ik heb ooit voor al mijn objectieven een UV-filter gekocht (ter bescherming)
...... ik gebruik ze nooit

'k zal ze es te koop aanbieden.

greetz
Cheeta